נתניהו: "צריך 130 משכורות לדירה - ילדים גרים עם ההורים ובקרוב גם הנכדים; נוריד רמת השיעבוד"

ראש הממשלה בכנס התאחדות הקבלנים: "דיור זה הדבר הראשון שצריך לפעול למענו" ■ אריאל אטיאס: "בעולם של מחנק האשראי קשה לפעול" ■ אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות: "הירידה בביקוש מדאיגה היזמים - אבל לדעתי היא זמנית"

התאחדות הקבלנים כינסה הערב (א') את כל חבריה מרחבי הארץ יחד עם אנשי עסקים רבים הקשורים לענף הנדל"ן לטקס חלוקת האוסקר של ענף הבנייה שמתקיים פעם בשנתיים. השנה מתקיים האירוע על רקע מצב לא ברור בענף הנדל"ן למגורים כאשר נתוני מכירת הדירות החדשות נמצאים בשפל, היזמים והקבלנים מתלוננים על מצוקת אשראי ומחירי הדירות מתייצבים ואף מראים על ירידה.

אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות: "אין ענף במשק הישראלי שהצליח לגבש את עצמו מחדש, עם יכולת גמישות והתאמה, כמו ענף הבנייה בישראל. בישראל חווינו בעבר ים של משברים. מעולם לא היה משבר שאופיין כמשבר שהגיע מענף הנדל"ן. יש בארץ שוק משכנתאות ייחודי - שמרני מאוד, אין בו את האלמנטים שהפילו את השוק האמריקאי. הוא יכול לנוע ממצב אחד למצב אחר ולהתאים עצמו".

לדברי יונס, "הירידה בביקושים שאנו רואים מדאיגה את היזמים אבל אני חושב שהיא זמנית. האוכלוסייה גדלה והביקוש רק הולך וגדל. העלייה הבלתי סבירה במחירים שחווינו נבעה ממחסור בהיצע. פיתרון המצוקה זו שאלה של ניהול ובירוקרטיה. אני מקווה שהתוכניות של הממשלה לטיפול במשבר יתקיימו".

נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, אמר בכנס כי "אנחנו נמצאים בתקופה מעניינת ומאתגרת. אני בענף כבר 30 שנה. כולם מדברים עכשיו על כך שהולכים לקראת משבר אני רוצה להגיד שכבר עברנו תקופות קשות מאלו. אני חושב ש-2012 תהיה לא פחות טובה מ-2011 שהייתה שנה טובה. אני קורא לכל הקבלנים לצאת ולבנות בשכל ובזהירות. ענף הבנייה מעסיק 200 אלף עובדים, זה 200 אלף משפחות שגוררות את המשק קדימה".

בובליל הוסיף: "אני לא מבין את הגישה של ראשי המדינה שמדברים על צונאמי שיגיע ב-2012. אם נקשיב להם נצמצם את ההשקעות והנבואה שלהם תגשים עצמה. אנחנו רוצים להמשיך לבנות לקדם את ענפי המשק. יש עוד תופעה - הפיכת אנשי עסקים לאויבי המדינה. מי בנה את הארץ הזו? לא הקבלנים? המלונאים? התעשיינים? החקלאים? זו תופעה שצריך לדחות אותה על הסף. כל מי שעושה ויוצר הופך לשק חבטות. צריך להרים את הראש ולא להתחבא מאחורי בריקדות. אנחנו נמשיך לבנות ואנחנו לא מתביישים בזה שאנחנו מרוויחים". בובליל התייחס גם להחלטת הממשלה להקים שדה תעופה בנבטים: "אני בטוח שזה יוביל לפריחה של דרום הארץ שתאיץ את החיבור של הדרום למרכז".

עוד המשיך ואמר בובליל: "אני שומע על ירידה במחירי הדיור ואני שואל - לפני שנה שמענו את ראש הממשלה אומר שיש מחסור של 100 אלף יחידות דיור. המחאה התחילה בגלל מחירי הדיור. והיום אנחנו כמה חודשים אחר כך ונראה כאילו אין יותר מחסור. זוגות צעירים לא יכולים לרכוש דירה אז הם שוכרים ומחירי השכירות רק עולים.

"הנגיד אומר שהוא דואג לזוגות הצעירים אבל הם לא יכולים היום לקנות דירה. אני מקווה שאולי גם לענף הנדל"ן יהיה מישהו שידאג לנו כמו שסטנלי פישר דואג לבנקים. הריבוי הטבעי רק הולך וגדל. אם אנחנו רוצים לצמצם המחסור אנחנו צריכים לבנות מעל 55 אלף יחידות דיור בשנה ואת זה אנחנו יכולים לבצע וכבר עשינו את זה. אנחנו מברכים אותך על השיווקים והרפורמה", פנה בובליל לשר הבינוי והשיכון, "אבל צריך לשווק במקומות הנכונים".

בובליל פנה גם אל ראש הממשלה בנימין נתניהו שישב באולם ואמר: "סוגיית המימון, מגבלת ה-20% על האשראי לנדל"ן קשה מאוד. אחד הבנקים הגדולים במדינה הפסיק לתת מימון והתופעה הזו, חייבים למצוא לה פתרון. רק בישראל יש ערבות חוק מכר. זה נכלל במסגרת מגבלות ה-20%. צריכים להקל על הבנקים שיתנו לנו יותר מימון. 2012 יכולה להיות שנה מצויינת וניתן לצמוח כמו בשנה שעברה. אני מבקש לשנות את השיח הציבורי ולמשוך את משקיעי החוץ שנעלמו. למה הם נעלמו ? כי מישהו החליט להטיל עלייהם מיסים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר בכנס לקבלנים: "אתם בונים את הארץ, לוקחים סיכונים ומחוללים שינוי חשוב בישראל. אני לא מזלזל במציאות הבין לאומית. אמרתי לאנשי האוצר שנכנסתי לשם לפני 8 שנים כשהם הראו לי תחזית צמיחה לשנה הבאה - מה זה תחזית? אנחנו לא חזאים. צריך לשאול מהם היעדים שלנו. כל רבעון צריך לבדוק האם השגנו את היעד ואם לא איך אפשר לעשות זאת. גם עכשיו אנחנו מציבים יעדים".

"בשנים האחרונות נוצר פער בין ביקוש הדירות להיצע. ואני בא בטענות למונופול - לממשלה. בישראל נוצר פער שגרם לכך שיש עשרות אלפי דירות בפער וזה גורם לעליית מחירים. אנחנו פועלים לצמצום הפער. בישראל צריך 130 משכורות כדי לרכוש דירה", אמר נתניהו.

"אנחנו רוצים להוריד את זה כדי שרמת השיעבוד של הישראלי לא תהיה כזו גדולה. היום ילדים גרים עם ההורים ועוד מעט גם הנכדים יגורו עם ההורים. צריך להגדיל את היצע הקרקעות וזאת עשינו. החלטנו להסיר מחסום שהושם על ידי הממשלה הקודמת שמנע בנייה באזור המרכז. הרי כל הביקושים כאן במרכז וזה העלה את המחירים. בנוסף מתחנו תשתיות כדי לפתור את המדינה מהפקקים. אי אפשר להגיד לאנשים לגור במקום מסויי אם לוקח להם שעות להגיע לשם. ואז צריך גם לסבסד מפעלים".

עוד הוסיף ראש הממשלה כי "צריך לפתוח צירי תנועה דרומה וצפונה ושם מתפתחים יישובים ובנייה וזאת בתנאי שיש קרקע. אבל אין קרקע זמינה, והדבר הבא שעשינו - שני שינויים יסודיים. שינוי חוק מינהל מקרקעי ישראל. העברנו חוק לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. לעשות את המציאות פחות מסורבלת ויותר פשוטה. היה קשה מאוד להעביר את זה. החלטנו לעשות כביש עוקף לתכנון באמצעות הוד"לים".

כדי להסביר לקהל הקבלנים עד כמה חשוב נושא הדיור, אמר ראש הממשלה: "יש עכשיו מנכ"ל חדש למשרד ראש הממשלה. אמרתי לו לפתוח את הפנקס, לכל מי שעובד איתי יש פנקס, ולכתוב - דיור, זה הדבר הראשון שצריך לפעול למענו. להגדלת ההיצע. אני יודע שיש בעיות. מחנק האשראי, מחסור בעובדים. הייתי בבולגריה ואמרתי שם לראש הממשלה שאנחנו צריכים עובדים. אני לא מציע להקפיא השוק. אני מציע לצעוד קדימה. לבנות דירות בלי לחשוש. תגידו לנו את הבעיות ומה שנוכל ותלוי בנו נעשה".

מיד לאחר נאום ראש הממשלה עלה לדוכן הנואמים שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, שאמר: "בשנת 2011 השגנו גידול של 50% בהתחלות הבנייה. קטר הבנייה במשק הוא ענף הנדל"ן. חוק חינוך חינם עבר היום וזאת מבלי לפגוע בתקציב החברתי של משרד השיכון. וזו בשורה חשובה. אבל זה הכל בעבר, עכשיו יש לפנינו את העתיד. הוצאנו מכרזים עם הנחה בקרקע, הוצאנו מכרזים ללא מחיר מינימום לדיור בהשכרה".

אטיאס הוסיף ואמר כי הממשלה צריכה לטפל במחנק האשראי: "בעולם של מחנק האשראי קשה לפעול והממשלה יכולה לטפל בזה. יש להפריד את המע"מ מערבות חוק המכר, זה שווה הרבה מאוד כסף. ואני אומר שערבות חוק המכר תדולל כי אם אין חמצן לנדל"ן שזה האשראי אז אין נדל"ן".