גיאולוג הכשרה: "יש הרבה מאוד מה להוציא מ'שרה' ו'מירה'"

כך אמר היום הגיאולוג של הכשרה אנרגיה בכנס של החברה ■ עופר נמרודי: "איתרנו בלוקים מעניינים באלבניה, ואנחנו הולכים לבדוק אותם"

"אני מוצא את עצמי במצב טוב שאני לא צריך להוכיח שיש תגליות; אני צריך להוציא את מה שיש ב'שרה' וב'מירה', ויש שם הרבה מאוד". באמירה זו פתח את דבריו אילן ברונר, הגיאולוג של חברת הכשרה אנרגיה , בכנס שערכה חברת הכשרת אנרגיה בבורסה בת"א, ובו עדכנה את המשקיעים במצב העניינים ברישיונות "שרה ו"ומירה", לקראת תחילת הקידוחים בהם בעוד כשלושה חודשים.

בדרך כלל מי שאחראי על הפן הצבעוני בכנסים שעורכת החברה הם היו"ר ובעל השליטה עופר נמרודי, אבל הפעם גרונר גנב את ההצגה. "שרה ומירה נמצאים במבנה פנטסטי, שמראה תוצאות טובות מאוד בעיבוד של הקווים הסיסמיים ובתת הקרקע. הניתוח מבוסס על המון חומר סיסמי תלת-ממדי שנאסף בתוך הבלוקים האלה, שנותן תוצאות מדהימות, כמו מנתח שנכנס לתוך העורקים ומבצע אנליזות".

על פי דוח המשאבים שאותו פרסמה הכשרה אנרגיה בסוף חודש יוני, ההערכה הטובה ביותר (P50) להימצאות גז בצמד הרישיונות עומדת על 2.9 TCF (טריליון רגל מעוקבת) בהסתברות של 54%, כאשר מתחת למאגרי הגז הפוטנציאליים עשויים להימצא מאגרי נפט בהיקף של כ-150 מיליון חביות, בהסתברות של 18%.

מחכים לאסדה

אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה, מסר את לו"ז הקידוחים הצפוי: "אסדת ה-Homer Ferrington שהגיעה למים הכלכליים של ישראל אמורה לקדוח כמעט חודשיים ב"לוויתן 1", ואם תהיה תגלית במטרת הנפט, היא תבצע מבחן הפקה שייקח כשלושה שבועות. כך בתאריך המוקדם נקבל את האסדה באמצע מארס, ואם תהיה תגלית ב"לוויתן 1" נקבל אותה בשבוע הראשון או השני של אפריל".

הקידוח הראשון שאותו תבצע ה-Noble Ferrington יהיה "מירה 1", הממוקם כ-80 ק"מ מערבית לחדרה, וצפוי להימשך כ-70 יום. לאחר סיום קידוח זה, תנוע האסדה מזרחה ותבצע את קידוח "שרה 1", שנמצא במרחק של כ-60 ק"מ מהחוף, וצפוי להימשך כ-50 יום.

בעלי הזכויות הנוספים, מלבד הכשרה אנרגיה המחזיקה כ-41.6% מהזכויות בצמד הרישיונות, הם שותפות מודיעין, שבשליטת צחי סולטן, ואי.די.בי (29.2%), והאחרונה מחזיקה ישירות ב-5.6% מהזכויות ברישיונות.

חברת GGR הקנדית, המפעילה ברישיונות, שהכשרה אנרגיה רכשה עד עתה 16.6% ממנה, מחזיקה 5% נוספים, בדומה לחברה האם הכשרת הישוב. את הפאזל משלימה חברת IPC, המחזיקה ב-13.6% מהזכויות אשר מתחלקות בין האחים עופר לחברה הציבורית הנסחרת בבורסה בת"א.

סה"כ תקציב הקידוחים הכולל לכל השותפים בשני הקידוחים מסתכם בכ-160 מיליון דולר, ואם יחליטו השותפים לבצע מבחני הפקה, עלותם תסתכם בכ-20 מיליון דולר לקידוח. "למעלה מ-95% מהעלויות נסגרו סופית, החוזה עם האסדה נחתם, הציוד נקנה ורוב הכסף שולם, כך שלא צפויות תנודות גדולות בתקציב", הוסיף מראני.

"להשקיע מעט ולעשות הרבה"

הכשרה אנרגיה ניצלה את הכנס גם לעדכן את המשקיעים לגבי פעילותה באלבניה, שעליה דיווחה לראשונה לפני כמה חודשים. אתמול דיווחה החברה כי "עמנואל אדריאטיק", חברה ייעודית שנרשמה בקפריסין, הגיעה להסכמות עם נציג ממשלת אלבניה לקבלת זכויות פיתוח, הפקה ומכירה של מוצרי נפט וגז בשלושה פרוספקטים בשטח כולל של כ-5,070 קמ"ר, הנמצאים בים האדריאטי בין אלבניה לאיטליה. הכשרה אנרגיה תשקיע בחברה הבת כ-3 מיליון אירו ותחזיק 51% בעמנואל אדריאטיק, כשביתרה מחזיקים שותפים מקומיים מאלבניה.

הכשרה הציגה בכנס נתונים שלפיהם בין השנים 1960-2006 בוצעו כ-1,500 קידוחים בים האדריאטי, אשר רק 150 מהם בוצעו מחוץ למים הכלכליים של איטליה. פעילות החיפוש באזור זה הובילה לתגליות של למעלה מ-90 שדות גז ושמונה שדות נפט, כאשר 90% מהתגליות היו במים הכלכליים של איטליה.

בהתייחס לפעילות זו אמר נמרודי, כי "הים האדריאטי עובר בין איטליה לאלבניה. בצד האיטלקי היו הרבה קידוחים מוצלחים, לעומת אלבניה, ששם לא היה כסף ובוצעו קידוחים ספורים בטכנולוגיה סובייטית, שלא היו מוצלחים במיוחד. אנחנו מנחשים שיש אותו סוג של נכסים בצד האלבני, איתרנו שם כמה בלוקים מעניינים ואנחנו הולכים לבדוק את זה".

נמרודי הוסיף, כי לאחר שיתקבלו הרישיונות, תפעל החברה להכניס שותפים לפרויקט, וכן היא לא שוללת לגייס כסף בבורסה בחו"ל לחברה הקפריסאית שדרכה היא מפתחת את העסק. "הקונץ הוא להשקיע מעט ולעשות הרבה, ולא להשקיע הרבה כסף ולהתפלל", סיכם נמרודי בחיוך.