משקיעי גבעות - זהירות: הפלסטינים מבקשים לקדוח ב'מגד'

גורמים ברשות הפלסטינית טוענים: לפי הסכמי אוסלו, ניצול משאבי טבע בשטחי הגדה המערבית דורשים תיאום בין שתי הממשלות ■ גורם במשרד הסביבה הפלסטיני: "המהלך של ישראל לא חוקי"

הרשות הפלסטינית מאשימה את מדינת ישראל בקידוח לא חוקי באתר "מגד" ליד ראש-העין בשטחי הגדה המערבית, ותובעת להשתתף בקידוח האתר - כך מדווח היום (ב') האתר arabnews.com.

ג'אמיל אל-מוחתר, סגן נשיא משרד הסביבה ברשות הפלסטינית, אמר לאתר כי ישראל החלה בקידוח לא חוקי למציאת גז ונפט באזור הגדה המערבית, מערבית לראמאללה. "כוחות ביטחון ישראליים נמצאים באזור", הוסיף, "והם מונעים מפלסטינים תושבי המקום להגיע בנוחות לכפרים ולחוות שלהם, כדי לשמור על הקידוח בסוד".

לטענתו של אל-מוחתר, כ-80% מהשדה "מגד" נמצא בשטחים פלסטיניים, כאשר שותפות הגז-נפט גבעות עולם החלה את הקידוח באתר בשנת 2004 "מבלי להתייעץ או לקיים שיתוף פעולה עם הרשות".

גבעות עוסקת בתקופה האחרונה בפיתוח השדה "מגד 5" סמוך לראש-העין ופועלת לגיוס הון באפיקים שונים בארץ ובחו"ל. בשותפות צופים כי להפיק מהאתר כ-1,000 חביות נפט מדי יום, ולהתחיל בייצור ובהפקה בשנת 2012.

אל-מוחתר מעריך כי השדה "מגד" מכיל כ-1.5 מיליארד חביות נפט וכ-1.82 מטר מעוקב של גז טבעי. לטענתו, המהלך הישראלי לפיתוח השדה חד-צדדית הינו לא חוקי ומנוגד להסכמי אוסלו - לפיהם כל מהלך לקידוח גז ונפט וניצול משאבים טבעיים בשטחי הגדה דרוש להתבצע בתיאום בין שתי הממשלות.

"הרשות הפלסטינית תנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי לתבוע מישראל את מה שיגיע לה, כולל עירוב נציגות בינלאומית", נמסר בהודעה רשמית מטעם הרשות.