חקירה בדלק נדל"ן? הצחקתם אותי

האיומים, התקוות והמציאות: למרות החובות, הכסף ימשיך לזרום ליצחק תשובה

הסדר החוב הגדול של השנה נכנס לשגרה. המשא ומתן, אם יש משא ומתן, בין דלק נדל"ן לבעלי האג"ח שלה מתנהל לכאורה על מי מנוחות.

הסיקור התקשורתי גווע, לפחות עד לגיבוש ההסדר (כלומר, סידור חדש של החובות, המאפשר סילוק של חלקם). השנה של תשובה דווקא נפתחה ברגל ימין, למרות סירובו של משרד האנרגיה לבקשתו לשעבד את מאגר לוויתן למימון פיתוח מאגר תמר: חוזי הגז נערמים, המניות מתאוששות, הביטחונות משתקמים. בין לבין אפשר לנהל את משחק הפוקר הידוע בהסדרי החוב - משחק שבסופו תגיע הפשרה.

החלטנו לעשות קצת סדר במשחק הפוקר הזה: מי מאיים, מהן האפשרויות ומה יקרה בסופו של דבר, לפי מיטב שיפוטנו.

האיום (1)

ידיעה שהתפרסמה השבוע סיפרה לקוראים שדלק נדל"ן, החייבת לבעלי האג"ח שלה יותר מ-2 מיליארד שקל, נערכת לגרוע מכול. ומהו התרחיש הגרוע מכול על פי החברה? פגישה לא נעימה עם בתי המשפט - החברה מבקשת להקפיא הליכים, שזה אומר הגנה מפני נושיה (בעלי האג"ח), שזה אומר להרוויח זמן, שזה אומר שההצגה עוברת לשופטים, שינסו לארגן הסדר בחסות בית המשפט.

בעצם, זה אומר דבר נוסף: דלק נדל"ן מנסה להעביר מסר לבעלי האג"ח - דיר באלקום, אם לא תזדרזו במציאת פתרון לברוך, נזרוק את זה על בית המשפט ומי יודע מה תקבלו.

האיום (2)

האיום הבא נמצא עדיין רק במוחותינו. היינו מצפים מהגופים המוסדיים שאליו כוון המסר הזה להתקומם: רוצים להתגלגל בבית המשפט? אין בעיה. גם לנו יש מסר: אם הולכים לבית המשפט, נדרוש למנות חוקר שיבדוק את התנהלות החברה לאורך השנים האחרונות. תבחרו: חקירה או הסדר ראוי.

מה אתם מעדיפים? בחקירה הזאת נדרוש לקבל לידינו, בין היתר, את רשימת גוזרי הקופונים מהמגה-עסקאות שביצעה דלק נדל"ן. נרצה לדעת מי קיבל וכמה, על מה בדיוק, מי אישר ואיך כל ההחלטות הללו עברו בדירקטוריון. נרצה לדעת ה-כ-ו-ל - על כל עסקה, על כל תשלום, על כל מתווך או נותן שירות אחר, ויש ברוך השם לא מעט כאלה בדלק נדל"ן.

האיום (3)

גם הוא משוטט במחשבותינו. ייתכן שזה יפתיע אתכם, אבל לרשות לניירות ערך יש סמכות לחקור בכל עניין ודבר בחברות שלהערכתה יש בסיס לפתוח בחקירה בגינו.

על פי חוק ני"ע לרשות יש סמכות לחקור או להסמיך גוף חיצוני לחקור בשמה, ויש לה הסמכויות הנדרשות לכך. הרשות אמנם ניהלה חקירה נגד דלק נדל"ן (שממצאיה בידי הפרקליטות כעת), אבל היא התמקדה, על פי הפרסומים, בעניינים חשבונאיים; זו לא הייתה חקירה מהסוג שמפשפש בקרביים של החברה.

המציאות

לא כדאי להתלהב מכל הדברים שמסתובבים במסדרונות המוח שלנו. איומי החקירה כמעט שאינם מתממשים, וחבל שכך. בבתי המשפט ממעטים למנות חוקרים כדי לבדוק לאן התנדף הכסף, משום שזה עולה לא מעט (כמה מיליונים), זה נמשך זמן, ולבסוף הנושים נותרים עם הצדק אבל בלי הכסף. גם רשות ני"ע ממעטת להשתמש בכוח שמקנה לה החוק, וסיבותיה עמה, אף שיש לה שפע של סיבות לעשות זאת בשורה של חברות.

הקוראים אולי מכירים את אפריקה, דלק נדל"ן, טאו ואמפל, הם מכירים היטב את לב לבייב, יצחק תשובה, אילן בן-דב ויוסי מימן, אבל הם אינם מכירים חברות כמו אמריקן קולוני, אולימפיה, לגנא, אאורה ודוראה, ואת בעלי השליטה האלמוניים שלהן.

כל אחת מהן השמידה, פשוט השמידה, 100, 200 מיליון שקל ואף יותר שגייסה באג"ח בכל מיני עסקאות שהשד יודע איך נרקמו. חקירה כנראה לא הייתה מחזירה ולו אגורה אחת, אבל היא לפחות הייתה מחזירה הרתעה, אלא אם כן כל אלו שהיו עסוקים יומם וליל בהשמדת הכסף היו יוצאים ממנה צחים כשלג.

המממנים

אלו שמעניקים לקבוצת דלק וליצחק תשובה הלוואות נחלקים לשלושה: הגופים המוסדיים, שהעניקו לדלק נדל"ן ולחברות נוספות בקבוצת תשובה (כולל אלעד הפרטית) הלוואות באמצעות הנפקת אג"ח; הבנקים הישראליים, בעיקר בנק הפועלים, שרוב מניות קבוצת דלק משועבדות לו; והבנקים הזרים שעומדים לממן את הפיתוחים של מאגר הגז תמר ולוויתן.

תשובה ושותפיו זקוקים למיליארדי דולרים כדי לפתח בשנים הבאות את התגליות. כלומר, הוא יצטרך לשוב, בין היתר, גם לשוק ההון כדי לגייס חלק מעלויות הפיתוח העצומות.

התקווה

לכאורה, נוצרה פה הזדמנות: לווה גדול שחייב לחזור למערכת הפיננסית, כבשה שחורה (דלק נדל"ן) שנקלעה לקשיים וחייבת מיליארדים וכבשות לבנות (תמר ולוויתן) שיפיקו עוד רווחים גדולים. אם המערכת הפיננסית תגייס את תעצומות הנפש שלה (במסגרת החוקית) ותתאחד במסר ברור ומשותף שסוגרים את הברז לתשובה, ייתכן שבעלי האג"ח בדלק נדל"ן יקבלו חזרה את כל הכסף.

הם יצטרכו להתאזר בסבלנות; תשובה יצטרך לשעבד להם חלק מהדיבידנדים בקבוצת דלק לכמה שנים, עד שהרווחים מהגז יתחילו לזרום; הבנקים המקומיים יצטרכו להסכים לכך, ובא לציון גואל.

בכך גם ייקבע תקדים לשאר בעלי החוב שמבקשים תספורות: אם יש לך כסף במקום אחר, בחברות ציבוריות אחרות או בחברות פרטיות, הגיע הזמן להרים את המסכות המשפטיות ולשלם את חובך עד הגרוש האחרון.

חזרה למציאות

הצחקתם אותנו, התקווה שתיארנו בסעיף הקודם היא כנראה חלום במקרה הטוב והזיה במקרה הרע. ראשית, הגופים המוסדיים אינם עשויים כמקשה אחת - חלקם אכן מאיים שיסגור את הברז, וחלקם האחר מחריש וישמח לממן את תשובה בקידוחי הגז. שנית, הבנקים הישראליים הגיעו בלאו הכי לתקרת האשראי עם קבוצת תשובה, בגלל מגבלות של בנק ישראל - הם דואגים לביטחונות שנתן להם תשובה והצרות של הגופים המוסדיים ממש לא בראש מעייניהם.

להיפך, הם אפילו שמחים לאידם בעומק לבם. שלישית, את הבנקים הזרים דלק נדל"ן ממש, אבל ממש, לא מעניינת וגם לא הזיהוי שלה עם תשובה. הם רואים לנגד עיניהם נכס בטון (תמר או לוויתן) וישמחו לממן את פיתוחו. הם אפילו יתחרו ביניהם על המימון. מה, אתם באמת חושבים שבעלי האג"ח של דלק נדל"ן מעניינים את ברקליס, דויטשה, גולדמן זאקס או כל בנק זר אחר? אותם מעניין רק דבר אחד: עוד עסקה ועוד רווח ועוד עמלות.

השורה התחתונה

חקירה לא תהיה, תספורת כזו או אחרת כנראה תהיה, ואנחנו לא מאמינים שכתבנו כל כך הרבה מילים וציירנו כל כך הרבה תסריטים דמיוניים ואוטופיים רק כדי להגיע למסקנה הברורה מאליה.

eli@globes.co.il