צים מפטרת עד 100 עובדים; תקצץ 10% משכר הבכירים

חברת הספנות נמצאת במשבר: עד 100 עובדים יפרשו מרצון או יקבלו פיצויים מוגדלים, והבכירים שמועסקים בחוזים אישיים יספגו קיצוץ בשכר מרצון

הנהלת חברת הספנות צים, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, עומדת על כוונתה להביא לסיום העסקתם של כ-100 מתוך 900 עובדי החברה. בחודש האחרון ניהלה החברה מו"מ מול ועד העובדים וההסתדרות במרחב חיפה, שמתעקשים כי המהלך יכלול רק עובדים המעוניינים לפרוש מרצון. "לא נראה לי ש-100 עובדים זה מספר ישים", הבהיר בשיחה עם "גלובס" יו"ר הוועד, אבי שטרית.

בלי משכורת 13

הכוונה לפטר 100 עובדים מהווה את השלב האחרון בתוכנית ההתייעלות והארגון מחדש של צים, המיושמת בתקופה האחרונה לנוכח מצבה הקשה של החברה ושל ענף הספנות בכלל. בנוסף, סגרה צים את קווי תובלה ומכרה ספינות.

חוץ מהפיטורים, ההתייעלות תכלול גם קיצוץ של 10% בשכרם של כ-50 מנהלים המועסקים בחוזים אישיים, ובהם גם הסמנכ"לים והמנכ"ל. על פי התוכנית, חלק מהעובדים יפרשו לפנסיה מוקדמת, וחלק יזכו לפיצויים מוגדלים.

בוועד חוזרים על ההצעה שהגישו לפני כמה שבועות, לפיה מספר העובדים שיפרשו יצומצם, באמצעות ויתור של העובדים על משכורת 13 ועל הלוואות שאמורים היו חלקם לקבל.

משבר פיננסי עמוק

עוד מציע הוועד להפסיק את הנוהג, שלפיו החברה משלמת באופן חד שנתי את תשלומי הארנונה במקום העובדים, והתשלום מנוכה משכרם בשיעור נמוך מהמקורי. "אם ההנהלה לא תסכים להצעות שלנו, ובמיוחד לעיקרון שכל העובדים הפורשים יעשו זאת מרצון, אז יהיה בסוף פיצוץ", מתריע שטרית.

צים נמצאת בעיצומו של משבר פיננסי עמוק, וזאת כשנתיים בלבד לאחר שהגיעה להסדר חוב. החברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של 245 מיליון דולר, לעומת הפסד של 42 מיליון דולר בתקופה המקבילה. לאור מצבה, החליטו החברה לישראל ומשפחת עופר להפעיל רשת ביטחון ולהזרים לה 100 מיליון דולר.

נזכיר כי החברה לישראל הודיעה השבוע כי צים, שהייתה אמורה להגיע להבנות עם הבנקים המממנים אותה עד לסוף 2011, לא הצליחה לגבש את ההסכמות. מדובר בחוב בהיקף כ-2 מיליארד דולר, רובו המוחלט לבנקים זרים.

משמעות המצב מבחינת החברה לישראל היא, שחוב זה צפוי לעבור במאזן במסגרת דוחות הרבעון הרביעי, מחוב לטווח ארוך לחוב לטווח קצר, שכן תיאורטית הוא עלול להיות מועמד לפירעון מיידי. נכון לסוף הרבעון השלישי, עמד היקף החוב לטווח קצר של החברה לישראל על 4.2 מיליארד דולר, והחוב לטווח ארוך עמד על 6.8 מיליארד דולר.

מצים נמסר כי "כחלק מהמו"מ שמקיימת צים עם ועד העובדים בנוגע לצמצום ההוצאות וקיצוץ במספר העובדים, תתקיים היום פגישה עם הוועד, שבה יעלו הצעות שונות משני הצדדים על מנת להגיע להסכמה".