מחממים את החורף: פסטיבל "ג'אז בים האדום" יוצא לדרך

הפסטיבל "ג'אז בים האדום" ייפתח מחר באילת, מציע שורה ארוכה של מוזיקאים מעניינים מהארץ ומחו"ל

בשנים האחרונות הפכה אילת בתקופת החורף ל"עיר הפסטיבלים". העיר מארחת במהלך העונה לא פחות משלושה פסטיבלים שלמוזיקה קלאסית, וכעת, זו השנה השנייה, ייערך בה גם פסטיבל "ג'אז בים האדום". הפסטיבל החורפי מהווה פתרון מצוין לאוהבי ג'אז שנמנעים מלהגיע לפסטיבל הוותיק באוגוסט, עקב מזג האוויר הגיהנומי.

הפסטיבל יתקיים במשך שלושה ימים, החל ממחר. מנהלו המוזיקלי הוא דובי לנץ, שהתמקד השנה בהרכבים שמשלבים ג'אז עם סגנונות מוזיקליים שונים.

לפניכם המופעים הבולטים:

The Bad Plus

שלישיית The Bad Plus היא שלישיית ג'אז בהרכב סטנדרטי - פסנתר, בס ותופים. אבל המוזיקה שלהם אינה סטנדרטית כלל, ומתמקדת בקשר בין ג'אז לרוק, פופ, מוזיקה קלאסית ועוד.

השנה תבצע השלישייה עיבוד ג'אזי ל"פולחן האביב" מאת סטרווינסקי, יצירה מודרנית מתחילת המאה ה-20 הנשמעת מטלטלת ונועזת גם היום.

הביצוע של חברי The Bad Plus מלווה בהקרנת וידיאו, שבה יוצגו דימויים מופשטים הקשורים למוזיקה. לאחר "פולחן האביב", ינגנו חברי השלישייה כמה מיצירותיהם המקוריות.

שישי, 20.1, 23:00 לאתר השלישייה: thebadplus.com

בלה פלק והפלקטונס

בלה פלק (Bela Fleck) הוא נגן בנג'ו ומלחין, שהקים לפני כ-20 שנה את הפלקטונס (The Flecktones). ההרכב מונה את פלק עצמו, ולצידו שלושה נגנים נוספים. הייחודי שבהם הוא נגן ב"גיטרתוף" (Drumitar) - גיטרה עם ממשק דיגיטלי, שמאפשר להשמיע צלילי תופים.

הפלקטונס משלבים מגוון ז'אנרים, החל בקלאסי וג'אז וכלה בבלוגראס, מוזיקה אפריקנית, פולק מזרח אירופי ועוד.

שבת, 21.1, 20:00 לאתר ההרכב: flecktones.com

רביעיית יון סאן נה

זמרת הג'אז יון סאן נה (Youn Sun Nah), בת 42, נולדה בקוריאה ועברה לצרפת כשהייתה בת 26. היא שרה חומרים מגוונים, החל ביצירות מקוריות שלה וכלה בביצועים לטום וייטס, ג'ימי הנדריקס ואחרים. הנגנים שמופיעים איתה מנגנים בגיטרה, אקורדיון וקונטרבס.

הביצועים של יון סאן עדינים מאד, לעיתים מהפנטים בעוצמת הרכות שלהם. מצד שני, לבעלי טעם אנין היא עשויה להישמע לעיתים קצת מנייריסטית מדי. כדאי להאזין לדוגמאות באתר שלה כדי להתרשם.

חמישי 19.1, 20:30 לאתר הזמרת: younsunnah.com

אנסמבל אורי קיין

המופע הזה מופנה בעיקר לאוהבי מוזיקה קלאסית, שעשויים להתלהב ממנו, או, לחלופין, להתעצבן ממנו. אורי קיין (Caine Uri), פסנתרן ומלחין אמריקני בן 55, יצר את המופע לכבוד יום הולדתו ה-250 של מוצרט, לפני שש שנים. המופע מציג עיבודים ליצירות המוכרות ביותר של מוצרט, כמו הסימפוניה מס' 40, חמישיית הקלרינט, האופרה "חליל הקסם" ועוד. העיבודים משתמשים במוזיקה של מוצרט כנקודת מוצא, וממנה יוצאים לטיול במחוזות מוזיקליים נועזים בהרבה מהפורמט המקורי. בנוסף לקיין, המנגן בפסנתר, יש בהרכב נגנים בתופים, קלרינט, כינור, חצוצרה ובס.

חמישי, 19.1, 22:45 לאתר של אורי קיין: uricaine.com

קורה ג'אז מארחת את אנדי נארל

שלישיית "קורה ג'אז" ((Kora Jazz Band היא הרכב מוזיקלי ייחודי, המשלב בין פסנתר מערבי לבין ה"קורה" ממערב אפריקה. ה"קורה" הוא כלי מיתר דמוי נבל, שמפיק צליל שנשמע כמו מיזוג של גיטרה וקאנון. בנוסף לפסנתר ולקורה מנגן בהרכב גם נגן כלי הקשה מערב אפריקאיים. המוזיקה של השלישייה משלבת חומרים מקוריים עם השפעות אפריקניות וג'אזיות, כמו גם ביצועים לסטנדרטים של מיילס דייויס או "Oye Como va" של טיטו פואנטה.

באילת תארח הלהקה את אנדי נארל (Narell), נגן "סטיל פאן" אמריקאי. ה"סטיל פאן" הוא כלי הקשה ייחודי בצורה של סיר קעור, שהומצא כפתרון מיחזור לחביות דלק ריקות.

שבת, 21.1, 18:00 אתר "קורה ג'אז": korajazztrio.free.fr

Third world Love

ההרכב Third World Love מונה ארבעה מוזיקאים - שלושה ישראלים ואמריקאי. חברי ההרכב משלבים מסורות של ג'אז, בלוז ופאנק, עם השפעות מהמוזיקה של מרכז אפריקה, אמריקה הלטינית, המאגרב ותימן. חברי ההרכב הם אבישי כהן (חצוצרה), יונתן אבישי (פסנתר), עומר אביטל (בס ועו*ד) ודניאל פרידמן (תופים וכלי הקשה). בהופעה יתארח גם הטרומבוניסט אבי לייבוביץ', מחשובי מוזיקאי הג'אז בארץ.

שבת, 21.1, 22:15 אתר ההרכב: thirdworldlove.com

חמישיית קארל סגלם

קארל סגלם (Seglem) הוא מלחין ומוזיקאי שוודי, שמנגן על סקסופון טנור ועל קרן אייל. הלחנים שלו נשענים על מוזיקה עממית נורווגית, עליהם הוא וחברי ההרכב שלו מאלתרים בחופשיות.

בנוסף לסגלם כולל ההרכב נגנים בכינור, תופים, קלידים ובס.

צפייה בהופעות של סגלם מעוררת תחושה כפולה: מצד אחד, הוא נגן מעולה והלחנים שלו נועזים מאוד. מצד שני, צליל קרן האייל יכול די לעצבן לאורך זמן. כדאי להתרשם מדוגמאות ביו-טיוב ובאתר שלו.

שישי, 20.1, 19:00 אתר ההרכב: karlseglem.no פרטים מלאים באתר הפסטיבל: redseajazzeilat.com