גד זאבי יבקש דחייה בתשלום האג"ח של יפנאוטו

זאבי אמור היה לתמוך בתשלום האג"ח של 30 מיליון שקל בעוד שבועיים, אך היום הודיעה החברה על קיום דיון בנושא ■ יפנאוטו: "בעל השליטה מחויב להבטחותיו, ופרטים לגבי התחייבות זו יימסרו באסיפת מחזיקי האג"ח"

איש העסקים גד זאבי עומד לבקש מחרתיים (ה') דחייה בתשלום האג"ח של חברת יפנאוטו החזקות, כך נודע ל"גלובס". יפנאוטו החזקות היא החברה האם של יפנאוטו רכב, יבואנית סובארו בישראל. החברה הודיעה היום על התווספות סעיף לסדר היום של האסיפה שתתכנס מחרתיים, שנוסחו מופיע כך: "דיון ביכולת החברה לשלם את התשלום הקרוב שחל ב-1 בפברואר, וכן דיון וקבלת החלטות, אם בכלל, בנושא דחיית מועדים".

תשלום האג"ח הקרוב של יפנאוטו החזקות, בסך 30 מיליון שקל, אמור להתבצע בעוד שבועיים. החברה חייבת בסך הכל כ-120 מיליון שקל למחזיקי האג"ח (לתשלום בשנים 2012-2015), ובחודש אוגוסט האחרון הודיע זאבי שיתמוך בתשלום האג"ח הקרוב, ואף התחייב לשעבד נכס מקרקעין בחיפה לצורך הבטחת התשלום. היום נמסר מהחברה כי "בעל השליטה מחויב להבטחות שניתנו, ופרטים לגבי התחייבות זו ימסרו באסיפת מחזיקי האג"ח ביום חמישי".

אג"ח יפנאוטו החזקות נסחרות בתשואת זבל של 53%, נוכח התדרדרות נמשכת ועקבית במצבה מזה ארבע שנים ברציפות. המותג סובארו, שבעבר הרחוק שלט בכבישי ישראל ללא עוררין, הודח מצמרת יבואני הרכב המקומיים זה מכבר. נתח השוק של סובארו ירד מאז שנת 2007 ועד לסוף הרבעון השלישי של 2011 ב-71% לרמה של 1.5% בלבד.

הצניחה במכירות סובארו נרשמה בתקופה שבה שוק הרכב המקומי דווקא צמח: בתשעת החודשים הראשונים של 2011 נמכרו בישראל 179 אלף כלי רכב, צמיחה של 14% לעומת התקופה המקבילה ב-2010. באותה תקופה ירד נתח השוק של סובארו ב-11% ל- 2,732כלי רכב בלבד. את הירידה במכירות מסבירים בהנהלת החברה ב"עלייה מהותית בשער הין היפני והשלכות הצונאמי שהתרחש ביפן במארס 2011".

יפנאוטו החזקות פועלת בשני תחומים עיקריים: יבוא כלי רכב ומכירתם ומתן שירותי מוסך. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2011 חלה ירידה של 11% בהכנסות ל-404 מיליון שקל, וההפסד הוכפל ל-41 מיליון שקל (בהמשך להפסד של 36 מיליון שקל ב-2010). ההפסדים יצרו גירעון בהון העצמי בהיקף של 11 מיליון שקל ורואי החשבון של החברה צירפו הערת "עסק חי" מחשש לחדלות פירעון. זאבי העמיד לחברה בעבר הלוואות בעלים נחותות בכ-85 מיליון שקל, אותן התכוון להמיר להון. סך התחייבויות החברה עומד על 415 מיליון שקל.

מערכת היחסים של גד זאבי עם המשקיעים באג"ח יפנאוטו החזקות עלתה על שרטון בשנה האחרונה, כשזאבי נכשל בניסיון לאשר את תשלום דמי הניהול ע"י החברה הציבורית לחברות פרטיות בבעלותו שהסתיים בדצמבר 2010. בתחילה ביקשו החברות הפרטיות של זאבי דמי ניהול מצטברים בהיקף של 8.3 מיליון שקל (תשלום בו תמכה עבודת ייעוץ של BDO זיו האפט). בהמשך, הופחת גובה דמי הניהול המבוקש ל-2.6 מיליון שקל, לאחר שחברת הייעוץ אנטרופי המליצה למוסדיים שלא לאשר את הבקשה המקורית. עד כה לא אושר גם הסכום המופחת.

לפני שנה השלים זאבי עסקה לרכישת מניות שותפיו (50%) ביפנאוטו החזקות, תמורת 120 מיליון שקל (80 מיליון שקל במזומן והיתרה באמצעות 31% ממניות מטיס קפיטל שהחזיק). בכך הגיע לסיומו סכסוך עם צמד הבעלים של מטיס, מוני הראל ואמנון ברזילי (שבינתיים מכר את מניותיו להראל), לה מונה באחרונה מפרק.

סובארו
 סובארו