איטליה במאבק בהון השחור; "עניים מחזיקים מטוסים"

יהיה זה מוגזם לומר שכל איטלקי מסתיר חלק מהכנסתו אבל סביר להניח שחלק מהתושבים במדינה שהצהירו על הכנסה אפסית, כ-15 מיליון איש, חוששים מדפיקה על הדלת של פקחי רשויות המס

ממשלתה החדשה של איטליה, המנהלת מאבק לצמצם את הגרעון התקציבי הענק וגם את חובות העבר הגדולים המעיקים על תקציבה של ארץ המגף, שוקלת שימוש במערכת מחשב עוצמתית במיוחד, ה"סרפיקו", לצורך זיהוי וחדירה לחשבונות בנק החשודים ככאלה שמסתירים הון שחור רב.

התוכנית הזו שנויה במחלוקת אולם בינתיים מפעילה הממשלה האיטלקית תוכניות נוספות. בסוף השבוע בוצעה פשיטה מוצלחת של 80 פקחים על אתר סקי יוקרתי, במסגרתה נתפסו 42 מכוניות פרארי ומכוניות יוקרה אחרות של תושבי איטליה שדיווחו לרשויות המס על הכנסות של פחות מ-20 אלף אירו בשנה. לחלקם יש גם מטוסים פרטיים ויאכטות.

יהיה זה מוגזם לומר שכל איטלקי מסתיר חלק מהכנסתו אבל סביר להניח שחלק מהתושבים במדינה שהצהירו על הכנסה אפסית, כ-15 מיליון איש, חוששים מדפיקה על הדלת של פקחי רשויות המס.

כלכלנים מעריכים כי ממשלתו החדשה של מריו מונטי באיטליה צפויה להפסיד 120 עד 300 מיליארד אירו כתוצאה מהעלמות המס. ההערכות הן כי היקף העלמות המס זינק פי 5 ב-30 השנים האחרונות, ובשנה האחרונה בלבד הן עלו לאוצר המדינה כ-275 מיליארד אירו.

למונטי יש מטרה ברורה: איזון התקציב עד 2013 וכדי להשיג אותה הוא יצטרך לגלות ולהכניס לקופת המדינה הרבה יותר מ-35 מיליארד אירו מהון שחור שחזר לקופה מאז 2008.

המאבק הזה חשוב לא רק לאיטליה, אלא לתושבי גוש האירו כולו וכנראה שגם לכלכלה העולמית. עקב חוב ענק של כ-1.9 טריליון דולר זינקו בשנה האחרונה התשואות על אגרות החוב של איטליה, זינוק שגרם לפאניקה בשוקי ההון בעולם במהלך החצי השני של 2011. הבנק המרכזי של איטליה, העריך בדוח מיוחד שפרסם לאחרונה, כי תושבי ארץ המגף הם כנראה העשירים ביותר בעולם, רק שחלק ניכר מההון שלהם אינו מדווח ואת זה ינסה מונטי לשנות.