בג"ץ לממשלה: הסבירו תוך 30 יום אופן קביעת תעריפי המים

שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי: "בג"ץ אמר את שאנו זועקים זה שנתיים. המים נחוצים לקיום, אין להם תחליף, ואסור להפוך אותם למס ולגבות עליהם מע"מ"

בג"ץ נתן היום (ה') צו על-תנאי במסגרת עתירת מרכז השלטון המקומי בסוגיית מחירי המים, ודרש מהמדינה לקבל הסברים על אופן קביעת תעריפי המים.

מרכז השלטון המקומי, שיוצג בידי משרד אליאס בן-אריה עורכי הדין, טען כי מים הם מוצר קיומי, ואין להם תחליף בדומה לאוויר לנשימה, ועל כן אסור לגבות עליהם מע"מ, ואסור להפוך את הצרכן הפרטי לזה שמסבסד את עלויות המים של מגזרים אחרים כגון התעשייה והחקלאות.

את העתירה הגיש מרכז השלטון המקומי כנגד רשות המים, פורם תאגידי המים והביוב וחברת מקורות. בעתירתו טען מרכז השלטון המקומי, באמצעות עו"ד אליאס, כי אחת העילות המרכזיות כנגד מחירי המים הגבוהים היא השתת עלויות נוספות על מחיר המים, בעיקר מסים עקיפים שמייקרים את מחיר המים לצרכן הביתי.

עתירת מרכז השלטון המקומי התמקדה במחיר המים לצרכן הביתי, שנדרש לשאת בעול ניכר עקב העלייה החדה במחירי המים לצריכה הביתית, בין השאר בשל הסבסוד הבין-מגזרי המגולם בתעריף זה, אשר משמעותו היא כי במקום שהצרכן הביתי ישלם מחיר המשקף את העלויות הכרוכות בצריכה הביתית - הוא משלם מחיר הכולל בתוכו גם את עלויות המים של מגזרים אחרים, כדוגמת חקלאות ותעשייה, כך שהלכה למעשה הוא משלם מס לצריכת המים ולא את מחיר צריכת המים.

היום, כאמור, נתן בג"ץ את פסק דינו, לפיו דין מרבית העתירות שהוגשו להידחות. אולם בהתייחס לעתירת מרכז השלטון ועתירת המניב, קבע בג"ץ כי "ייצא צו על-תנאי המורה למדינה להשיב בתוך 30 ימים לשאלת סיווגם של מחירי המים כמחיר או כמס".

עוד נאמר בהחלטה כי "השאלה שלגביה ניתן צו על-תנאי עניינה סעיף 1 (ב) לחוק יסוד: משק המדינה, והתהייה אם כשעסקינן במים מדובר במחיר 'טהור' או במהות בתשלום חובה".

בית המשפט מתחבט גם בשאלה מי אמון על קביעת מחירי המים - האם נבחרי הציבור, כפי שהיה נהוג בעבר (לפני הסרת הפיקוח הפרלמנטרי במסגרת חוק ההסדרים 2006), או שמא פקידי רשות המים?

אמירה זו מרמזת לכיוון הכנסת, ובית המשפט הותיר פתח לדון בה לאחר קבלת תצהיר המדינה בתשובה לצו על-תנאי שניתן כנגדה. עוד מרמז בית המשפט כי ייתכן שביטול הפיקוח הפרלמנטרי על מחירי המים במסגרת חוק ההסדרים הייתה הליך פרלמנטרי אנטי-דמוקרטי, שייתכן כי יש לבחנו מחדש.

בימים אלה מקדם מרכז השלטון המקומי הצעת חוק במשותף עם ועדת הכספים של הכנסת ויו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כדי להחזיר את הפיקוח על תעריפי המים לכנסת. מטה המאבק של מרכז השלטון המקומי הודיע זה מכבר כי הוא דורש מראש הממשלה לממש את הבטחתו בעקבות מאבק השלטון המקומי מחודש ינואר שעבר להוזיל את מחירי המים לאזרח וביטול המע"מ שהפך להיות קנס.

שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מסר כי "מדובר בבשורה חשובה לעם ישראל. בית המשפט אמר את שאנו זועקים מזה שנתיים. המים נחוצים לקיום, אין להם תחליף, ואסור להפוך אותם למס ולגבות עליהם מע"מ.

"אנו דורשים להפחית את מחיר המים לאזרח ולבטל את המע"מ. נמשיך להיאבק בכל הכלים שעומדים לרשותנו, ואנו בטוחים שראש הממשלה יקבל את שאמר היום בית המשפט ויקיים את הבטחתו להוזיל את מחיר המים".