"עובדה": גבי אשכנזי מול חוקרי המשטרה על בועז הרפז

במהלך חקירת פרשת מסמך הרפז העיד הרמטכ"ל לשעבר שלוש פעמים ■ בתוכנית
עובדה" נחשפו העדויות שמסר - איך ניסה להרחיק את עצמו מבועז הרפז

גילויים חדשים בפרשת "מסמך הרפז" שהובילה לטלטלה בצמרת צה"ל, ושעדיין נחקרת אצל מבקר המדינה: כיצד פעל המנגנון סביב גבי אשכנזי ומה היה עומק הקשר בין הרמטכ"ל המוערך לבין סא"ל (מיל.) בועז הרפז, האיש שהודה בזיוף המסמך המפורסם.

תחקיר "עובדה" שישודר מחר חושף לראשונה כיצד התנהל הרמטכ"ל לשעבר אל מול חוקרי המשטרה, כיצד נוצר הקשר בין עוזרו האישי לבין בועז הרפז, וגם - הודעות סמס שטרם פורסמו, אשר חושפות תיאומים להעברת המסמך המזויף שהסעיר את המדינה.

באוגוסט 2010, זמן קצר אחר התפוצצות הפרשה שהפגישה את הצמרת הביטחונית של ישראל בחדרי החקירות, הגיע גם הרמטכ"ל גבי אשכנזי למתן עדות במשטרה. בעדותו ניסה אשכנזי להרחיק את עצמו מבועז הרפז ומהמסמך המזויף. כאשר נשאל על-ידי החוקרים כיצד קיבל את המסמך, השיב: " אני לא זוכר אם בועז (הרפז) או ארז (עוזר הרמטכ"ל) דיבר איתי, אבל ארז הביא לי את הנייר."

אחד החוקרים שאל את אשכנזי: "מי זה בועז? ספר עליו".

הרמטכ"ל לשעבר השיב: "אני אפילו לא יודע איפה הוא גר, הוא לא היה אצלי בבית... כשנהפכתי לרמטכ"ל דיברנו כמה פעמים... אני מקבל עשרות פניות, בדרך כלל אנשים כותבים ואומרים דברים....אני הבנתי שלבועז היו כל מיני מקורבים. היה מחובר. שמע, ככה וככה אני לא התעסקתי אתו".

בעוד אשכנזי מנסה להרחיק את עצמו מהרפז ככל שניתן, גם עוזרו של הרמטכ"ל דאז - ארז וינר נתקל בתחילת חקירתו "בקשיי זיכרון" וטוען שאינו זוכר אפילו את שם המשפחה שלו. בהמשך, כשהחוקרים מעמתים את וינר עם עדותו של הרפז, הוא מודה שהיה איתו בקשר. וינר אף אומר בחקירתו שמי ש"שידך" בינו לבין הרפז היה לא אחר מאשר הרמטכ"ל אשכנזי: "הקשר עם בועז מתחיל לקראת סוף פברואר. זה התחיל מזה שביום ראשון בשבוע, הרמטכ"ל אומר לי אצלו במשרד - "יכול להיות שיתקשר אליך מישהו בשם בועז". לא זוכר בדיוק את השיחה. גבי אומר שיכול להיות שבועז יתקשר מדי פעם ואומר לי שאעדכן אותו בדברים הרלוונטיים. ואכן בועז מתקשר אחרי כן".

"הקשר עם בועז מתחיל לקראת סוף פברואר. זה התחיל מזה שביום ראשון בשבוע, הרמטכ"ל אומר לי אצלו במשרד - 'יכול להיות שיתקשר אליך מישהו בשם בועז'... גבי אומר שיכול להיות שבועז יתקשר מדי פעם ואומר לי שאעדכן אותו בדברים הרלוונטיים. ואכן בועז מתקשר אחרי כן".

ב-22 באפריל 2010, כחודשיים לאחר תחילת הקשר ביניהם, שולח הרפז הודעת סמס לאל"מ וינר, ומודיע: "ההערכה שמחר הנייר יהיה מוכן בידינו!".

שישה ימים לאחר-מכן מגיע סמס נוסף מהרפז למכשיר הטלפון של וינר: "הבחור יודיע איפה השאיר את המעטפה (בית קפה רמת החייל) תשלח מישהו בלבוש מתאים לקחת".