דרגי: "המערכת הפיננסית של גוש האירו בסכנת קריסה"

כך אמר נשיא הבנק האירופי בנאום שנשא בפני הפרלמנט ■ דרגי היה נחרץ וטען גם שמדינות האיחוד צריכות לנקוט פעולות אגרסיביות יותר כולל קיצוצים בתקציב כדי להציל את אירופה

בנאום שנשא אמש נשיא הבנק האירופי מריו דרגי בפני הפרלמנט של האיחוד, הוא הזהיר כי המערכת הפיננסית של גוש האירו עומדת בפני קריסה טוטאלית ועל מדינות האיחוד לנקוט בצעדים דרסטיים אך אפקטיביים יותר כדי לחלץ את אירופה ממשבר החוב ולהימנע מהקריסה הזו. "אנו נמצאים במצב החמור ביותר בהיסטוריה של האיחוד ואסור לנו להתכחש לכך", אמר דרגי.

לאחר שלפני כשלושה חודשים, ז'אן קלוד טרישה, קודמו של דרגי בתפקיד, נשא נאום דומה בפני הפרלמנט וטען כי קיימות "בעיות מערכתיות" בכלכלת האיחוד, דרגי היה תקיף ונחרץ יותר והצהיר כי "בחודשים האחרונים המצב החמיר במידה רבה וכעת אירופה ניצבת בפני קריסה".

במהלך הנאום, טען דרגי כי מדינות האיחוד חייבות לנקוט בצעדים שיישקמו את הצמיחה הכלכלית של האיחוד ויצמצמו את שיעור האבטלה, זאת למרות שהמחיר הכואב שהמדינות יצרכו לשלם יהיה קיצוץ בתקציב שלהן.

"אני מודאג משוק האג"ח הממשלתיות של מספר מדינות באיחוד, כמו גם מההאטה המתמשכת בצמיחה הגלובלית כך שהמערכת הפיננסית של האיחוד נפגעה ולכן יש לנקוט בפעולות רבות כדי שלקם אותה", דיברי דרגי. בנוסף, דרגי טוען כי הבנק המרכזי של אירופה פועל ככל יכולתו ובמסגרת הסמכויות שלו כדי לאושש את הכלכלה של גוש האירו.

כזכור, בחודש החולף הבנק המרכזי הזרים לבנקים של האיחוד כחצי טריליון אירו באמצעות הלוואות ל-3 שנים וביריבית נמוכה של כ-1%. למרות שהאנליסטים היו חלוקים בדעתם לגבי צעד אגריסיסי זה, דרגי טוען כי המהלך מנע את קריסתו של שוק האג"ח בגוש האירו.

האזהרה החמורה של דרגי נאמרה לאחר שביום חמישי בשבוע החולף הוא הצהיר בפורום של קובעי מדיניות מאירופה כי הכלכלה של גוש האירו דווקא מתייצבת. אך יום לאחר מכן, סוכנות הדירוג S&P הודיעה שהיא מורידה את דירוג האשראי של 9 ממדינות גוש האירו ובכללן צרפת וספרד - הכלכלות החזקות ביבשת. כמו כן, באותו סוף שבוע "שחור" יוון הודיעה שהמו"מ בינה לבין הסקטור הפרטי לגבי היקף ה"תספורת" שהם יתחייבו עליו, עלה על שירטון והגביר את חששם של המשקיעים.

במהלך הנאום, דרגי הזהיר גם כי האמנה הפיסקאלית שאליה מכוונים כעת מנהיגי האיחוד, אינה מספיקה והיא חייבת לבוא רק לאחר שהמנהיגים יינקטו בפעולות נוספות כדי לאושש את המערכת הפיננסית, כמו למשל חיזוק קרן החילוץ האירופית (EFSF). "רק אסטרטגיה מתואמת ואגריסיבית של מדינות האיחוד יובילו לתוצאה הרצויה", הוא מוסיף.

בנוסף, דרגי התייחס בנאומו גם לממשלת יוון שלטענתו חייבת לעמוד בשני התנאים שהציבה לה קרן המטבע העולמית - "התספורת" בהיקף של כ-50% שיידרשו לבצע מחזיקי האג"ח הממשלתיות של יוון ותוכנית צנע מקיפה, זאת כדי שהיא תוכל לקבל את הסיוע של כ-130 מיליארד אירו ובכך להציל את עצמה ואת אירופה ממצב של חדלות פרעון.