אושר הלילה בכנסת: עונש מאסר של עד 3 שנים למסתננים

לאחר דחיות שונות וביקרות ציבורית רבה אישרה הלילה הכנסת את חוק המסתננים ■ החוק יאפשר להטיל עונש מאסר של עד 3 שנים למסתננים ■ 37 ח"כים תמכו בהצעה, 8 ח"כים התנגדו

מליאת הכנסת אישרה הלילה את החוק למניעת הסתננויות לישראל, חוק המאפשר כליאה ומעצר של מסתננים לתקופה של שלוש שנים. 37 ח"כים תמכו בהצעה, 8 ח"כים התנגדו. במהלך הדיון נדחו הסתייגויות של ח"כים ממרצ ומחד"ש.

בנוסף כולל החוק היתר למתן עונש של מאסר עולם על כל מסתנן שעבר עבירת רכוש ועונש של חמש עד 15 שנות מאסר למסייעים למסתננים. החוק מובא לאישור המליאה בצל התנגדות חריפה מצד ארגוני זכויות אדם וביקורת נוקבת של היועץ המשפטי לכנסת.

מדובר בחלק מהתוכנית שמקדם ראש הממשלה נתניהו לבלימת שטף מהגרי העבודה הבלתי חוקיים, הכוללת גם הקמת גדר ומתקן שהייה בִּדרום הארץ והטלת קנסות בגובה עשרות אלפי שקלים על המעסיקים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי המטרה היא הרתעת המסתננים לישראל, על ידי מעצר ממושך. המתנגדים לחוק, שטוענים כי הוא מנוגד לחוקים הקיימים, אומרים שחוק הכניסה לישראל כיום מאפשר מעצר עד חודשיים בלבד. היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, מתח עוד בחודש דצמבר ביקורת על ההצעה ואמר כי "האפשרות של החזקת המסתננים במשמורת לתקופה של שלוש שנים ללא משפט היא חריגה ביותר".