פגוט: "הבורסה זולה - ואין מישהו בשוק שלא חושב את זה"

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מציין: "הראלי בשבועיים האחרונים - לאור ההתאוששות בכלכלת ארה"ב ואי-ביצוע הנפקות באיטליה וספרד" ■ מהן המניות המומלצות על-ידו?

"שני דברים הובילו לראלי בארץ וגם בשווקים בחו"ל - הנתונים מכלכלת ארה"ב, והיבטים טכניים הנוגעים להנפקות אג"ח באירופה", כך פתח את דבריו יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, בפתח שיחת ועידה שהתקיימה היום (ד') עם יועצי השקעות.

עוד התייחס פגוט במהלך השיחה לצפוי בעונת הדוחות הכספיים בוול סטריט, להתפתחויות האחרונות מכיוון אירופה, שם ציין כי רק התערבות מאסיבית של הבנק המרכזי האירופי על בסיס רכישת אג"ח - תוביל להרגעה בשווקים. בנוסף, העניק פגוט תחזית לשוק המקומי וסיפק רשימה קצרה של מניות מומלצות.

ראלי? תחשבו שוב

באשר לעליות האחרונות בשווקים, פגוט מעריך כי אלה נבעו בעיקר מכלכלת ארה"ב, ש"סיפקה את החדשות הטובות" באחרונה, כאשר החששות מתרחיש של "מיתון כפול" בכלכלה הגדולה בעולם התפוגגו לעניות דעתו. פגוט מתבסס נתוני המאקרו המשופרים שפורסמו בחודשים האחרונים בוול סטריט, ובראשם דוח התעסוקה האחרון שפורסם במשק האמריקני, אשר הצביע על יצירה של 200 אלף משרות חדשות בארה"ב.

"הצרכן האמריקני יצא מהבונקר, מה שמבטיח צמיחה יחסית חזקה ברבעון הראשון של שנת 2012 - אולי 2.5% בשיעור רבעוני, שזוהי צמיחה כפולה מהקצב שראינו ברבעונים האחרונים בשנת 2011", מסביר פגוט.

פגוט מבהיר כי סיבה נוספת לעליות היא סיבה טכנית - וזאת כיוון שבשבועיים הראשונים של שנת 2012 לא היו הנפקות אג"ח של שתי הכלכלות המדאיגות ביותר את המשקיעים בגוש האירו, איטליה וספרד. "הן לא נבחנו ביכולתן למחזר חוב במחירי סבירים", הזכיר איילון. "כל זמן שאיטליה וספרד לא בשוק - השווקים התנהלו יחסית בנחת, אבל בשבוע הקרוב הן חוזקות להנפיק, ונצטרך לראות איך השווקים מתנהלים".

- מה צפוי לנו בעונת הדוחות הכספיים בוול סטריט?

פגוט: "שוק המניות בארה"ב לא יקר לפי הפרמטרים המקובלים למדידה, עם מכפילי רווח נוחים ורווחיות יחסית טובה. המכפילים הם נמוכים מהמכפילים ההיסטוריים, ושילובם יחד עם הריבית הנמוכה גורמים למשקיעים ללטוש עיניים לעבר ארה"ב כאפיק השקעה מועדף. מי שצפויות לתרום בעיקר ברבעון הנוכחי לצמיחה של החברות, יהיו החברות הפיננסיות דוגמת AIG וכן חברות האנרגיה"

באשר למשבר באירופה, מציין פגוט כי אירופה כבר נמצאת במיתון והכלכלה צפויה להתכווץ. הוא חוזה תרחיש מרכזי של מיתון קל, "כאשר במידה ולא תיפתרה בעיות מחזור החוב הריבוני - אנחנו הולכים לתרחיש של כאב ראש גדול בגוש האירו, עם מיתון שהוא מעבר לקל".

"מבחינת הריבית, אני חושב שהנגיד החדש (מריו דרגי) יעשה את כל הדרך עם הריבית כלפי למטה, במתכונת זהה למה שאנחנו רואים בארה"ב", מציין פגוט, ברומזו כי דרגי יוריד את הריבית בגוש האירו (שנמצאת כיום בשפל כל הזמנים מאז הוקם הגוש - ברמה של 1%), לרמה אפסית (0.0-25%). "הריבית באירופה בדרך למטה להרבה מאד זמן", הסביר.

"האיום באירופה - היכולת למחזר חוב"

"האיום המרכזי באירופה הוא היכולת למחזר חוב, וכן מחנק האשראי שעלול להיפתח כתוצאה מהדבר הזה", דברי פגוט. "איטליה לבדה צריכה למחזר בארבעת החודשים הקרובים 100 מיליארד אירו (300 מיליארד אירו בשנה הקרובה) וגם לספרד יש צרכים כבדים".

פגוט מוסיף כי צרכים אלה בנוסף לדרישות הגדלת הלימות ההון במערכת הבנקאית, לרמה של 9%, מבהירים לבנקים כי אי-אפשר לגייס אשראי בשוק המניות, מה שיוביל אותם לצמצם הזרמות אשראי לשווקים - "מה שיפגע בצמיחה העולמית", לדבריו.

פגוט טוען כי הפיתרון האפקטיבי למשבר האירופי הוא התערבות של הבנק האירופי (ECB), כאשר עליו "להפוך להיות אקטיבי ולהתחיל לקנות אג"ח בהיקפים גדולים". זאת, במטרה ללחוץ את תשואות האג"ח של כלכלות אירופה העמוסות בחובות, כלפי מטה.

באשר לשוק המקומי, מציין פגוט "הרבה מאד חששות מתומחרות כאן, במיוחד סביב המשבר האירופי והמצב הגיאופוליטי - ולכן בתרחיש של התייצבות באירופה והמשך צמיחה בארה"ב, אין מישהו שחושב שהשוק יקר".

פגוט ממליץ למשקיעים להתמקד בהחזקה המנייתית במדד המעו"ף, "אשר מאפשר פיזור מצוין מצד אחד, ומכיל לא מעט מניות 'חבוטות' עם אפסייד משמעותי". בין היתר מציין פגוט לטובה את מניות הבנקים, כיל והחברה לישראל .