האוצר דורש מהראל לרתק הון נוסף למכרז אנשי קבע

לאחר שהראל נקבה דמי ניהול של 0.0018%, האוצר הנחה את קבוצת הביטוח להעמיד למעלה מ-15 מיליון שקל בחברה המנהלת את החיסכון של אנשי הקבע

כחצי שנה לאחר שקבוצת הביטוח הראל זכתה במכרז הפנסיוני הגדול של אנשי צבא הקבע, ל"גלובס" נודע כי מעבר לדמי הניהול האפסיים שהתחייבה לגבות עבור שירותיה, כעת קובע משרד האוצר שעליה לרתק הון במיוחד בגין העסקה - מעבר לדרישות ההון הרגולטורי ה"רגילות". מדובר במהלך יוצא דופן מצד האוצר, שמתערב במקרה זה בהרכב ההון של עסקה שהיא חלק ממהלך חייה "הרגיל" של חברת ביטוח.

נודע כי האוצר הנחה את הראל להעמיד הון נוסף, בהיקף העולה על 15 מיליון שקל, בחברה המנהלת את החיסכון של אנשי הקבע. זאת - כך גורסים מקורות בשוק שראו היום (ג') את הנחיית האוצר - לאור גודל התוכנית, המורכבות והסיכונים הייחודיים לה. כלומר מבחינת האוצר, אם הראל נקבו בתעריף הפסדי (של 0.0018% דמי ניהול מהצבירה השנתית, בלבד), אז עליהם לשים כרית ביטחון.

מהאוצר נמסר בתגובה לפניית "גלובס" כי "הממונה על שוק ההון אינו מתייחס לנושאים הקשורים בגופים המפוקחים תחתיו".

הצפי: אישור המכרז - בקרוב

דרישות ההון האמורות הן רק חלק מדרישות האוצר, בטרם יאשר את ההתקשרות בין צה"ל לאוצר, כאשר בחודשים האחרונים מתנהל הליך אישור התוכנית עד לקבלת אישור שר האוצר. עד כה, נדרשה הראל להשיב על כמה בקשות להבהרה מצד האוצר, ונראה כי בקרוב יינתן האישור לתוכנית.

ביוני האחרון זכתה קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, בניהול מישל סיבוני ושמעון אלקבץ ובראשות יאיר המבורגר, במכרז הפנסיוני הגדול לאנשי הקבע של צה"ל. זאת בעוד שקבוצת איילון ובית ההשקעות פסגות שחבר אליה הפסידו, לאחר שהציעו דמי ניהול של 0.015% לשנה. כלומר, הראל זכתה לאחר שהציעה מחירי רצפה, המשקפים הכנסות מינוריות של 18 אלף שקל בלבד על כל מיליארד שקל מנוהל, מול עלות תפעול גבוהה.

הליך מכרז צה"ל החל כבר ב-2004, כפועל יוצא ממעבר הצבא למודל הפנסיה הצוברת. מדובר במודל חיסכון בקופות גמל לצד ביטוחים קבוצתיים, ואחת לתקופה העברת הסכום הצבור לקרן פנסיה במעמד עמית מוקפא. בצה"ל מפרישים כיום כ-350-400 מיליון שקל מדי שנה בגין תשלומי מעביד ועובד, במסגרת החיסכון הפנסיוני, כשהצפי הוא שהפרשות אלה יגדלו ל-1.5 מיליארד שקל לשנה בעוד כ-10-15 שנה.