לא קל בסין: כמה חייבים הסינים ליצואנים בישראל?

משרד עו"ד יובל לוי ושות': היקף החובות של לקוחות סינים ליצואנים ישראלים עומד על כחצי מיליארד דולר ■ כ-50 מליון דולר מתוכם נחשבים לחובות בסיכון גבוה ■ היקף היצוא הישראלי לסין זינק בשנת 2011 בכ-30%

היקף החובות של לקוחות סינים ליצואנים ישראלים עומד על כ-500 מליון דולר, כך עולה מבדיקה שנערכה בדסק סין של משרד עו"ד יובל לוי ושות'. יצויין כי כ-50 מליון דולר מתוכם נחשבים לחובות בסיכון גבוה. היקף היצוא הישראלי לסין (ללא יהלומים) זינק בשנת 2011 בכ-30% לעומת 2010, בסך הכל עומד הייצוא על למעלה מ-2.2 מיליארד דולר, לעומד כ-1.7 מיליארד דולר בשנת 2010.

במשרד אמדו גם את היקף החובות של יצרנים סינים ליבואנים ישראלים על עשרות מליוני דולר. היקף הייבוא מסין (ללא יהלומים) זינק אף הוא והסתכם בשנת 2011 על כ-5.5 מיליארד דולר, לעומת כ-4.7 מיליארד דולר בשנת 2010.

לדבריו עו"ד זיו וסרצוג, ראש דסק סין במשרד עו"ד פרופ' יובל לוי ושות', בעיית הגבייה של חובות בסין משותפת לכלל החברות הזרות הפועלות בסין, בין אם מדובר בחברות אשר מוכרות מוצרים ושירותים לחברות סיניות ובין אם מדובר בחברות אשר רוכשות מוצרים בסין. "במקרים כאלו אנו נתקלים רבות במצבים שיבואנים ישראלים שילמו מראש חלק מהסכום ולא קיבלו את התמורה או במקרים של בעיות איכות של הסחורה שהגיעה ארצה, וכדומה" אומר עו"ד וסרצוג.

"טוב יעשו חברות ישראליות אם יבצעו בדיקה כלכלית ומשפטית בנוגע ללקוח או הספק עמו הן עומדות להתקשר, וכמובן שאם ניתן, תמיד עדיף להיפגש עמם באופן אישי", מעריך עו"ד זיו וסרצוג. "בניסוח ההסכם ההתקשרות יש להקפיד על ניסוח בהיר ומדויק של המוצר או השירות נשוא העסקה ולקבוע בצורה ברורה את מועדי התשלום והתנאים לביצועם. כמו כן, רצוי לקבוע מנגנון פיצוי מוסכם במידה ואחד הצדדים אינו עומד בתנאי הסכם".

זאב לביא, סגן מנהלת האגף לקשרים בינלאומיים באיגוד לשכות המסחר אמר "אנו לא מזהים סוג סחורות מסוים בו יש כשל תשלומים נמוך יותר מצד הספקים הסינים אלא בעיקר פרופיל של יבואנים. לרוב מדובר ביבואנים מתחילים שלא מקיימים מערכות יחסים והיכרויות עסקיות ארוכות טווח ושאינם מודעים לסכנות הקיימות בשוק הסיני. יחד עם זאת, אנו בהחלט מזהים בשנים האחרונות עליה במודעות של יבואנים לקיים בדיקות מקיפות ולהשתמש בקשרי לשכת המסחר כדי ליצור שותפויות אמינות יותר".