הבוקר: המלצות חדשות על מו"מ לשחרור חיילים חטופים

שר הביטחון אהוד ברק יקבל היום את דוח שמגר שעוסק באחת הסוגיות הרגישות ביותר במדינה - משא ומתן לשחרור שבויים ■ צפוי להמליץ על קווים אדומים במו"מ לשחרור חטופים

לאחר יותר משלוש שנים מאז מונתה הוועדה לקביעת עקרונות לניהול משא-ומתן לפדיון שבויים, ולאחר שהמתינו גם להשלמת עסקת שחרורו של גלעד שליט, הבוקר (ה') יגיש השופט בדימוס מאיר שמגר את ספר המסקנות וההמלצות לשר הביטחון אהוד ברק.

לפי דיווח בגלי צה"ל, תהיה הקשחה משמעותית של הכללים לניהול משא ומתן, וקביעת קווים אדומים קשיחים אולי אפילו בעלי תוקף חוקי, שאמורים לצמצם גם את מרחב התמרון של הממשלה.

עם זאת, לא מדובר על קביעה שאין משא ומתן, לשחרור חטופים, וגם לא החלטה שתמורת שבוי אחד ישראל תשחרר אסיר אחד, כפי שדורש חבר הכנסת אורי אריאלי מהאיחוד הלאומי.

חלק מהדוח יישאר חסוי, והוא עוסק במגוון של נושאים הקשורים לדרך הטיפול של המדינה, מהרגע שבו נחטף חייל, דרך ההרתעה והפעולה הצבאית העקרונית, הגדרת הגוף שעוסק אולי במשא ומתן ולא נציג מיוחד של ראש הממשלה.

בכל מקרה, ממה שמסתמן, לא מדובר בזניחה של תפיסת העיקרון מדינת ישראל תעשה הכול על-מנת להשיב את בניה לגבולותיה, אך בהחלט יש התייחסות למערכת האיזונים הנדרשת בין שחרור החטוף דרך מו"מ, לחובה להגן על האזרח מפני הטרור. שילוב שנדמה שהוא בלתי אפשרי, ולכן צריך כללים ברורים, כפי שסבור שר הביטחון אהוד ברק.

"טוב שיש כאן סולידריות, חשוב שאנחנו מגלים יכולת לשלם מחיר כבד לפעמים וחשוב מאד שיהיו לנו כללים נורמות וציפיות אחרי הפעם הראשונה, זה גם יקיים את הציפיות של הצד השני", הסביר שר הביטחון, "יש אינטרס לאומי בלשנות את הכללים שאנחנו גולשים בהם מאז עסקת ג'יבריל".