מסימני המשבר: 40% גידול במאזן ה-ECB תוך 6 חודשים

הבנקים באירופה מוסיפים להתבצר ולהפקיד מיליארדי אירו בבנק המרכזי האירופי - שמאזנו זינק בחודשים האחרונים ■ היקף המאזן נכון לדצמבר 2011: 2.7 טריליון אירו

הבלוף הגדול של אירופה נמשך: מאז השיק הבנק המרכזי האירופי מכשירי הלוואות ארוכות טווח לכ-3 שנים, והלווה לבנקים ביבשת כ-389 מיליארד אירו (625 מיליארד דולר) במטרה לתמרץ את המערכת הפיננסית, הבנקים ממשיכים "לשמור" את הכסף אצלם - ונמנעים מהזרמתו למערכת הפיננסית. בתוך כך, בכלל פיננסים מציינים היום (א') בסקירה השבועית, כי עקב כך מאזן הבנק האירופי גדל לשיא כל הזמנים - וזינק בכ-40% בהיקפו בחצי השנה האחרונה.

באחרונה גדלים היקפי ההשקעות של המוסדות הפיננסיים באירופה לבנק המרכזי האירופי (ECB), מדי יום, תוך שהם מבכרים "להתבצר" ולהפקיד את הכסף בבנק המרכזי - במקום להזרים את הכסף למשק (על בסיס הלוואות) או לרכוש באמצעותו אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה.

"משקיעים רבים מאמינים כי רכישת אג"ח ממשלתיות על-ידי הבנק המרכזי האירופאי (ה-ECB) תצליח להוריד את התשואות ולהשתלט על התדרדרות משבר החוב ביבשת", כותב אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים. "אלא שרכישות במטרה לעוות את תמחור הסיכון של אותן אגרות חוב אינן בסמכותו של הבנק ובטח כשגרמניה בתמונה ולא תיתן לעשות משחקים על חשבונה. אלא שמי שמסתכל על המאזן של ה-ECB רואה שהוא דווקא גדל ומאד".

בכלל פיננסים מציינים כי ב-6 החודשים האחרונים התרחב מאזן ה-ECB ביותר מ-40%, והגיע בסוף דצמבר 2011 לשיא של 2.7 טריליון אירו. "רבים שואלים, האם ה-ECB מסתיר מאיתנו רכישות אג"ח?", שואל כהנוביץ' רטורית, וגם עונה: "התשובה הולכת לאכזב אתכם, רוב הזינוק במאזן מוסבר על-ידי הפקדות של הבנקים האירופאים, הפקדות של אותן הלוואות שהם קיבלו מה-ECB עצמו כדי לייצר נזילות ולאפשר המשך מתן אשראי (תוכנית LTRO)".

הבנקים באירופה החזירו את רוב ההלוואות של הבנק המרכזי

הסיבה להתבצרות הבנקים? הם מודאגים מדרישות רשות הרגולטורים באירופה - שדורשת כי יציגו יחס הלימות הון של כ-9%, לטובתו הם נדרשים לגייס כ-115 מיליארד אירו עד יוני 2012. גם אנליסטים במורגן סטנלי, RBS וסוסייטה ז'נרל מעריכים כי הבנקים ישתמשו במרבית הכסף שקיבלו כדי לתרום למאזנים שלהם.

מדובר כידוע בבשורות מדאיגות לכלכלנים העוקבים אחר משבר החובות באירופה. מריו דרגי, יו"ר ה-ECB, קיווה בהשקת המהלך כי הבנקים ישתמשו ביתרות המזומנים בעיקר בכדי לרכוש אג"ח ממשלתיות של כלכלות עמוסות בחובות, דוגמת יוון, ספרד ואיטליה, וכן בכדי להזרים את ההון לשווקים.

"ה-ECB לא משחק, הוא לא רוכש אג"ח ממשלתיות בלי להגיד...", מסכם כהנוביץ', ומכנה את הבנק האירופי "ילד טוב... שיסיים שידאג רק להחזיר את הצעצועים והמזומנים לקופסה".