סנגורי ליברמן יטענו בשימוע מחר: אין ראיות לעבירה פלילית

שר החוץ מואשם במירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה והלבנת הון, בגין קבלת מיליוני דולרים מאנשי עסקים פרטיים ■ סנגוריו ידרשו לגנוז את כתב האישום

רגע האמת של יו"ר ישראל ביתנו ושר החוץ, אביגדור ליברמן, מתקרב: סנגוריו של ליברמן, בראשות עו"ד ירון קוסטליץ ממשרדו של יעקב וינרוט, יתייצבו מחר (ג') בשעה 12:00 בצהריים לשימוע בפני היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לקראת החלטה סופית בשאלת העמדתו לדין.

השימוע יתקיים במשך יומיים רצופים, 3 שעות בכל יום, ולאחר מכן יצטרך היועץ, בשיתוף אנשי הפרקליטות, להכריע סופית בתיק, הנמשך זה שנים ארוכות.

באפריל האחרון הודיע וינשטיין כי החליט להעמיד לדין את ליברמן, בכפוף לשימוע, בעבירות של מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון והטרדת עד. חומר החקירה הועבר לסנגורים, והשימוע היה אמור להתקיים עוד בדצמבר, ואולם וינשטיין נעתר לבקשת דחייה מצידם.

בשל העובדה שמדובר ב-6 שעות שימוע בלבד, שהן יותר מאורך השימוע הממוצע הניתן לחשוד רגיל, אך פחות מכפי שניתן במספר מקרים לאנשי ציבור שנחשדו בפלילים, לא מתכוונים סנגוריו של ליברמן לקיים "משפט זוטא" בפני היועץ. מאידך, אין להם כוונה להסתפק בטענות כלליות בלבד, אלא לעמת את אנשי התביעה עם פרטים קונקרטיים בחומר הראיות שנאסף נגד ליברמן.

אנשי-קש

הטענה העיקרית שתושמע היא כי אין בחומר ראיות המבססות ביצוע עבירות פליליות כלשהן על-ידי ליברמן. לפיכך ידרשו הסנגורים לגנוז את טיוטת כתב האישום כליל, ולא יסתפקו בדרישה להפחית את חומרת האישומים או היקפם. השימוע יתמקד, לפיכך, בטיעונים עובדתיים בעיקרם, ולא בטענות משפטיות.

לפי החשד נגד ליברמן, הוא עבר מגוון עבירות פליליות ביחס לשליטה בחברות, שאליהן הועברו כספים בהיקף של מיליוני דולרים, שמקורם באנשי עסקים פרטיים, ושהתקבלו בין השנים 2001-2008 בתאגידים שהיו בשליטתו, במהלך כהונתו כחבר כנסת וכשר בממשלה.

בכתב החשדות (שהוא מעין טיוטת כתב אישום) שהועבר לסנגורים, נקבע כי עם פרישתו של ליברמן מתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה ב-1997, הוא החל בפעילות עסקית ואחרת בארץ ובעולם, ועשה כן באמצעות שתי חברות שהקים בישראל ובקפריסין.

לפי החשד, לצד פעילותן של החברות, קיים ליברמן קשרים עם אנשי עסקים בארץ ובחו"ל, שבמסגרתם התקבלו בחברות שונות שבשליטתו תקבולים כספיים בסכומי-עתק. בין היתר, דובר בכספים שמהותם וסיבת העברתם אליו לא היו קשורות לתחומי פעילותם של אותם תאגידים, ולא ניתנו בעד תמורה כלשהי.

עוד נטען נגד ליברמן כי קשר קשר, ביחד עם עורך דינו, יואב מני, לגיבוש תוכנית להמשך הפעילות הפיננסית, שלא כדין, כך שליברמן ומני פעלו באופן שיטתי ומכוון להסתרת הפעילות, תוך ביצוע מעשי מירמה שיטתיים ומתמשכים כלפי הציבור ומוסדות המדינה, בניגוד לחוק ולכללי ועדת אשר.

לפי תוכנית המירמה, המשיך ליברמן, במקביל לכהונותיו הציבוריות, לקיים את עסקיו הפרטיים, וליהנות מהזרמתם של אותם תקבולים לחברות שבשליטתו, תוך הפרת חובות הדיווח על פעילותו האמורה ותוך הגשת דוחות כוזבים על פעילותו ונכסיו השוטפים. זאת, באמצעות תאגידים חדשים שייסד או שרכש בישראל, בקפריסין ובאיי הבתולה, שנרשמו על שם "אנשי-קש". הכספים, בהיקף כולל של מיליוני דולרים, הוזרמו אל התאגידים מאנשי עסקים בארץ ובחו"ל המקורבים אליו.