מיוחד: כל התשובות לשאלות על הנורות שכבר אסור לקנות

התקנות החדשות לגבי האיסור למכור נורות ליבון הן חלק ממגמה עולמית של התייעלות אנרגטית, אך בהיעדר קמפיין הסברתי הולם הן מהוות כר נרחב לבלבול

עוד שרבים מגדירים את תקנות התאורה החדשות לא פחות ממהפכה, בממשלת ישראל לא ממש מצאו לנכון להכין את הצרכנים לשינוי שנכפה עליהם בהרגלי צריכת הנורות. יותר מכך, רבים מהם אפילו אינם יודעים שלפני כשבוע, בתחילת ינואר 2012, נכנסו לתוקפן תקנות לפיהן אסורה מכירת נורות ליבון ונורות הלוגן בהספק של 60 ואט ויותר, אלא אם מדובר בנורות שעומדות במדדים שהציב המשרד והמתייחסים לדירוג ניצול האנרגיה של הנורה.

מה המשמעות? מסתבר שיש לכך הרבה יותר ממשמעות אחת:

מבחינת מחירים, מדובר בנורות חסכוניות יותר באנרגיה, אך גם יקרות יותר (ראו טבלה). מבחינה ביקוש והיצע, לא בטוח שהמשווקים יצליחו לעמוד בעומס, בשל תקופת ההיערכות הקצרה.

חשוב לציין, משרד האנרגיה והמים מיישר במהלך הזה קו עם מגמה עולמית, שהרציונל העומד מאחוריה בהחלט הגיוני - רק 10% מהאנרגיה שצורכת נורת הליבון (להט), מתורגמים לאור. יתר האנרגיה שצורכת הנורה, שהומצאה לפני כ-150 שנה, מפיקה חום ומכאן שהיא בזבזנית אנרגיה.

אך גם אם בשורה התחתונה מדובר במהלך מבורך שיפחית את צריכת החשמל ואת הזיהום הסביבתי, המשווקים והספקים מוטרדים, ובצדק. הם מגדירים את המהלך כ"הנחתה של תקנות", ומוטרדים מההיערכות החלקית עם האלטרנטיבות לצרכן - בעיקר בהיעדר מענה הולם לנורת ההלוגן הנפוצה.

לדברי יעקב קמחי, בעלי "קמחי תאורה", החוק הכולל מעלות רבות, אך בשלב זה רב הביקוש על ההיצע: "יצרניות הנורות אינן מצליחות לעמוד בביקוש ולכן המלאי הקיים לא מספיק".

אורנה גולדמן, מנהלת שיווק בפיליפס תאורה, מתייחסת לבעייתיות נוספת: "הרפורמה האירופית, בשונה מישראל, מיושמת בארבע פעימות, ובה בספטמבר 2012 ייאסר לחלוטין שיווק של נורת ליבון. בארץ, התקנות מיושמות כפעימה אחת ומשאירות פתח שיאפשר מכירת נורות ליבון שהדירוג שלהן עומד במדדי צריכת האנרגיה - זאת במקום להוציא לחלוטין את הנורות הללו מהשוק".

המדדים קובעים שניתן לשווק נורה המדורגת ברמה A,B,C מאושרת לשיווק. מדדים אלה מוכרים מענף מכשירי החשמל ונפוצים לדוגמה במזגנים. באופן כללי, ככל שעולה הדירוג ((E,G מדובר על מכשיר שצריכת החשמל שלו נחשבת גבוהה.

"זה שנה וחצי שפיליפס לא מייצרת או משווקת נורות ליבון בכל תצורה. ההבנה כי העולם נוטש את הנורה שהטכנולוגיה שלה לא שונתה מיום המצאתה היא ברורה ומכאן שהשארת הפתח לשיווק נורות ליבון שעומדות בתקנים, לא מאפשר את המעבר המתבקש לטכנולוגיה סביבתית מתקדמת", אומרת גולדמן.

באיקאה הופסקה מכירת נורות ליבון מספטמבר 2011. לדברי גיא פורדהואז, מנהל מגוון ומכירות ואביזרים משלימים באיקאה, זה חלק מהמדיניות הירוקה של הרשת בכל העולם.

"ממילא היום רוב המכירות הן של נורות חוסכות אנרגיה כך שחינוך השוק נעשה עוד לפני התקנות, כשהצרכנים כבר הפנימו את התועלת הכלכלית. ולראייה: ב-2009 נורות הליבון היוו 75% מהמכירות, ב-2010 נתח המכירות של נורות אלה היה 15% וב-2011 שיעורי המכירות של נורות הליבון הם שוליים".

לאור התקנות החדשות, "גלובס" משיב על 5 שאלות:

1. אילו נורות מחליפות את נורות הליבון?

את נורות הליבון מחליפות נורות לד (LED: Light Emitting Diodes) ונורות פלואורסנט קומפקטיות שנמכרות זה זמן מה, ומגיעות כיום במגוון צבעים ועוצמות תאורה.

כל הגורמים בענף סבורים שמי שבסוף תהיה הנורה השלטת היא נורת הלד, שתדחק הצידה את נורות הפלואורסנט.

מדובר אמנם בנורות שעולות במאות אחוזים יותר מנורת הליבון או ההלוגן, אולם הן צורכות הרבה פחות אנרגיה ואורך חייהן הוא עשרות שנים.

לא מדובר בהמצאה חדשה: לדברי דורי קמחי, מבעלי דורי קמחי תאורה אדריכלית, טכנולוגיית הלד הומצאה לפני כ-50 שנה ועד לפני מספר שנים היא שימשה בעיקר בתעשיית הרכב והטכנולוגיה. בשנים האחרונות פלשה תאורת הלד לתחום האדריכלות, בעיקר במקומות ציבוריים. פלישתה לזירה הביתית היא מתבקשת "בזכות הערך המשולש שהיא מעניקה: חיסכון, תאורה פונקציונלית וחופש עיצובי", כדבריו.

2. איך מתבטא החיסכון באנרגיה?

נורת הלד מנצלת כ-90% מהאנרגיה לתאורה, לעומת כ-10% יכולת הניצול של נורת הליבון שמקצה את יתר האנרגיה לחום. במילים פשוטות נורת הליבון זוללת חשמל לשווא. נורת לד מורכבת מגביש אחד ואינה עדינה כנורת הליבון, מכאן שהיא עמידה בפני זעזועים, מים חום וקור. החלפתה מתבצעת אחת לכמה שנים (מינימום 10 שנים).

3. הנורות יקרות יותר, היכן החיסכון?

פערי המחירים עדיין גבוהים - מחירה של נורת ליבון הוא שקלים בודדים (2-4 שקלים), לעומת נורת פלואורסנט שמחירה נע בין 15 ל-30 שקל. עם זאת, יש לזכור שתדירות החלפת הנורות נמוכה הרבה יותר. כדי להתמודד עם טענות הצרכנים על המחיר הגבוה, בקרוב יכריז משרד האנרגיה והמים על מכירת מארזים של שלוש נורות פלואורסנט ב-20 שקל. במבצעים אחרים אפשר להשיג נורות פלואורסנט קומפקטי בכ-10-15 שקל.

גם נורות הלד מתומחרות היום ברף הגבוה שעם הזמן יירד. טווח המחירים כיום נע בין 40 ל-180 שקל, כשעם הזמן המחיר הממוצע יתייצב על כ-50-60 שקל.

במילים אחרות, ההשקעה הראשונית בהחלפת הנורות בבית מסתכמת במאות שקלים. מעבר לתרומה לכדור הארץ, החזר ההשקעה אמור לבוא לידי ביטוי בחשבון החשמל: "מדובר על חיסכון של 8% מצריכת החשמל במשק הבית, כך שבחשבון דו-חודשי של 850 שקל מדובר על חסכון של כ-400 שקל בשנה", אומרת גולדמן.

אליה וקוץ בה: בשעה שבה מדובר על התייקרות של כ-10% בחשבון החשמל, יתכן שהסכום הזה יקוזז עם התוספת.

4. מה עדיף - לד או פלואורסנט?

לדברי יעקב קמחי, כרגע עדיפה נורת הפלואורסנט משום היא מפיקה יותר אור מנורת הלד: "עם זאת, ברור כי נורת העתיד היא הלד. פיתוחיה כוללים הגעה לגוון הצבע הצהבהב והמלאכותי פחות ולעוצמת אור שמספקות נורות ההלוגן - עד שהפיתוח יגיע לסיומו - אין ביכולתנו לתת פיתרון הולם דיו לנורות היוצאות מכלל שימוש".

כיום נורות הלד מחליפות בעיקר את נורות ההלוגן (כולל אלה המתברגות באמצעות פינים). נורות לד הכוללות הברגה זהה לזו של נורות הליבון המוכרות, עדיין אין בתפוצה נרחבת, אולם זו צפויה להגדול בחודשים הקרובים: באיקאה למשל מוצעים כיום שני סוגים של נורות לד, ובאפריל יתווספו חמישה נוספים האמורים לתת מענה לכל ההברגות הקיימות בשוק (50-60 שקל ליחידה).

נורת הלד מחזיקה עשרות שנים - לפי היצרנים אורך חייה הוא של 25,000 שעות עד 100,000 שעות. חלק מהיצרנים מציינים כי הנורה מיועדת ל-15-25 שנה, כך שלצד החיסכון בזלילת האנרגיה, תדירות החלפת הנורה פוחתת בצורה ניכרת.

ומה לגבי בתי המנורה? "לכל בית מנורה יוצע פתרון", מבהירה גולדמן, וקמחי מוסיף: "יהיו בתי מנורה שאליהם יותאמו שתי הטכנולוגיות ויהיו שאחת".

לדברי מוטי ישראלי, יועץ תאורה במחסני תאורה, יצרני הנורות בעולם נערכו מבעוד מועד, והאיצו את פיתוח הנורות החסכוניות מסוג פלואורסנט לד והלוגן משופרות.

5. כיצד יושפע עיצוב גופי התאורה?

יועץ התאורה אבי בן-שטרית מ"קמחי תאורה" מסביר: " אפשרויות העיצוב עם טכנולוגיית הלד הן בלתי מוגבלות. המגמה כיום היא לוותר על גופי תאורה גדולים בחלל המגורים ולהעדיף נורות קיר. התאורה הזו מתבצעת היום עם נורות הלוגן ונורות הלד נכנסות לתחום הזה. ברגע שנורת הלד תוכל לתת אור עוצמתי ופחות ממוקד, היא תהיה נחלת הכלל ורמת המחירים תרד".

ורד קוריסקי, סמנכ"לית שיווק בקרני תכלת, מוסיפה: "בשנים האחרונות עולם העיצוב עובר תהליכים תחת המוטו "ירוק יותר - חסכוני יותר". לכן כיום יש יותר גופי תאורה העשויים מחומרים ירוקים והמושתתים על נורות חסכוניות". לדבריה, המגמה הירוקה עליה לא משפיעה על המחיר לצרכן: "ברגע שעולם העיצוב עבר הסבה לעבודה חסכונית בחשמל, הוסבו התשומות למרכיבים אלה ולכן ברוב המקרים תהליכי הייצור לא התייקרו".

גם מעצבי איקאה מוכוונים לגופי תאורה מובני לד: "ב-2014, מחצית מגופי התאורה באיקאה תהיה מותאמת לנורות לד וב-2014, 100% מהקולקציה תהיה מובנת לד", אומר פורדהואז.

לדבריו, בקולקציית הקיץ ישולבו גופי תאורה הפועלים על תאורה סולרית וכאלה המבוססים על אנרגית רוח באמצעות טורבינה מזערית.

הטלוויזיות הישנות אסורות למכירה

תוכנית התייעלות האנרגטית של משרד האנרגיה והמים מיועדת להפחית את צריכת האנרגיה ב-20% עד לשנת 2020. במסגרת זו נאסרת גם מכירת טלוויזיות ישנות ובזבזניות.

לפי המשרד, יישום התקנות צפוי להביא לחיסכון בצריכת החשמל של כ-700 מיליון קוט"ש.

עוד קובעות התקנות הספק חשמלי מרבי של 2 ואט במצב המתנה (סטנד ביי) למכשירים חשמליים ביתיים ומשרדיים בהם למשל מחשבים, טלפונים ומכשירים בעלי צג אלקטרוני כמכונות כביסה, מדיחי כלים, תנורי אפייה ומכשירי מיקרוגל. התקנות הללו מיושמות באיחוד האירופי, ויישומן בישראל יאפשר חיסכון של 1.5 מיליארד קוט"ש בשנה.

את המהלך לחיסכון בצריכת החשמל החל משרד האנרגיה והמים בפרויקט החלפת מקררים שהסתיים לפני כחודש. במבצע הוחלפו 25,000 מקררים ישנים במקררים חדשים במחיר מסובסד של 800-1,300 שקל.

מדיווחי המשרד כל משפחה שהחליפה את המקרר הישן תחסוך כ-500 שקל בשנה. החיסכון הכולל מוערך בכ-30 מיליון קוט"ש בשנה.

כמה עולה נורה / צלם: Shutterstock.com א.ס.א.פ קריאייטיב
 כמה עולה נורה / צלם: Shutterstock.com א.ס.א.פ קריאייטיב