לקראת האיחוד הפיסקאלי: "מרקוזי" ימשיכו את הדיונים

יוון תמשיך לעמוד במוקד לאחר שבסוף השבוע המו"מ עם מחזיקי האג"ח עלה על שירטון ■ אנליסטים: "המצב החמור ביוון והאיחוד הפיסקאלי חשובים יותר מהורדת דירוג האשראי"

מנהיגי גוש האירו ימשיכו השבוע את סבב הפגישות שלהם שנועד לקבוע את הכללים החדשים של האמנה הפיסקאלית, תוך שהם ינסו לשכנע את המשקיעים להתעלם ככל האפשר מהורדות הדירוג של מספר מדינות האיחוד. כמו כן, קובעי המדיניות ינסו להפעיל מכבש לחצים על יוון כדי שזו תעמוד בתנאים שהוצבו לה לפני שמדינות האיחוד יזרימו לה כ-130 מיליארד אירו.

בתוך כך, ב-18 לינואר בכירים יוונים ימשיכו את המשא ומתן עם מחזיקי האג"ח היווניות, לאחר שזה הופסק ביום ו' החולף בשל חילוקי דיעות בין שני הצדדים - עניין שהגביר את חששות המשקיעים מפני חדלות פרעון יוונית.

סבב השיחות שבראשו יעמדו הצמד "מרקוזי", כמו גם הנפקות האג"ח של ממשלות ספרד וצרפת, שמתוכננות היום ובהמשך השבוע, יהוו מבחן ראשון לגוש האירו לאחר הורדת דירוג האשראי ובמידה ויצליחו ישיבו במידה רבה את ביטחונם של המשקיעים.

בהקשר זה, מחקרים שביצע JP מורגן הוכיחו כי התשואה לאג"ח 10 שנים של מדינות שאיבדו את דירוג האשראי המושלם שלהן, עלתה במהלך השבוע שלאחר ההודעה בשתי נקודות לפחות.

"המאמצים של קובעי המדיניות האירופים ליצור כללים פיסקאלים חדשים והמצב החמור ביוון ראוי לתשומת לב רבה יותר מאשר הורדת דירוג האשראי של מדינות גוש האירו שעליה הכריזה בסוף השבוע סוכנות הדירוג S&P", אומר יואכים פלס, כלכלן במורגן סטנלי.