מומחי מס מפקפקים בסיפור מזוודת הכסף: "לא הגיוני"

האם האחים לוסטרניק ששרפו כספי משקיעים באג"ח מצאו אוצר - או פברקו סיפור כיסוי? ■ רו"ח נדב כהן: "ההסבר שלהם נשמע נוח מדי; לא יאמינו להם בלי הוכחות" ■ האחים טוענים: מצאנו מזוודה ובה מיליוני דולרים בבית דודנו שנפטר

הסיפור על האחים, יזמי הנדל"ן, שמצאו 6.7 מיליון דולר במזוודה בבית דודם, מזכיר לרו"ח נדב כהן, מומחה מס, בדיחה ידועה שמסתובבת בין אנשי המקצוע.

"אדם בא לפקיד השומה עם אוצר עצום של מטבעות זהב בשווי מיליוני שקלים. שואל אותו פקיד השומה - 'מאיפה הכסף?'; משיב האדם: 'חלמתי בלילה שאם אחפור בור ליד עץ האלון שבחצר, אמצא את האוצר, וכך היה'; שואל אותו פקיד השומה: 'ויש לך הוכחות לסיפור הזה?'; משיב לו האדם: 'בטח, הנה המטבעות לפניך'".

ההשוואה של רו"ח כהן, בין הבדיחה לפרשת האחים ומזוודת הדולרים מלמדת עד כמה הסיפור חריג ולא הגיוני בעיניו: "הסיפור הזה הוא לא כל-כך סביר, וייתכן מאוד שאינו נכון. לכאורה, גם אין אפשרות לדעת אם זה נכון או לא, מכיוון שלדברי האחים, הדוד נפטר - אין את מי לשאול ואין את מי להאשים. אבל ההסבר שלהם נשמע נוח מדי, ולא נראה שפקיד השומה יאמין לו בלי הוכחות מוצקות".

פרשה חריגה

- מה אומרת פסיקת בתי המשפט על מקרים כאלו?

"יש פסק דין אחד מאוד רלוונטי לנושא, שבו דן בית המשפט המחוזי במקרה של אדם שהגיע מאיראן וסיפר לפקיד השומה שהוא מכר שטיחים יקרים שהביא משם, מכר אותם פה וקיבל הכול במזומן. בית המשפט הכיר בגרסה שלו, למרות שלכאורה היא לא נשמעת סבירה, וקבע כי זה הגיוני שעולה חדש מאיראן, לאור התרבות שלו 'יהפוך שטיח למזומן'".

- ייתכן שגם במקרה זה יכיר ביהמ"ש בכסף כחוקי?

"ברוב המקרים, פקיד השומה וגם בתי המשפט לא נוטים להאמין לאנשים שמספרים שמצאו סכום כסף נכבד באופן פתאומי. זו בהחלט פרשה חריגה, אך כבר למדנו שבחיים הכול יכול להיות".

עו"ד משה מזרחי, לשעבר היועץ המשפטי של רשות המסים, מסכים, כי "הסיפור הזה לא כל-כך הגיוני", אך מבהיר כי אינו מקורי: "הרבה פעמים, כשנמצא על-ידי הרשות גידול הון בלתי מוסבר, סיפור כזה עולה. נישומים מעלים טענות מצחיקות, שהם קיבלו מתנה, במזומנים, מצאו מציאות, כמו במקרה הזה - מתחת לבלטות - ואלה טענות שבדרך-כלל לא מתקבלות על-ידי רשות המסים, וגם בתי המשפט דוחים אותן. כשאין ביסוס ראייתי לסיפור פנטסטי של נישומים, בדרך-כלל הסיפור הזה לא מתקבל בשום מקום".

גם עו"ד ורו"ח אודי ברזלי, לשעבר סגן נציב מס הכנסה, לא מתרגש מהיצירתיות של האחים. "מדי פעם באים נישומים שחושבים שהם חכמים גדולים ומעלים סיפור על כסף מתחת לבלטות, ואומרים לרשות 'תוכיחו שזה לא נכון'. בדרך-כלל מס הכנסה אומר להם התבלבלתם ההוכחה עליכם. אין סיכוי שבעולם שיקבלו את הכסף הזה כחוקי. מס הכנסה כבר שמע את הסיפור הזה והוא באמת מופרך. הסיפור על 6.7 מיליון דולר מתחת לבלטות הוא אחד הטובים".