כך משפיע שוק הדייטינג על הכלכלה

מתי גברים מתחילים לבזבז יותר כסף, ומה קורה למשק שמספר הנשים בו יורד והולך?

מחקר חדש מצביע על כך שדפוסי החיזור של גברים בני זמננו מצייתים לכללי האבולוציה. כאשר הם מקבלים את הרושם שאין בסביבה מספיק נשים מוצלחות, הם מחריפים את התחרות ביניהם - בהיבט הכלכלי - כך לפי המחקר שפורסם באחרונה ב-Journal of" "personality and social psychology.

פרופ' ולדס גריסקביקיוס מבית-הספר למינהל עסקים באוניברסיטת מינסוטה בארה"ב, התבסס על תיאוריות אבולוציוניות כשתכנן את המחקר שנועד לבחון כיצד גברים מתחרים על נשים. "אנחנו רואים במינים רבים של חיות שירידה במספר הנקבות מעצימה את התחרות בין זכרים, ותהינו אם ניתן להראות את זה קורה גם בבני אדם", אמר.

במסגרת המחקר, הוצגו לקבוצות של גברים מאמרים בעיתון אשר דיווחו על ירידה או על עלייה במספר הנשים במחוז בו הם מתגוררים. לאחר מכן הם נשאלו, לכאורה ללא קשר, איזה אחוז הם צפויים לחסוך מתוך שכרם וכמה כסף הם יהיה מוכנים ללוות לטובת הוצאות מידיות.

גברים שקיבלו את הרושם שצפויה להם יותר תחרות, מיהרו לבזבז את כספם. הם הורידו את רמת החיסכון הצפויה שלהם ב-42% והסכימו להעלות את רמת החוב שלהם בלא פחות מ-84%.

כל זה, נזכיר, התרחש בבדיקה תיאורטית אל מול שאלון הניסוי. הגברים אפילו לא נאלצו להתמודד בפועל עם נשים שהיו עשויות לבקש מהן כסף. עצם השינוי התיאורטי בסביבת הדייטינג, הוביל את הגברים, כנראה באופן תת מודע, להיערך להוציא יותר כסף ולשפר את מצבם בתחרות.

במחקר אחר הושגו תוצאות דומות, גם כאשר המחסור בנשים לא הוצג במפורש. הגברים הביטו בתמונות שבחלקן היו נשים רבות ובאחרות היו גברים רבים, או שווה בשווה. ככל שהיו פחות נשים בתמונות, כך הגברים העדיפו לקבל סכום כסף נמוך מיד לעומת סכום גבוה בהמשך. "יש לנו הרבה במשותף עם חיות", אומר גריסקביקיוס.

בניסוי אחר הסתבר שנשים חולקות עם הגברים תפיסות דומות לגבי אופי התחרות הראויה. כאשר הן קראו גזיר עיתון על מחסור בנשים, הן נטו לענות יותר בחיוב על שאלות כמו "האם גבר צריך לקנות לי מתנה בחג האהבה" וטענו כי מחיר של טבעת אירוסין צריך להיות גבוה יותר. כשהן קראו מאמר שדיבר על ריבוי נשים בסביבתן, הן הפחיתו את הציפיות.

מסתבר שהתופעות קיימות גם בעולם האמיתי. בחברות שבהן יש גברים רבים יותר, יש גם יותר כרטיסי אשראי, והחוב הממוצע פר כרטיס הוא גדול יותר.

קוגריות מתות צעירות

ישנם הבדלים נוספים בין קהילות עם גברים רבים לעומת נשים רבות. בממוצע קהילות מרובות הגברים הן אגרסיביות, כנראה בשל התחרותיות הרבה יותר בין הגברים ויש בהן יותר זנות וסחר בנשים, כדי לפצות על המחסור.

כמו כן, בקהילות שבהן יש גברים רבים, נשים מתחתנות מוקדם יותר ופער הגילאים בינן לבין בני זוגן הוא גדול יותר. נראה כי הגברים בקהילות הללו מתחרים על-ידי כך שהם מציעים סחורה שהיא אטרקטיבית בדרך כלל לנשים - התחייבות. הם גם מעוניינים "לתפוס" את האישה האטרקטיבית לפני שמישהו אחר יעשה זאת. בחברה שבה יש יותר נשים, הגברים פחות נלהבים להתחייב.

פער הגילאים נובע מכך שבקהילה מרובת הגברים, הנשים שמעוניינות להתחתן הן צעירות יותר, והגברים בסביבתן עדיין לא צברו סטטוס או כסף. בקהילות מרובות נשים, שבהן החתונה מאוחרת יותר, הגברים בני גילן של אותן נשים והגברים המבוגרים יותר משחקים על קרקע פחות או יותר שווה.

אגב, תוחלת החיים של גברים שהתחתנו עם נשים צעירות, גבוהה משל גברים שהתחתנו עם נשים בנות גילן. לעומת זאת, תוחלת החיים של אותם נשים שהתחתנו עם גבר מבוגר מהן בהרבה, נמוכה מזו של נשים שהתחתנו עם בן גילן פחות או יותר.

ההשערה המקובלת דיברה על "ברירה רפואית" - אדם בריא יותר אולי נראה בריא ולכן יכול לבחור פרטנר צעיר יותר. בריאותו מבטיחה לו גם חיים ארוכים יותר.

עם זאת, מחקרים חדשים מראים שדווקא ה"קוגריות", נשים שמתחתנות עם גברים צעירים מהן משמעותית, חיות פחות מנשים שהתחתנו עם גבר בן גילן, וזאת בסתירה לעקרון "הברירה הרפואית". ההסבר שמציעים החוקרים לתופעה הוא מדכא למדי. "מערכות יחסים לא קונבנציונליות זוכות לפחות תמיכה חברתית, וחיים בלחץ נפשי כזה עלולים להיות קשים יותר".