מועדוני הלקוחות מגיעים לכנסת: "הכול נהיה מתוחכם מדי"

הצעת חוק של ח"כ איתן כבל תנסה להסדיר את כל שוק ההטבות ומועדוני הלקוחות

ניסיון לטפל בנושא תוכניות ההטבות של חברות האשראי קיבל תפנית רחבה יותר בוועדת הכלכלה של הכנסת - וכעת מבקשת הוועדה להסדיר את נושא מועדוני הלקוחות.

המטרה: לקבוע כי כחלק מחברות במועדון לקוחות ניתן יהיה לסיים תוכנית הטבות רק אם תשלח החברה המבקשת לבטל את התוכנית הודעות מיוחדות ללקוח, לפחות שנה מראש וכל 3 חודשים במהלך אותה שנה - ואם נתנה החברה ללקוח אפשרויות רחבות לממש את ההטבה בלי תנאים או אפשרות לקבל פיצוי על הטבה שלא נוצלה.

עוד מוצע כי הפעלת תוכנית הטבות (או הצטרפות למועדון לקוחות) לא תחייב את הצרכנים להסכים לקבל מידע פרסומי.

ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, החלה היום (ב') להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ איתן כבל וחברי כנסת נוספים בעניין הגבלות של תוכניות הטבות לצרכן, זאת בעקבות ביטול תוכנית הכוכבים של ישראכרט ולאומי קארד, שנדונו בשבועות האחרונים בטענה לפגיעה בצרכני האשראי ובחוסר היכולת לנצל הטבות צבורות.

עם הארכת זמן מימוש ההטבות בחצי שנה נוספת על-ידי ישראכרט, פחת הצורך בהצעת חוק סדורה בנושא, וח"כ כבל העלה על סדר היום נושא רחב יותר: "בהזדמנות הזאת אנחנו מבקשים להסדיר את כל שוק ההטבות ומועדוני הלקוחות".

ח"כ כבל סיפר כי הגיע עם אשתו לחנות קסטרו, וטען כי הוא בעצמו לא הבין את תוכנית ההטבות שהוצעה לו שם. "הכול נהיה כל-כך מתוחכם, כך שהמוכרת צריכה לקרוא למנהלת, שצריכה לפעמים להתקשר לבעלים שיסביר לה את התוכנית", אמר ח"כ כבל והוסיף: "לכן ביקשנו לקבוע כללים לתוכניות ההטבות וגם ליציאה ממנה".

מנהלת המחלקה הבינלאומית באיגוד לשכות המסחר, עו"ד שוש רבינוביץ, התפלאה כי דווקא הסדרת תוכניות ההטבות של חברות האשראי, שבגללן הוגשה ההצעה, ירדה מהפרק. "אנחנו נשארים עם הצעה שתפגע בצרכן ולא תיטיב איתו", טענה עו"ד רבינוביץ. היא הסבירה כי החוק כולל הגדרה רחבה מדי של תוכניות ההטבות ועלול להכיל בתוכו הגבלות על כל הטבה שיבחר עוסק לתת ללקוח.

דברים דומים אמרו נציגי משרדי התקשורת והתמ"ת וכן נציגים של החברות בזק, הוט ו-yes. הם הסבירו כי החוק יטיל עליהם הגבלות שיהפכו מבצעים תקופתיים מסוימים לבלתי אפשריים או בלתי כדאיים.

ח"כ כבל הסכים בתום הדיון שלא לקיים היום את ההצבעה על החוק, לבצע חשיבה מחודשת בנושא ולמצוא את ההגדרה המתאימה - כזו שמצד אחד שתחיל את ההגבלות על מועדוני הלקוחות, ומצד שני לא תפגע באפשרות של הצרכן ליהנות ממבצעים מיוחדים, מכירות סוף עונה והטבות למיניהן.