השוק אמר את דברו על שלמה ינאי

הוא לא יירשם בכ"מר פופולריות": ביום מינויו נפלה טבע ב-4%, והיום היא עלתה ב-3.3%

1. למה שלמה ינאי פורש, ולמה דווקא עכשיו? לפי הגרסה הרשמית של טבע והמנכ"ל עצמו, הסיבה היא רצונו של ינאי, על סף גיל 60, לפתוח בפרק חדש בחייו - אולי בפעילות ציבורית או פוליטית - לאחר עשור בתפקידים ניהוליים-עסקיים שקדמה לו קריירה צבאית מפוארת.

אבל יש גם גרסה אחרת שבשוק ההון יודעים לספק, ובטבע מכחישים בכל תוקף, והיא שינאי פורש עקב "לחץ השוק", או לפחות בהשפעת המשקיעים האמריקנים המחזיקים ברוב מניות החברה. אלה, לא היו מרוצים בתקופה האחרונה מיצירת הערך של החברה לבעלי המניות, למרות המשך הצמיחה בהכנסות וברווחים. לכן כבר תקופה ארוכה רוחשות שמועות עקשניות, שהוכחשו נחרצות על ידי דובר החברה ומנהליה, לפיהן ינאי נמצא בדרכו החוצה מטבע.

2. אם מניית טבע יכולה להיחשב כמדד לפופולריות של מנכ"ל החברה, ינאי בוודאי לא יזכה בתואר "מר פופולריות". ביום שבו הודיעו על מינויו כמנכ"ל טבע במקום ישראל מקוב, באוקטובר 2006, המניה נפלה בכ-4%, והיום, עם הדיווח על עזיבתו, המניה עלתה ב-3.3%.

בין לבין, אגב, עלתה מניית טבע ב-21% ואף הגיעה לשיא כל הזמנים במארס 2010, כשעקפה את רף ה-60 דולר אחרי רכישת רציופארם. מאז, המניה סבלה ממומנטום שלילי ונפלה ב-35.5%.

היו שפירשו את הירידה הזאת כמשבר אמון בין בעלי המניות להנהלת החברה, שבראשה עומד ינאי. המשקיעים בטבע הפסיקו לקבל כמובן מאליו את התחזיות (האופטימיות) של הנהלת החברה, והחשש מפני תחרות שתקום לקופקסון - תרופת הדגל של טבע לטיפול בטרשת נפוצה - התגבר.

הקופקסון אחראי כיום לכחמישית מהכנסות טבע, ולפי הערכות לשליש עד חצי מהרווח שלה. עם תחרות מתקרבת, גם מצד תרופות אוראליות וגם מצד תרופות גנריות, ובהיעדר תרופה רבת-מכר אחרת של טבע שתפצה על התלות בקופקסון, התוצאה הייתה נפילה של המניה.

בטבע היו קשובים לרחשי לבו של השוק, וניסו לשפר את התקשורת עם המשקיעים. בתחזיות שמסרה החברה ל-2012 נכלל פירוט רב לגבי תרומת מגזרי פעילות ותרופות מרכזיות, וזאת במקביל לתוכנית מורחבת לרכישה עצמית של מניות החברה (Buy Back).

3. טבע עשתה היום הכל כדי לא לחזור על טעויות שביצעה בפרישת המנכ"ל הקודם, מקוב, ב-2006. אז, הודיעה טבע על החלפת מקוב בינאי במהלך שנתפס כרעידת אדמה, אירוע מפתיע ולא מאורגן. התוצאה הייתה חרושת שמועות על חילוקי דעות בין מקוב ליו"ר דאז, אלי הורביץ.

היום זימנה טבע מסיבת עיתונאים בהשתתפות המנכ"ל היוצא ומחליפו המיועד, יו"ר החברה ד"ר פיליפ פרוסט, וכן כל הדירקטורים והמנהלים הבכירים. כולם התייצבו כאיש אחד למסיבת העיתונאים, אולי כניסיון להראות אחדות וגיבוי למהלך. אגב, משרד יחסי הציבור שנשכר לטפל במהלך מול התקשורת הוא משרדו של מוטי שרף, שמתמחה בניהול משברים.

4. בדומה לינאי, גם ד"ר ג'רמי לוין"מוצנח" לטבע מבחוץ. האם לא נמצא אף מנהל ראוי לקידום מתוך החברה? במבחן התוצאה התשובה היא לא.

לוין, יהודי שיעלה לארץ וינהל את טבע מישראל, דיבר היום עברית במסיבת העיתונאים והבטיח שטבע תישאר ישראלית.

תקנון טבע קובע במפורש שהמרכז הניהולי של החברה יישאר בישראל והמנכ"ל יתגורר בארץ, אך בפעם הראשונה בתולדות החברה מכהנים בה יו"ר ומנכ"ל שאינם ישראלים. האם לא נמצא אף ישראלי ראוי לניהול ספינת הדגל של התעשייה הישראלית?