אומץ למרכז הבינתחומי: דחו תרומה של משפחת עופר

משפחת עופר תרמה מיליונים להקמת בית הספר החדש לקיימות של המרכז הבינתחומי ■ יו"ר אומץ: "תרומה נגועה בחולי, דם ודמע של קרבנות המפגעים" ■ החברה לישראל: גאים בתרומה

יו"ר תנועת אומץ, אריה אבנרי פנה היום (א') למרכז הבינתחומי בהרצליה בבקשה שידחה תרומה כספית ממשפחת עופר כדי להקים בתחומו את בית הספר החדש לקיימות. בימים האחרונים קיבל המרכז הבינתחומי את אישור המועצה להשכלה גבוה, לפתוח את ההרשמה ללימודים לתואר ראשון במסלול הדו-חוגי בלימודי קיימות.

מדובר בתכנית ראשונה מסוגה בישראל, ובבינתחומי אומרים כי יהיה בה כדי להכשיר את מקבלי ההחלטות העתידיים בתחומי הממשל והכלכלה בעידן המודרני. התכנית, כך על-פי המרכז, מבוססת על תכניות לימודים של בתי ספר לקיימות מובילים בארה"ב ובגיבושה הושקעה מחשבה בהתאמתה להיבטים הייחודים לישראל.

פתיחת בית הספר החדש התאפשרה בזכות תרומה נרחבת בהיקף של כ- 7 וחצי מיליון שקל מצד משפחת עופר, שהיא בעלת השליטה בקבוצת החברה לישראל ואיתה - גם בכיל (כימיקלים לישראל), מפעלי ים המלח, תרכובות ברום, בתי הזיקוק לנפט (בזן) ומפעלי הפוספטים בנגב.

לדעת יו"ר אומץ, אבנרי יש טעם לפגם בהעברת התרומה מצד משפחת עופר שכן "המפעלים שלה נהנים מניצול משאבי מדינה, גרמו וגורמים למפגעי זיהום- במיוחד תרכובות ברום ובתי הזיקוק בחיפה ואלה גרמו למותם ולתחלואיהם של אזרחים רבים (...) התרומה של משפחת עופר לא יהא בה כדי לנקות עוולות בנות שנים רבות שנגרמו לאותם חולים, מנוחים ומשפחותיהם ויש בה מידה של ציניות של תעניק הכשר למעשי העוולה", כתב אבנרי להנהלת המרכז.

בהמשך מכתבו, אבנרי קורא לבינתחומי לדחות את התרומה של משפחת עופר: "אנו רואים בקבל התרומה ממשפחת עופר ביזוי המנוחים והחולים כמו לעד לקרבנות לאורך כל אותן שנים שבהם משפחת עופר- באמצעות מפעליה, ניצלה משאבי הציבור תוך התעלמות מבריות הציבור. התנהלות ציבורית נורמטיבית שמוסדכם חייב להקנות ולהעניק לתלמידיו ולציבור כולו- מצדיקה כי תרומה לא מכובדת תידחה בהיותה נגועה בחולי, דם ודמע של קרבנות המפגעים".

מהחברה לישראל נמסר היום בהתייחס לדברים כי "החברה לישראל, כיל ובזן גאות לסייע להקמת בית הספר האקדמי הראשון בארץ לקיימות ובו ירצו מטובי המומחים בארץ ובעולם בנושא. הקמת בית הספר היא חלק של פעולות שיוזמות החברות בקבוצת החברה לישראל- להגברת הידע והמומחיות בנושאי הסביבה והתעשייה ושיפור יחסי הגומלין ביניהן".

מהמרכז הבינתחומי הרצליה נמסר בתגובה כי "בית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי הוקם במטרה להוות גורם בעל חשיבות בינלאומית ואסטרטגית בהתמודדות ישראל עם האתגרים העתידיים של הסביבה, המים והאנרגיה. בית הספר ישמש במה לשיח ולדיון בין המגזר הציבורי, הפרטי, ארגוני סביבה ויזמי "טכנולוגיה ירוקה" מישראל ומהעולם. מטרת התכנית לתואר ראשון בקיימות, שאושרה בימים אלה על ידי המועצה להשכלה גבוהה, היא להכשיר את מקבלי ההחלטות העתידיים בתחומי הממשל והכלכלה להתמודד עם נושאי הקיימות במאה ה-21 ולהקנות לבוגריה יתרון במגוון תחומי העיסוק".

באשר לשמו של בית הספר, "תרומה של ארגונים וחברות עסקיות למוסדות אקדמיים היא דבר מקובל באוניברסיטאות המובילות בעולם, תוך שמירה על העצמאות האקדמית ושילוב טובי החוקרים בתחום. המטרה שלנו היתה ונשארה הכשרת מנהיגות העתיד לתרומה ערכית ומעשית לחברה, תוך הקפדה מלאה על היושר האקדמי והמחויבות לאמת. המרכז הבינתחומי מודה לחברה לישראל, כיל ובזן על תרומתם המסייעת לנו לקיים את שליחותינו."