כך תחסכו עשרות אחוזים בהזמנת מוצרים מחו"ל באינטרנט

הגדלת הפטור ממכס טרם נכנס לתוקף, אך כבר עכשיו יבוא אישי של מותגי יוקרה, תוספי תזונה ואפילו אייפוד משתלם יותר מקנייה בארץ ■ הבעיה היא הסרבול ופערי המחיר בין חברות השילוח ■ ההזמנה ב-ushops הכי פשוטה, ולרוב גם זולה יותר

תקנות המכס, שעתידות להעניק בקרוב פטור מיבוא אישי על מוצרים שערכם עד 1,200 שקל, ישפרו קרוב לוודאי את מצבו של הצרכן הישראלי - שמביט בעיניים כלות על מחירי המוצרים באתרים שונים בחו"ל, המציעים בתחומים רבים פערים של עשרות ומאות אחוזים.

התיקונים עצמם עוד לא נכנסו לתוקף, אך כבר עכשיו משתלם לייבא באופן אישי מוצרים רבים, כמו אייפוד טאץ' שמחירו בארץ 1,200 שקל ומחירו ביבוא אישי 900 שקל, שעון של guess שמחירו בארץ 900 שקל וביבוא אישי 500 שקל, עדשות מגע שנמכרות כאן ב-450 שקל וביבוא אישי יעלו פחות מחצי מהסכום, ולפטופ של אייסר שמחירו כאן 2,800 שקל וביבוא אישי יעלה 500 שקל פחות.

בולט הפער במחירו של סט צלחות קורנינג - בארץ הוא נמכר ב-1,350 שקל, וביבוא אישי אפשר להשיגו ב-350-450 שקל (ראו טבלה).

זה הזמן להיזכר בעלויות הנלוות, והסבוכות יש לומר, של הזמנה מאתרים בחו"ל. רבים מהם עדיין לא מציעים שילוח לארץ, ולפעמים גם כאשר זה קיים הוא נעשה במחירים מטורפים.

חברות שילוח שונות מאפשרות להזמין מאתרים אמריקניים באמצעות כתובת אמריקנית ה"מושאלת" בחו"ל, אליה מגיעים המוצרים, וממנה מבוצע שילוח של החברה ישירות עד הבית.

יתרון לאתר ushops

חישוב העלויות סבוך ומורכב מגורמים שונים: למחיר המוצר עצמו נוספים מחיר השילוח, עלויות מכס ומע"מ הנגזרות מסוג המוצר ומסכום הרכישה הכולל (כיום בטרם השינוי - עד 50 דולר פטור, ובמוצרי ביגוד - עד 75 דולר), ולעתים גם מעלויות ביטוח ושחרור ממכס. עלות השילוח עצמה נגזרת ממשקל וממידות החבילה (משקל פיזי או נפחי, על-פי הגבוה מהם) - וקשה מאוד לחישוב עצמאית.

באתרי החברות מוצעים מחשבונים שונים המנסים לאמוד את העלות, אך גם זה דורש עבודת מחקר, כשפעמים רבות קשה להעריך את מידות החבילה אחרי אריזה באתר שממנה הוזמן.

על רקע זה בולט לטובה אתר יושופס (ushops.co.il), המציג שלל מוצרים במחירם הסופי בשקלים עד הבית, כולל הכול (אולם מנגד, אינו מפרט את אופן החישוב). פיצ'ר חדש ומוצלח המוצע באתר מאפשר לחשב עלות שילוח כוללת של מוצרים מאתר אמזון, על-ידי הכנסת לינק של המוצר בלבד - מבלי להכניס נתונים על סוג המוצר או מידותיו.

את עלויות השילוח באתר יושופס השווינו לעלויות בשני מתחרים רציניים - אתר מאסטופ (mustop.co.il) ואתר TNT (בכתובת tntworldshop.co.il), עבור 10 מוצרים שונים. בכל אחד מהם תנאי הבסיס דומים, אולם אופן חישוב העלויות שונה.

גם בשורת העלות הסופית נרשם ברוב בולט של המקרים יתרון לטובת האתר - בשילוח האווירי, ועל אחת כמה וכמה בשילוח הימי. במקרים מסוימים מגיעים הפערים לעשרות שקלים ולאחוזים ניכרים מערך המוצר בין חברת שילוח אחת לאחרת, אך ברבים מהמקרים ההפרש מזערי ועומד על שקלים ספורים.

כאן כבר עשויים להיכנס למכלול השיקולים גורמים כמו שיתופי-פעולה המתורגמים להנחות משמעותיות באתרים מסוימים (למשל, הנחה קבועה באמזון בהזמנה באתר מאסטופ), או העדפות כמו מהירות משלוח, נוחות ההזמנה באתר וכדומה.

הצרכנים מבולבלים

ההכרזות על הגדלת הפטור בלבלו את הצרכנים. רבים מיהרו להזמין מוצרים בהסתמך על השינוי העתידי.

"הפטור ממכס על יבוא מוצרים בסכום של עד 1,200 שקל עדיין לא נכנס לתוקף", אומר ירון בן-אלי, מנכ"ל האתר יושופס, "דבר המעורר שאלות רבות בקרב הצרכנים. ברגע שהחוק ייכנס לתוקף, אנו נראה צרכנים רבים שיבצעו את קניותיהם מעבר לים וייהנו מפערי מחיר משמעותיים בתחומים כמו ביגוד, קוסמטיקה, צעצועים ועוד. כרגע לקוחות חושבים שהחוק נכנס לתוקף, ורבים מתאכזבים מכך שהחבילה שלהם מחויבת במכס. אנו מקבלים פניות ברמה יומית מלקוחות מבולבלים שמתייעצים עמנו כיצד לפעול".

בן-אלי מזכיר גם כי מס הקנייה והמע"מ לא בוטלו. "בכל אופן", הוא אומר, "אין ספק שמאז תחילת השיח הציבורי בנושא, עלתה המודעות לקניות מעבר לים בצורה דרמטית".

חולצה לגבר פטורה, לאישה לא

להטבה העתידית על יבוא פרטי נוספה הורדת המכס ממוצרי תעשייה וצריכה בשיעור 12%, שכבר נכנסה לתוקף - אך סביבה נוצרו לא מעט אי-בהירויות הנוגעות להבחנות בין מוצרים הכלולים בשינוי.

"תחום הטקסטיל סובל מבלבול רב - חולצה לגבר פטורה, אבל לאשה לא; יש הבדל אם בגד עשוי כותנה או לא, אם יש בו כפתורים או לא. בגדי תינוקות והלבשה תחתונה למשל אינם כלולים בפטור", מסביר אודי שרון, מנכ"ל חברת השילוח הבינלאומית DHL. "המהלך עצמו מבורך, וברגע שייעשה בצורה מסודרת יגולגל ללקוחות. עד אז - יש בעיות".

אודי כספי, מנכ"ל TNT, מוסיף: "לא ברור למי מיועדת חולצה, עד איזה גיל מוגדר תינוק".

שרון: "הפרטים האלה לא מופיעים בחשבונית. כשמגיע משלוח לארץ צריך להתחיל לבדוק. זה מעכב את התהליך, מייצר הרבה עבודת סרק וחוסר בהירות ליבואן - וכרגע לא יודעים לתרגם את החיסכון למחיר הסופי לצרכן. כל עוד זה לא ייפתר, יבואנים יתמחרו מוצרים גבוה, כי לא יידעו עד הרגע האחרון אם הם פטורים או לא.

"יותר חכם לתת פטור נמוך יותר בצורה גורפת מאשר פטור גבוה עם אבחנות סבוכות. אם זה לא ייעשה בצורה פשוטה, כך שהיבואן יכול לגלגל את ההנחה ללקוח, לא עשינו כלום".

ברשות המסים מסבירים כי מאחורי ההבחנות השונות עומדת כוונה להקל על יבוא מוצרים שאינם מיוצרים בארץ - וכאשר קיימת אלטרנטיבה בייצור מקומי, הכלל אינו תקף.

"כחלק מיישום המלצות טרכטנברג הוריד משרד האוצר את שיעורי המכס על מאות מוצרים שאין להם ייצור מקומי בהיקף מוגבל של 400 מיליון שקל. רשימת המוצרים עליהם הופחתו שיעורי המכס פורסמה לציבור להערותיו, ובמקרים בהם ניתנו הערות בכתב, הן נבחנו והתקבלו, רובן ככולן. בימים אלה נערכת רשות המסים למהלך משלים של הפחתות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. במסגרת זו ייבחנו גם מקרים נקודתיים של עיוותי מכס מההפחתות בשלב הראשון, ככל שהיו כאלה", נמסר מהרשות.

רשות המסים: אופס טעינו, יש מכס על תיקי עור

ב-28 בדצמבר פרסמה רשות המסים הודעה חגיגית שמייד צוטטה בכל העיתונים: שר האוצר חתם על ביטול המכס בשיעור 12% על שורה מרשימה של מוצרי צריכה, החל מ-1 בינואר. בהודעה הודגשו 22 מוצרים פופולריים מתוך הרשימה המלאה של מאות מוצרים שהמכס על יבואם הוסר. בין המוצרים: מזוודות ותיקי עור ועגלות תינוק.

במדור זה דיווחנו לפני כשבועיים על השינויים הצפויים במכס ועל עלויות היבוא בפועל החלות על רכישת מוצרים בחו"ל באמצעות הדואר.

בין היתר הבאנו כדוגמה את תיקי העור, כפריט כדאי ביבוא.

נ', יבואן תיקי עור, שחרר ב-2 בינואר משלוח תיקי עור מהמכס, בתקווה לשינוי מיוחל במיסוי הגבוה. להפתעתו מסר לו עמיל המכס כי המס נשאר על כנו, והתוכניות להוזיל את מחירי התיקים בחנות נגנזו.

א' מצאה את תיק חלומותיה ב-eBay, תיק עור יפהפה במחיר 230 דולר כולל משלוח. תחילה תכננה להמתין עד לכניסה לתוקף של הפטור ממכס על יבוא פריטים בשווי של עד 1,200 שקל (צפויה במהלך ינואר) - אך לאחר שקראה בעיתונים על פטור גורף ממכס על תיקי עור, הזמינה מיד את התיק.

"הנזק הישיר שאני סופגת עקב הרשלנות בהודעת רשות המסים הוא 123 שקל", אמרה.

לגבי עגלות תינוק, הפריט הראשון ברשימת הפטורים שפורסמה, הסתבר כי הן כלל לא היו חייבות במכס מלכתחילה. על מקררים ומקפיאים לא הוסר המכס כפי שדווח בתקשורת, אך הם גם לא הופיעו ברשימת הפטורים שפרסמה הרשות.

תגובת רשות המסים: "אכן מדובר בשתי טעויות מתוך מאות פריטי מכס עליהם הופחת המס. אנו נפרסם רשימה מלאה ומעודכנת באתר הרשות".

יצוין כי ההודעה השגויה והמטעה עדיין מופיעה באתר רשות המסים.

כמה עולה השילוח
 כמה עולה השילוח

אתרי שילוח מחול יתרונות ושירותים מיוחדים
 אתרי שילוח מחול יתרונות ושירותים מיוחדים