כלום כבר לא יעזור לערוץ 10

כדי להציל את הערוץ לא צריך משקיע: צריך מנהיג שיעשה סדר מחדש בשוק הטלוויזיה

גם אם חזי בצלאל ישקיע 40-50 מיליון שקל בערוץ 10 מחר בבוקר, כלום לא יעזור. במידה מסוימת, זה עשוי להיות הדבר הגרוע ביותר בעבור הערוץ בשלב זה של חייו. לכאורה, התסריט כולו מחושב. ייכנס משקיע, יסתום את הבור הנקודתי, הערוץ יפעל בעצימות נמוכה, ללא רצון להתחרות באמת בשנה הקרובה בערוץ. אחר-כך, בשנת 2013 הוא יעבור לרישיון ויוריד דרמטית במחויבויותיו.

בינתיים, רק כדי להגיע לשנת 2013 המיוחלת במצב טוב, השנה הנוכחית צפויה להיות אחת השנים הקשות בתולדות ערוץ 10. אנחנו לא נרגיש זאת על המסך בזמן שיעלו עונות חדשות של "הישרדות" ו"היפה והחנון" שכבר צולמו.

אבל בין לבין, בהחלט נשים לב. כי מאחורי הקלעים יעשו שורה של צעדים דומים לאלה שנעשו לפני שנתיים כדי להשאיר את הערוץ קיים ולא בהכרח כדי להפוך אותו מצליח. התקציבים יקוצצו, עובדים ייפרדו ממשרתם, וגם חברת החדשות לא צפויה לנסוק לגבהים, ולו רק בגלל אותו טרנד פופוליסטי המבקר את משכורות הטאלנטים.

ערוץ 10 לא יוכל להצליח

כי דמוקרטיה בסופו של יום אינה רק עניין של חקיקה וקו מערכתי ליברלי. בראש ובראשונה, כמה לא נעים, דמוקרטיה קשורה בכסף. תחקירים אמיתיים ולא כתבות פרופיל או סקופים לרגע עולים בהכרח הרבה יותר כסף מדמי הכיס שהערוץ יזרים כדי לפרנס מערכת עם רביב דרוקר אחד ושני תחקירנים.

יתרה מזאת, הכסף הזה דרוש בכדי לקיים את החופש העיתונאי והעדר התלות בבעלי המניות או המפרסמים. די היה לראות את דרוקר מתפתל בכיסאו ביום שלישי האחרון בעת שידור הכתבה על יצחק תשובה ב"המקור". לרגע לא היה ברור על מי התחקיר הזה בעצם? אולי הוא בכלל על יוסי מימן? האם ערוץ 10 יינצל אי-פעם מהמבוכה הזו של עיתונאיו הבכירים ושל צופיו? לא ב-2012 והעובדה המרה היא, שגם לא ב-2013.

כי ערוץ 10, שסוחב עמו חובות לקרנות ולבנקים, לספקים ולפרסומאים, לא יהיה ערוץ מצליח כל עוד ממול יש ערוץ שמביא בערב אחד 45.5% צפייה.

הכוח המפלצתי של ערוץ 2 - וזה לא משנה אם הוא מוחזק על-ידי שתי זכייניות או זכיינית אחת - ניכר גם ביום ד' עם שידור "המירוץ למיליון". רשת התמודדה עם תחרות משולשת, לא פשוטה - "אייל גולן קורא לך" בערוץ 24, "מעושרות" בערוץ 10 וערוץ "האח הגדול" שעודו פתוח. ובכל זאת הצליחה לספק כמעט 30% (!) רייטינג מרשימים. זו ההוכחה הברורה ביותר שכל עוד המותג "2" קיים, אין תקומה אמיתית לטלוויזיה המסחרית בישראל. ומי יודע, אולי גם לא לכבלים.

האירוניה היא שהמחוקק כבר קבע שיש לבטל את אפיק 22 במסגרת חוק הרישיונות. אותו חוק שלמעשה איבד כבר חלק מתוקפו לאחר שחלף מועד הבקשה לרישיון ללא שאף אחת מזכייניות 2 ביקשה לעבור לערוץ משלה.

כדי להציל את ישראל 10, עובדיה והאינטגריטי שלה, לא צריך משקיע. צריך מנהיג שיעשה סדר מחדש בשוק ויתמרץ את כל השחקנים לצאת עכשיו לרישיון.