דקסיה מבסס מעמדו כנותן האשראי הגדול בסקטור המוניציפלי

ונתח השוק שלו גדל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2011 ל-39.5% ■ היקף האשראי שנתן הבנק עלה ב-4.2%, והגיע ל-5.6 מיליארד שקל

חרף אי-הוודאות לגבי הבעלות העתידית, מבסס בנק דקסיה את מעמדו כנותן האשראי הגדול בסקטור המוניציפלי. דקסיה, בניהולו של דוד קאפח, ממשיך להגדיל את האשראי לרשויות מקומיות, ונתח השוק שלו גדל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2011 ל-39.5%. היקף האשראי שנתן הבנק עלה ב-4.2%, והגיע ל-5.6 מיליארד שקל. בד בבד עלו החובות הבעייתיים של דקסיה בסקטור המוניציפאלי ב-35%, והגיעו ל-194 מיליון שקל.

דקסיה נמצא בשליטת קבוצת דקסיה הצרפתית/בלגית (DCL), המחזיקה בו 65%, ועתידה לוט בערפל. עקב הפסדי ענק, החליטו לפני חודשים ספורים ממשלות צרפת ובלגיה כי קבוצת DCL תתפצל. ממשלת בלגיה תלאים חלק מהבנק, וחלקו ימוזג לתוך בנקים ממשלתיים צרפתיים. ברקע, הודעה רשמית ממאי 2011 של DCL, כי בכוונתה למכור את דקסיה ישראל "בהקדם האפשרי, גם במחיר הפסד".

עם זאת, המכירה עדיין לא יצאה לפועל. דקסיה דחתה הצעה למיזוג עם בנק ירושלים, והמו"מ עם מזרחי טפחות אינו מתקדם. במקביל, הוגשה נגד דקסיה תביעה של בעל מניות בבנק, ד"ר יהודה שנהב, אשר טוען כי מבנה המניות מביא לקיפוח בעלי מניות המיעוט, עקב השוני בין זכויות ההון לזכויות ההצבעה.

עליות וירידות

באשראי הבנקאי הכולל לסקטור המוניציפלי, נרשמה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2011 עלייה של 1%, אך בנטרול דקסיה, הייתה למעשה ירידה של 1%. האשראי לסקטור עמד על 14.1 מיליארד שקל. בנק הפועלים שמר על חלקו בשוק (30.6%), והיקף האשראי שהעמיד הבנק עמד על 4.3 מיליארד שקל.

לאומי המשיך במגמה של הקטנת החשיפה, והקטין, שנה שלישית ברציפות, את האשראי לסקטור. הפעם נרשמה ירידה בשיעור של 4.3%, ל-3 מיליארד שקל. נתח השוק של לאומי עמד על 21.4%, בהשוואה ל-25% ב-2009.

הבנק הרביעי בגודלו בסקטור המוניציפלי הוא הבינלאומי, עם היקף אשראי של 695 מיליון שקל, רובו המכריע - 570 מיליון שקל - באמצעות בנק אוצר החייל. שאר הבנקים - דיסקונט, מזרחי טפחות ואגוד - מחזיקים יחד כ-3.5% מהסקטור, והאשראי שהעניקו מסתכם ב-498 מיליון שקל, בדומה לסוף 2010.

סקטור
 סקטור