הבנקים באירופה לחוצים: מבקשים הלוואות מחברות ציבוריות

על פי מקורות, חברות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון, פייזר ופיג'ו מלוות כספים לבנקים באירופה במסגרת מסחר מסוג "ריפו" ■ כרבע מהלוואות הבנקים בשיטה זו כבר מגיעות מהחברות הציבוריות ■ הבנקים ביבשת נדרשים לגייס 115 מיליארד אירו עד יוני השנה

חלוקת התפקידים המסורתית בין הבנקים ללווים מתערערת, שעה שבנקים באירופה מתקשים לעמוד במשבר החובות שתוקף את היבשת. על פי מקורות, חברות ענק כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון, פייזר ופיג'ו נמנות בין חברות המלוות בתקופה זו כספים לבנקים ברחבי היבשת.

צורת ההלוואות הבטוחות קצרות המועד ("ריפו"), אשר נהוגות בין בנקים פרטיים ובין בנקים פרטיים לבנקים המרכזיים, משומשת כעת בין חברות פרטיות לבנקים. זאת, בתקופה בה בנקים באירופה ממעיטים בהלוואות אחד לשני, בשל החשש שכספם לא יוחזר.

במסחר מסוג זה, צד א' קונה ערבויות מצד ב', תוך התחייבות למכור אותן במועד מוסכם מראש ובמחיר נמוך יותר. כך מספק המוכר כסף לקונה. כאשר מדובר בחברות ולא בבנקים, הן לרוב מסתמכות על גורם נוסף שיספק את הערבויות. שוק הלואוות ה"ריפו" המשתמשות בצד ג' גדל ב-22.3% במחצית הראשונה של שנת 2011, מה שמספק הוכחה לשימוש הגובר בהלוואות מסוג זה.

הבנק המרכזי האירופי הוא, נכון להיום, מזרים ההון העיקרי לבנקים ביבשת - מיליארדי אירו, אולם אלה החזירו לו את מרבית ההלוואות. על פי מקורות, הנתח בו מחזיקות חברות כאלה בשוק ההלוואות המדוברות מגיע כעת לכ-25%. מדובר בחברות בעלות תזרים מזומנים גדול, שיכולות להרשות לעצמן להתערב בשוק ההלוואות לבנקים.

"בעבר חברות שמחו להפקיד כסף בבנקים על בסיס לא בטוח, עבור תשלום ריבית", אמר פרנק רייס מיורוקליר, אשר מפקח על כמה מעסקאות בצורה הזו. "עכשיו, בעקבות המשבר, ראינו שחברות פתחו בהלוואות כאלה, עם ערבויות כלפי הכסף שהן מלוות".

נזכיר כי הבנקים באירופה נואשים למזומנים, כאשר עליהם לגייס כ-115 מיליארד אירו עד יוני 2012 - במטרה להגדיל את הלימות ההון שלהם לכ-9%, לפי דרישות רשות הבנקים באירופה.

בדצמבר השיק ה-ECB מכשירי הלוואות ארוכות טווח והלווה לבנקים ביבשת כחצי טריליון אירו, אולם מנתונים עדכניים של הבנק נראה כי אלה האחרונים הפקידו בחזרה את מרבית ההון הנזיל, ב-ECB - מחשש להסיטו לאפיקי השקעה אחרים בעתות של טלטלות בשווקים.