סגן החשכ"ל: "הורדת הדירוג של S&P עשויה לעזור לישראל"

ראש הממשלה נתניהו: "כלכלת ישראל בולטת לטובה; סוף השבוע הבליט את הדרך האחראית שבה אנו מנהלים את הדברים"

"בסופו של דבר, אין כאן שום הפתעה, כי ב-S&P אמרו את מה שאנו כבר יודעים - אין כאן שום תגלית". כך אמר היום (א') סגן החשכ''ל במשרד האוצר, ערן היימר, האחראי על ניהול החוב של ישראל, בשיחה עם "גלובס", לנוכח הפחתת דירוג האשראי של כמה ממדינות אירופה, וצרפת בראשן.

"אם מסתכלים על חצי השנה האחרונה לפחות, צרפת נסחרת ב-100 נק' בסיס לפחות, מעל גרמניה. ברור, שזה אומר שהן לא נמצאות באותה רמת סיכון, ולכן לא באותו דירוג", הסביר היימר. "רמת הסיכון של צרפת, כפי שמשתקף מה-CDS, כמו שלנו, ואנו לא 'טריפל A'.

"השוק מזמן חושב שצרפת איננה AAA עוד. לגבי איטליה, השוק מזמן תמחר מה היא שווה, שכן היא נסחרת בתשואות גבוהות מ-7%. זו לא תשואה של מדינת 'סינגל A' אפילו.

"אין כאן הודעה מרעישה, אלא יותר מכה לאגו. אין חדשה לשוק, שפירושה שינוי דרמטי בריביות. השוק כבר תמחר ושינה את הריביות החדשות מזמן".

לגבי ההשפעה של סדרת הפחתות דירוג האשראי באירופה על ישראל, היימר הפתיע ואמר כי "אכן, אנו הופכים אטרקטיביים יותר, בעיקר לאור העובדה כי ישראל היא בין המדינות היחידות ש-S&P העלו את דירוג האשראי שלהן בשנה-שנתיים האחרונות. כמובן, שאנו לא שמחים על הפחתת הדירוג, כי זו איננה בשורה משמחת; אנו מעדיפים עולם יציב ואיתן".

היימר ביקש להדגיש את החשיבות של המדיניות הפיסקלית האחראית, לדבריו, של האוצר, ואמר כי " ללא מדיניות תקציבית אחראית, אתה מאבד את אמון השווקים".

סגן החשכ"ל, שמופקד על ניהול החוב הגדול ביותר במשק הישראלי, של מדינת ישראל עצמה - שנאמד ב-613 מיליארד שקל - לא הסתיר כי ב-2012, היקף הגיוס נטו יהיה כפול מהתכנון המקורי. "אכן, היקף המימון נטו יהיה כפול, כי פשוט הגירעון הממשלתי צפוי להיות כפול מהתכנון (במקום 2% תמ''ג, כ-3.5% תמ''ג - א.פ.). אז מטבע הדברים, נצטרך לגייס כפול". גיוס הנטו יהיה גבוה בכ-15-18 מיליארד שקל מהצפוי, כאשר היקף מחזור החוב ייוותר על כנו - סביב 70 מיליארד שקל.

עם זאת, היימר גם בישר טובות - 2011 הייתה טובה מאוד, מבחינת החוב הישראלי, ששוב רשם ירידה. על אף שהמספרים הסופיים לא חושבו עדיין, החוב החיצוני של ישראל (ממשלה צרה) ירד שוב, וחצה את רף 75% מהתמ''ג (נתון שנתי ל-2010) מלמטה, שיעור נמוך במקצת לעומת הממוצע של מדינות ה-OECD (כ-77% מהתמ''ג, נכון ל-2010).

יחס החוב-תוצר של ישראל יורד בהתמדה מ-2004, למעט 2009 - שנת המשבר הכלכלי העולמי הגדול, שבה נרשמה עלייה מתונה ביחס זה (יותר מ-77% תמ''ג).

אחת השאלות שצריכות להטריד את הציבור, הינה האם יתרות המט''ח של בנק ישראל - שהגיעו בסוף 2011 לכ-73 מיליארד שקל (לא כולל יתרות מופקדות בקרן המטבע) - מושקעות במקום בטוח. בבנק ישראל מסבירים כי הבנק אינו מפרסם לציבור את ההרכב המטבעי של התיק שלו, על אחת כמה-וכמה את הרכב התיק שלו.

"מנהלים בזהירות"

עם זאת, לפי הערכות בשוק, היקף ההשקעות של בנק ישראל באירו (לרבות השקעות במטבע, באג''ח ופיקדונות בבנקים אירופיים) חייב להיות דומה למשקל של אירופה בסחר עם ישראל, קרי כשליש. לפיכך, בין 20 ל-30 מיליארד דולר מושקעים באירופה. בבנק ישראל מסרו כי: "אנו ממשיכים לנהל את יתרות המט''ח בזהירות".

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס להפחתת הדירוג המשמעותית של S&P באירופה, ואמר כי "מדובר על אותה סוכנות דירוג, שלפני כ-4 חודשים בלבד העלתה את דירוג האשראי של ישראל. כלכלת ישראל בולטת לטובה, כתוצאה מהמדיניות האחראית שאנו מנהלים. אנו לא פורצים את מסגרת התקציב, ושומרים על הכלל הראשון בניהול משק, שלפיו אתה לא מוציא יותר ממה שאתה מכניס".

ראש הממשלה ביקש להבהיר כי על אף האחריות הפיסקלית של ממשלתו, "העברנו משאבים גדולים מאוד לחוק חינוך חינם מגיל 3. סוף השבוע הזה הבליט את הדרך האחראית שבה אנו מנהלים את הדברים".