חשד: תנובה ניצלה את כוחה כדי להעלות מחירים

חקירת הרשות להגבלים עסקיים העלתה שתנובה הסתירה את קיומו של דוח מקינזי המציע לה להעלות מחירים של מוצרים מסוימים ב-15% כדי למקסם רווחים ■ ברשות בודקים קשר בין גידול ברווח לבין אימוץ ההמלצות ■ ב-3 שנים עלה מחיר הקוטג' ב-11%

חקירת רשות ההגבלים העסקיים נגד תנובה מעמיקה. ל"גלובס" נודע כי מאז פתיחת החקירה נחקרו או מסרו עדות ברשות ההגבלים, יותר מ-20 גורמים, מרביתם קשורים לתנובה. עוד נודע כי בדיקת רשות ההגבלים החלה עוד בטרם פרץ חרם הקוטג', וזאת בעקבות פניית תנובה לרשות לבחון מחדש את המעמד המונופוליסטי שלה.

תנובה היא מונופול מוכרז בשוק החלב, כיוון שהיא מחזיקה ב-56%-57% מהשוק. החברה פנתה לרשות ההגבלים בבקשה להסיר מגבלות החלות עליה כמונופול בקטגוריות בתוך שוק החלב, שבהן תנובה לא שולטת. כך למשל, טענה תנובה כי אינה שולטת בקטגוריית היוגורטים, שבה המותג דנונה של שטראוס מחזיק בנתח הגדול ביותר, ובקטגוריית המעדנים, שגם היא נשלטת על-ידי קבוצת שטראוס.

ניצול של הביקוש הקשיח

במסגרת הבדיקה, ברשות ההגבלים פנו לכל המחלבות וביקשו שורה ארוכה של נתונים. עם חשיפת דוח מקינזי ב"גלובס", התברר לרשות ההגבלים כי תנובה לא העבירה את כל המידע הרלוונטי, לרבות את דוח מקינזי.

כפי שנחשף ב"גלובס", עם רכישת תנובה על-ידי אייפקס נדרשו מנהלים בתנובה להציג "תוכנית 100 ימים", שבה היה עליהם לפרט כיצד החברות יביאו ערך בפרק זמן של 100 ימים. התוכנית זכתה לכינוי "קוויק וינס" (quick wins).

במקביל, נתבקשה חברת הייעוץ מקינזי, לצד הכלכלנית הראשית של תנובה, ד"ר שולה פסח, לבדוק את יכולתה של תנובה להעלות מחירים. הבדיקה העלתה כי לקוטג', לגבינה הצהובה, ולגבינה הלבנה יש ביקוש קשיח, ולכן ניתן להעלות מחיר לפחות ב-15% בלי שהביקושם ייפגע.

בספטמבר 2011, פתחה רשות ההגבלים בחקירה נגד תנובה בחשד להסתרת מידע, ואף חקרה באזהרה את יו"ר תנובה דאז, זהבית כהן. ככל הידוע, לאחר פתיחת החקירה, העבירה תנובה את דוח מקינזי לרשות ההגבלים.

למרות שהחקירה נפתחה בחשד להסתרת מידע, ברשות ההגבלים מנסים לבסס חשד נגד תנובה על שימוש בכוח המונופוליסטי כדי להעלות מחירים. דוח מקינזי הוא רק אחד הדברים שעשויים לתמוך בביסוס חשד כזה. נתון נוסף העשוי לתמוך בכך הוא הנתונים הכספיים של תנובה שהועברו לרשות, ומהם עולה כי תנובה העלתה את הרווח הגולמי שלה במוצרי החלב, לאחר קבלת דוח מקינזי, ומכאן שהיא העלתה מחירים בהתאמה להמלצה בדוח.

ייתכן גם כי ברשות יבקשו להשתמש בשינויי המחיר של הגבינה הצהובה בפיקוח, לעומת השינויים של מחיר הגבינה הצהובה במעדנייה. בדיקת "גלובס" העלתה כי בין 2008 לקיץ 2011, נותר ללא שינוי מחיר גבינה צהובה "העמק" שבפיקוח (מחיר שעשוי להעיד על שינויים במחירי חומרי הגלם), כיוון שעליית המחיר קיזזה את הירידה ב-2009. לעומת זאת, מחירי הקוטג', הגבינה הצהובה והגבינה הלבנה שאינם בפיקוח עלו, בעוד שמחיר חומרי הגלם בעולם ירדו.

השרשרת תיבדק

בין השנים 2008 ל-2011 עלה מחיר הגבינה הצהובה "עמק" שלא בפיקוח ב-11.5%, מחיר הגבינה הלבנה של תנובה עלה ב-15.4%, ואילו הקוטג' עלה ב-11%, בטרם הוזל על-ידי החברה. (הנתונים נלקחו מרשת שיווק בארץ ומבוססים על מחירוני תנובה).

בכוונת הרשות לבדוק את קשריה של תנובה בכל השרשרת, לרבות קשרים עם רפתנים ואיסוף החלב, וכן את קשרי תנובה עם רשתות השיווק. במסגרת זו תבדוק הרשות אם תנובה שילמה לרשתות כדי להגדיל את שטח המדף שלה על חשבון המתחרים.

מרשות ההגבלים נמסר כי "הרשות עדיין חוקרת את המקרה". תנובה סירבה להגיב לידיעה.