כיצד מגן משרד השיכון על רוכשים מפני קבלנים פושטי רגל?

משה רובינשטיין, הממונה על חוק המכר (דירות): "קבלן שפושט רגל עובד בזריזות על מנת להכניס לבור השחור שלו כמה שיותר קונים"

"קבלן שפושט רגל עובד בזריזות על מנת להכניס לבור השחור שלו כמה שיותר קונים; במקרה חפציבה היו חתימות ענקיות בחודשים האחרונים לפני פשיטת הרגל. לכן המחוקק החליט בחוק המכר, שהוא תולדה של קריסת חפציבה, שקבלנים חייבים לדווח תוך שבעה ימים על כל עסקה. אבל לישראלים לוקח המון זמן להפנים אפילו דבר פשוט כמו זה". כך אומר בראיון ראשון לתקשורת משה רובינשטיין, הממונה על חוק המכר (דירות) במשרד הבינוי והשיכון, שהחל לאחרונה לשלוח הודעות קנס לקבלנים שלא דיווחו על מכירת דירות חדשות כפי שמתחייב מהחוק.

מטרת החוק היא להבטיח ערבויות לרוכשי הדירות, כך שאם והקבלן קורס, יקבל הקונה דירה או כסף. בסך הכל, מאז עבר חוק המכר בשלהי 2008, איחרו לדווח או לא דיווחו כלל על 30 אלף דירות. הקבלנים שלהן עומדים בפני 26.4 אלף שקל קנס לדירה, שהם 792 מיליון שקל בסך הכל.

"יש קבלנים שעומדים בפני קנסות בסך מיליון שקל, יש סכומים אדירים - וזה אחרי ההנחה האוטומטית", מסביר רובינשטיין, שמדגיש כי כל עבירה עד שנה וחצי מהיום בו חוקק החוק (אוקטובר 2008) מזוכה בהנחה אוטומטית ובלבד שהמכירה דווחה.

קבלנים מתלוננים ששבוע זה לא מספיק זמן לדווח.

"בשל חפציבה המחוקק קבע זמן קצר. נכון, יש חברות גדולות שמחתימות את הקונים על החוזה, ולאחר מכן החוזה חוזר חתום אחרי 20-30 יום על-ידי מורשה החתימה. הדירקטוריון חתם רק אחרי 23 יום? שנו את תאריך העסקה מה-1 לינואר ל-23 לינואר, התאריך הקובע. לחילופין, ניתן לדווח לפני שמורשה החתימה חותם, ואם העסקה מתבטלת, להודיע. זה לא עולה כסף".

- האם תפסתם קבלנים שלא העניקו כלל ערבות חוק מכר?

"מאז עבר החוק ועד היום לא הייתה אפילו עבירה אחת. הייתה אולי ערבות בנקאית לא מלאה, אבל מאז שהשר חתם על תקנה שמחייבת נוסח אחיד לחוזה ערבות בנקאית לכל הקבלנים, זה מאוד ברור. בעבר, הבנקים עשו כל מיני תרגילים: היה מקרה מסוים שבו רשמו בערבות הבנקאית שהקונה יכול להגיש לבנק את התביעה לקבל את הכסף 25 יום אחרי פשיטת הרגל של הקבלן, ושהחל מהיום ה-26, כבר אי אפשר להגיש בקשה. הבנק נתן למעשה 24 שעות בלבד להגשת התביעה הכספית. אבל עכשיו כל התרגילים נגמרו".

- עד כה נתתם לקבלנים הזדמנות והקלות. האם השנה תפעלו בשיטת "המקל"?

"ב-2012 מי שיש לו כבר הפרה עלול להיתבע בכפל קנס, שיגיע ל-54 אלף שקל לדירה. שהקבלנים יעשו לעצמם טבע לדווח באינטרנט אחרי שחתמו על עסקה. זה טופס פשוט. גם בתחילת דרכו של כביש 6 הטילו קנסות של מאות ואף אלפי אחוזים על נוסעים שלא שילמו 20 או 10 שקל. על כתבות בעיתונים התנוססו כותרות כמו 'שוד לאור יום'. במשך הזמן התרגלנו שאת החשבון הזה משלמים. תהליך כזה יקרה גם פה, אנשים לא יסתכנו וידווחו מיד".