הפתעה במערכת המשפטית: 4 שופטים חדשים מונו לעליון

במינוי מפתיע נבחרו שופטי המחוזי נעם סולברג, צבי זילברטל ואורי שהם, ודיקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א, פרופ' דפנה ברק-ארז ■ המינוי הוא הישג עצום לנשיאה הפורשת דורית ביניש, שהשיגה "דיל" עם שר המשפטים יעקב נאמן

הפתעה רבתי במערכת המשפטית: הוועדה לבחירת שופטים בחרה הבוקר (ו') במפתיע לא פחות מ-4 שופטים חדשים לבית המשפט העליון. מדובר בשופטי בית המשפט המחוזי נעם סולברג, צבי זילברטל ואורי שהם ובדיקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, פרופ' דפנה ברק-ארז.

בכך הושלם איוש בית המשפט העליון לשנים הקרובות, שכן שניים מהמינויים החדשים - זילברטל וסולברג - ייכנסו לנעליהם של השופטים שפרשו בחודשים האחרונים, אדמונד לוי ואילה פרוקצ'יה. שניים נוספים - שהם וברק-ארז - יחלו בכהונתם במקביל לפרישתם בחודשים הקרובים של נשיאת העליון, דורית ביניש, והמשנה לנשיאה, אליעזר ריבלין.

מלשכת שר המשפטים נמסר כי המינויים אושרו פה-אחד על-ידי כל 9 חברי הוועדה לבחירת שופטים. משמעות הדברים היא שהושגה הסכמה בין המחנה בוועדה המזוהה עם יו"ר הוועדה, שר המשפטים יעקב נאמן, לבין המחנה המזוהה עם הנשיאה דורית ביניש, ואולם טרם התברר אם "דיל" זה הושג במהלך הישיבה הבוקר, או שנשמר בחשאי בימים ובשבועת האחרונים. כדי למנות מועמד לתפקיד שופט בית המשפט העליון, החוק קובע כי יש צורך בתמיכה של לפחות 7 מתוך 9 חברי הוועדה לבחירת שופטים.

מינויים של 4 השופטים החדשים לעליון מהווה הישג עצום לנשיאה הפורשת ביניש: זאת משום שלפחות שניים מתוך הארבעה הם מועמדים המזוהים באופן מובהק עם הקו שלה, אלה הם השופט זילברטל מהמחוזי בירושלים וכן פרופ' ברק-ארז מאוניברסיטת תל אביב. מאחר שביניש תפרוש מכהונתה בעוד פחות מחודשיים, בסוף חודש פברואר, היתה ישיבת הוועדה לבחירת שופטים הבוקר ההזדמנות האחרונה שלה להשפיע על מצבת המינויים לעליון.

עד לשינוי הפרסונלי שחל באחרונה בוועדה לבחירת שופטים, עקב בחירתו של עו"ד חאלד חוסני זועבי כאחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה, במקומו של עו"ד פנחס מרינסקי, היה המחנה המזוהה עם ביניש במיעוט בתוך הוועדה, ואולם הבחירות שנערכו במועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, שבהם ניצחו המועמדים המזוהים עם ראש הלשכה הקודם, יורי גיא-רון, גרמו לעלייה בכוחה של ביניש, שהתבטא בבחירת השופטים החדשים לעליון היום.