ביניש: "העליון לא אמור לשקף במדויק את הקבוצות השונות בחברה"

נשיאת העליון בטקס השבעת 21 השופטים החדשים: "ביהמ"ש העליון קשוב להלך הרוח בחברה שבה הוא פועל וער למצוקותיה. אנו איננו שופטים בתוך מגדל שן"

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, נשאה הערב (ב') דברים בטקס השבעת 21 השופטים החדשים שנערך בבית נשיא המדינה.

הגם שהשתדלה לשמור על החגיגיות של הטקס, ביניש לא יכלה להימנע מהתייחסות לאיומים המרחפים מעל בית המשפט העליון, למחלוקות הקיימות סביב הוועדה לבחירת שופטים וסביב זהותם של השופטים הנבחרים ול"בעיית הייצוג" בבית המשפט.

"בית המשפט העליון אינו גוף ייצוגי", אמרה ביניש בין הברכות, והוסיפה: "שלא כמו הכנסת או הממשלה, בית המשפט אינו גוף נבחר. בית המשפט אינו אמור להיות גוף הפועל על-פי מפתח ייצוגי המשקף במדויק את הקבוצות השונות בחברה.

"אכן, ראוי שיתקיים בהרכב שופטי בית המשפט העליון מה שמכונה 'שיקוף' של הציבור, אך שיקוף אין משמעו ייצוג. הייצוגיות אינה מתאימה לגוף מקצועי מובהק שנועד לתת ביטוי אובייקטיבי ובלתי תלוי לערכיה של החברה כולה".

ביניש ציינה בהמשך נאומה כי אמון הציבור בבית המשפט "לא יושג מכך שהוא יהא גוף ייצוגי, ואולי אף להפך". לדבריה, אמון הציבור נבנה על מקצועיותו של בית המשפט, מחויבותו לשמירה על עקרונות היסוד של המדינה ועל שקידתו לקידום זכויות אדם ואזרח.

"במיוחד כך בימים אלה, כשעל בית המשפט העליון לשקוד על חיזוק המכנה המשותף המאחד אותנו כחברה אחת אל מול פלגנות ופיצול המסכנים את קיומנו מבית כחברה יהודית ודמוקרטית", אמרה ביניש, תוך התייחסות מרומזת לאירועים סביב הדרת נשים והפגנות החרדים.

בחודש שעבר, במסגרת נאום דרמטי ויוצא דופן שנשאה נשיאת העליון בים המלח, הייתה ביניש קצת פחות ממלכתית, כאשר טענה כי המוסד שבראשו היא עומדת נתון ל"מסע דה-לגיטימציה שבראשו עומדים מספר פוליטיקאים, חברי כנסת ואף שרי ממשלה" (בהתייחסה לחקיקה האחרונה שנועדה לשנות את הרכב השופטים בעליון).

הפעם שמרה ביניש על ממלכתיות, אך בכל זאת העבירה את המסרים שביקשה להעביר על מקומו של בית המשפט העליון ושופטיו בחברה. כך, בהמשך נאומה הוסיפה ביניש כי "בית המשפט העליון, על-פי תפקידו ומהותו, אינו ממלא תפקיד של נציג ציבור, אך הוא בהחלט יושב בקרב עמו, קשוב להלך-הרוח בחברה שבה הוא פועל וער למצוקותיה. אנו איננו שופטים בתוך מגדל שן. בתוך עמנו אנו יושבים. אך מנחים אותנו לאורך הדרך, וממחר ינחו גם אתכם השופטים המתמנים כאן היום, רק מרות הדין, החוק וצו מצפוננו.

"אל לשופטים להיגרר אחר רוחות שעה חולפות או קולות הנשמעים מהרחוב, מהסביבה או מהתקשורת. היו קשובים לטיעונים שבפניכם, לצדדים ולעורכי דינם. זכרו תמיד כי מאוחרי כל תיק עומד אדם, עולם ומלואו. בשביל המתדיינים בפניכם זהו במקרים רבים המפגש היחיד עם מערכת המשפט, והאופן שבו תנהלו ממחר את הדיונים, תבררו את השאלות שבמחלוקת ותכתבו את הכרעת הדין, ישפיע על האופן שבו תצטייר בעיני הציבור מערכת המשפט ותיבחן מידת הלגיטימיות של פסיקותיכם".

פרס: ראוי שנאדיר, אסור שנדיר

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, נשא דברים בטקס, במסגרתם התייחס לשורה של נושאים ובהם לגל החקיקה האחרון בכנסת.

בין היתר אמר פרס: "על החקיקה הפרלמנטארית לשמור מכל משמר על נשמת אפה הדמוקרטית - על זכויות אדם, על זכויות המיעוט, על חופש ההתאגדות, על חופש הביטוי, על חופש העיתונות - כי דמוקרטיה בנויה גם על איזון וריסון. היא איננה שלטון ללא מצרים.

"חקיקה אך לשם האדרת השלטון ולא לשם הגדרת הצדק, גם אם היא נעשית על-ידי גוף שנבחר דמוקרטית, עלולה לפגוע בשיווי משקלה של הדמוקרטיה, ויוצרת חלל שלתוכו עלולה להיכנס תאוות שלטון, במקום חובת שירות".

בהמשך דבריו התייחס פרס למעמד בית המשפט העליון ומערכת השיפוט בישראל ואמר כי "חלק מההערכה הקיימת כלפי ישראל נובעת מתחושה עולמית שהיא ארץ דמוקרטית, ששולט בה צדק. ערעור עצמאות המשפט, או הטלת ספק בערכיותו, עלולים לגרום לנזק היסטורי ומדיני למדינת ישראל.

"מערכת המשפט הישראלית זוכה להערכה בחוץ, גם בשל מעמדה המכובד בארץ ובשל פסיקותיה האמיצות, נטולות משוא-הפנים, העצמאיות והשקולות. מכאן שמחובתנו כחברה וכמדינה להעניק למערכת המשפט את עצמאותה ואי-תלותה.

"אסור שתהיה על השופטים אימת רשות שלטונית או צללי מפלגתיות. מולם צריכים לעמוד רק מורת החוק ועקרונות השפיטה. ישראל נמדדת ותימדד לפי עמוד השדרה הערכי שלה, והדבר החכם ביותר לעשות הוא לשמור על רוחה הדמוקרטית".

עוד התייחס הנשיא לגילויי הדרת הנשים שהפכו לשיחת היום בשבועיים האחרונים, ואמר: "בימים אלה הנפש מתקוממת מול גילויים פוגעניים בנשים ואף בילדות. אין גבר שהקדוש ברוך הוא ייפה את כוחו להושיב גברים קדימה ונשים אחורה.

"הפגיעות הללו נעשות על-ידי קבוצת מיעוט שנגדה יש לפעול בנחישות. יחד עם זאת, צריך להקפיד שלא יוטל דופי בעדה שלמה, החפה מעיוותים אלה. הציבור החרדי ברובו המכריע אומר בקול רם וצלול שאין בין התופעות הללו והיהדות דבר וחצי דבר. ראוי שרשויות אכיפת החוק יתמודדו בנחישות בלתי מתפשרת מול הגילויים הללו. אכיפה יעילה דרה בכפיפה אחת עם אכפתיות חברתית".

בהקשר זה הדגיש הנשיא: "מאזני הצדק של מדינת ישראל זוכים היום לתגבורת מכובדת של 7 שופטות ו-14 שופטים. אנו גאים במערכת משפט, שבה 50% הן נשים היושבות על כיסאותיה הרמים, ובראשן כמובן נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, שהעניקה אמון לבתי המשפט, ונוכל לומר זאת לזכותה כאשר תהיה משוחררת ממחויבותה המשפטית. גבירותיי השופטות, רבותיי השופטים,ראוי שנאדיר. אסור שנדיר".