"בקנדה יש הזדמנות של פעם בדור - הצפת ערך משמעותית"

גיל בלוטרייך, בעל השליטה בחברת הנדל"ן מישורים, מספר על פוטנציאל פעילות החברה בשוק הצפון-אמריקני, ומגלה מדוע החליט להנפיק את החברה-הבת דווקא כשהשווקים לא יציבים

בעוד רוב חברות הנדל"ן הקטנות שומרות בימים אלה על פרופיל נמוך, הרי חברת הנדל"ן המניב מישורים, שבשליטת גיל בלוטרייך, מבצעת מספר מהלכים; בראשם גיוס של כ-20 מיליון דולר קנדי (כ-72 מיליון שקל) לחברה-הבת סקייליין, לקראת הנפקתה המתוכננת בקנדה.

גיוס ההון לסקייליין, שבלט על רקע הטלטלה העזה שחווים בתקופה זו השווקים, בוצע מקרנות המנוהלות על-ידי בנק אוף נובה סקוטיה - הבנק השלישי בגודלו בקנדה, ומחברת הנדל"ן דנדי ריאלטי, המנהלת נכסים בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים; בעקבות הגיוס יחזיק כל אחד משני הגופים 5.66% ממניות סקייליין.

מעבר להזרמת ההון, ולשווי הנאה של כ-150 מיליון דולר לפני הכסף שהוא משקף לסקייליין, חשיבות המהלך עבור מישורים היא בשיתוף הפעולה והבעת האמון שקיבלה מגופים מרכזיים ובעלי חוסן פיננסי משמעותי בקנדה. "בסקייליין הונחה התשתית לקפיצת המדרגה הבאה, לקראת הצפת ערך משמעותית לבעלי המניות", אומר בלוטרייך בראיון ל"גלובס".

"הגיוס חשוב מאוד עבורנו, כי זו פעם ראשונה שבה גופים מוסדיים משמעותיים בקנדה נכנסים להשקעה ביחד עם סקייליין. אם בעבר היינו צריכים ללכת לשוק ההון הישראלי כדי לגייס הון ולהשקיע אותו בקנדה, עכשיו נפתחו בפנינו צינורות מקומיים נוספים. זו עליית מדרגה מבחינת יכולות החברה להתקדם", הוא מוסיף.

נופש ופרויקטים למגורים

סקייליין, המהווה כ-85% מפעילותה של מישורים, עוסקת בפיתוח מתחמי מגורים, מלונאות ונופש בחבל אונטריו שבקנדה, ומחזיקה בכ-1,000 חדרי מלון וביותר מ-10,000 דונם של קרקע לפיתוח למגורים ונופש במדינה.

שני אתרי הנופש שבידי החברה מציעים למבקרים פעילות בכול עונות השנה. בהתאם למזג האוויר הקנדי, בחורף מגיעים אליהם חובבי סקי, ובקיץ משמשים האתרים למשחקי גולף ופעילויות שטח ואקסטרים, לצד שייט ודייג, שחלקן מיועדות לילדים וחלקן למבוגרים.

סקייליין מתמקדת בפיתוח אתרי הנופש והמלונאות שלה, ובשנה שעברה החלה לפתח מתחמי מגורים בסמוך לאתרים, ויש בידיה תוכניות נוספות המיועדות להגדיל את מספר המבקרים בהם. בנוסף, היא מחזיקה בשלושה בתי מלון במרכז טורונטו, וכאמור, מפתחת מספר פרויקטים לתיירות ונופש נוספים.

* מה התוכניות שלכם לעתיד?

"בחודשים הקרובים סקייליין תשיק שני פרויקטים חדשים למגורים באתרי הנופש שלה, ואנחנו מעריכים שהצלחתם תאיץ ותסייע להנפקה המתוכננת. אנחנו מתמחים בהקמת ישובים בסמוך לאתרי הנופש, וזה חיבור מוצלח מאוד מבחינת שווי הקרקעות. לפי מה שאנחנו רואים בשוק הקנדי, אני מאמין שכרגע נוצרות הזדמנויות של פעם בדור. בתחום שלנו יש הזדמנויות גדולות, ואני חושב שהן כאלה המצדיקות את המאמץ לגיוס כספים כדי להרחיב את הפעילות, כפי שעשינו".

* השווקים לא במצב פשוט. תצליחו להנפיק?

"מרבית חברות הנדל"ן שהונפקו בתקופה האחרונה בשוק ההון הקנדי הן קרנות ריט, שפחות פופולריות בישראל. אם נצליח לבצע את המהלך, נהיה בין חברות הנדל"ן הקלאסיות הראשונות שהונפקו בשנים האחרונות. זה אתגר משמעותי, ואחת הסיבות להכנסת השותפים במחיר כזה נוח, היא כדי לזכות בסיוע שלהם, באמצעות היכולות והמוניטין שיש להם בשוק ההון הקנדי.

"יחד עם הפוטנציאל שיש בסקייליין, אני מקווה שנצליח במהלך, שבין היתר תלוי גם בעסקאות הנוספות שנבצע בתקופה הקרובה, כי המשקיעים בבורסות בצפון אמריקה רוצים לראות גם יכולת התפתחות קדימה. העסקה בקליבלנד (חלק מההשקעה המוזכרת של מישורים בארה"ב, א' ל') מראה למשקיעים בקנדה, שסקייליין יודעת לאתר עסקאות מיוחדות במחירים טובים, וזו בהחלט אבן דרך חשובה".

בונים על עליית מחירי הסחורות

הטלטלה הפיננסית העזה העוברת על שוקי העולם, מבליטה את היציבות היחסית שממנה מצליחה ליהנות המושבה הבריטית לשעבר. זאת למרות שהיא גובלת בארה"ב - אחד ממוקדי המשבר. העושר של השוק הקנדי במשאבים טבעיים עומד לימינה, יחד עם הצורך הגדל של השווקים הגדולים ביותר בעולם, דוגמת ברזיל, סין והודו, בסחורות ובמשאבים טבעיים.

בלוטרייך אומר בהקשר זה, כי "הקנדים, בשל אופיים, מודאגים מאוד מהתהליכים המתרחשים בעולם בתקופה זו. אבל בינתיים עליית מחירי הסחורות והאנרגיה מסייעת לכלכלה בקנדה, והיא נמצאת במצב טוב. כתוצאה מכך רואים זרימה של משקיעים מאירופה, ארה"ב ומקומות נוספים בעולם לשוק הזה, בזכות ההערכות שהוא אחד היציבים מבחינה פיננסית ונדל"נית".

מלבד קנדה, מישורים מחזיקה כיום בארץ 13 נכסים מניבים, וקרקעות בהיקף של כ-18.5 אלף מ"ר. לגבי הפעילות בשוק המקומי, בלוטרייך אומר: "אנחנו חושבים גם על הגדלת הפעילות בארץ, ומחפשים נכסים מניבים שניתן להשביח, אבל בשנה החולפת לא היה קל לאתר כאלה. במחירי הנכסים בישראל התשואות לא מפצות על הסיכון, אבל אנחנו ממשיכים לחפש".

תוצאות מישורים
 תוצאות מישורים