כנראה שהציבור באמת מטומטם

יושבים להם שר האוצר ושר התשתיות ומתכננים איך להמשיך לרפד את חב' החשמל

מילותיו של שירו הנודע של שלום חנוך מקבלות בימים אלו משנה תוקף. אומנם מעצרה של סתיו שפיר, ממארגנות המחאה, על רקע פינוי המאהל בשכונת התקווה במוצאי שבת כבש את כותרות בוקר יום א', אולם בסך הכל המחאה החברתית נראית דועכת והפוליטיקאים, בשיתוף בעלי הממון, כבר עושים בקרת נזקים ומנסים למזער אותם.

כמו שזה נראה בימים האחרונים הם מצליחים ובגדול - והם מצליחים כי הם מבינים שהציבור מטומטם ולכן הוא ישלם.

תראו מה קורה למסקנות ועדת טרכטנברג. בזו אחר זו ממסמסים את ההחלטות החשובות של הוועדה, רווחה חברתית ודאגה לציבור הן מילה גסה בפי פוליטיקאים, במיוחד אם הם שרים בממשלה. אחרי כל ההמולה התקשורתית והצילומים הקבוצתיים הם לא רגישים יותר, רק מתוחכמים יותר.

יושבים להם שר האוצר ושר התשתיות וחושבים לעצמם איך נמשיך לרפד ולשמן את חברת החשמל. שני השרים מבינים, שאם יכריזו על ייקור 6% בתעריפי החשמל, הציבור יתקומם, אז הם מתחילים בדרישה ל-30%, לכלי התקשורת הם משדרים צמצום הייקור ל-9%, בגלל "המחאה החברתית", וכדי להאדיר את שמו של שר האוצר בקרב בוחריו - משדרים שבזכותו הייקור יהיה ב-6% "בלבד". הציבור, שכבר התכונן וחשש מהעלאה ב-30% יקבל את 6 האחוזים באהבה, וישלם.

גם במחירי המזון נרשמות עליות מחירים. בשנה החולפת, 2011, הירד מחירן של סחורות רבות המהוות חומר גלם ליצור מזון מעובד - קקאו, חיטה, סויה, אורז, סוכר ועוד. והנה למרות ירידת מחיר חומר הגלם, נרשמות העלאות מחירים בשורת מוצרים המיוצרים ממנו. לא נתפלא אם יצרניות יסבירו שהן נאלצות להעלות מחירים בגלל התחזקות הדולר ביחס לשקל.

התחזקות הדולר, היא לא תירוץ להתייקרות הפירות והירקות ובאופן כה חריג עד שהנושא הגיע לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת.

הפערים בין המחיר המומלץ לצרכן לבין המחירים הנגבים בפועל, הם חסרי כל בסיס למעט זה שעליו מתבססים בעלי הרשתות - הציבור מטומטם ולכן ישלם.

השבוע יישרו קו כמעט כל יבואניות הרכב, והעלו מחירים לשנת הדגם החדשה. ההסבר: התחזקות שער המטבעות המדינות המייצרות כנגד שער השקל. אני מפשפש בזכרוני ומנסה לדלות ממנו אם ומתי הן הורידו מחירים בשלוש השנים האחרונות, למרות שני גלים חזקים של היחלשות כל המטבעות כנגד השקל שהיו בהן.

אז אני נזכר בשיחה עם אנשי הכספים של אחד מיבואני הרכב הגדולים, על הגנות מטבע. אז לעגו היבואנים לרעיון, והציעו לחזור ולדון בו כשיירשם פיחות חד בשיעור 20%לפחות. אולי זו הגישה שלהם, כי בכל מצב אחר הם מגלגלים את העלויות ושינויי השער על הקונים.

יבואני הרכב יכולים להרשות לעצמם לעשות מה שהם רוצים בגלל שתי סיבות. האחת היא חברות הליסינג, שבמתכוון או לא, עושות עימם יד אחת ומאפשרות העלאות, והשנייה הם יודעים שהציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם.

אולי הלקח הוא שבפעם הבאה שבה יקומו כמה צעירים וילחמו את המלחמה של כולם, לא כדאי להתפתות ולהטיל בהם דופי. אולי הם לא עשו צבא, אולי הם שייכים למחנה השלום, אולי הם ילדי שמנת - מפונקים מהשכונות הצפוניות בעיר, אבל הם עושים את מה שכולנו לא עשינו במשך 30 שנה: כשחירבנו להם על הראש הם הרימו אותו וסירבו להאמין שזה שוקולד.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס.
  2. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  3. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.