אין לתקציב הדו-שנתי מקום

אם מטרת המהלך מהלך הזה היא לעקוף את הכנסת, אז לפחות ששר האוצר יצהיר על כך

1. "במערב, אתה רואה שהמשאבים והתמריצים מיועדים להגדיל את הביקוש (צריכה). במזרח, התמריצים מנותבים להשקעה. התוצאות כמובן שונות מאוד: במקרה שאתה מייעד 1 דולר להשקעה, אתה מקבל גידול בתוצר של 1.6 דולר. כאשר אתה משקיע 1 דולר בהפחתת מס, אתה מקבל תוספת בתוצר של חצי דולר. אולי".

באופן מתומצת זה, הסביר ד''ר זו מין, מספר 2 בקרן המטבע הבינלאומית, בכנס WEF האחרון שהתקיים בסין, איך מנהלים את משאבי המשק. לכן, פחות משנה אם הצמיחה ב-2011 הייתה 4.8% או 5%. גם פחות חשוב, אם נצמח השנה ב-3% או 2.8%. מה שכן חשוב, הוא הרכב הצמיחה, לרבות העובדה שמרכיב ההשקעות בתוצר זינק ביותר מ-35% בשלוש השנים האחרונות. את ההישג הזה צריך לשמר. שר האוצר מודע לכך שההישג הזה בסכנה, ולכן הוא מוטרד מאוד מהפסקת ההשקעות במשק, ובצדק.

2. פקידי האוצר שינו את התחזיות של שלושת הפרמטרים החשובים ביותר מבחינתם, ובכך תקעו היום (ד') את המסמר האחרון בארון הקבורה של התקציב הדו-שנתי.

אחרי שפרופ' מנואל טרכטנברג שינה את כל סדר העדיפויות של הממשלה לשלוש השנים הבאות (ובעיקר ל-2012), ובכך הוציא לחלוטין את האוויר ממפרשי התקציב הדו-שנתי, הגיעו היום הפקידים וחשפו באופן חסר רחמים את האמת העצובה: אין לדבר הזה צורה.

במציאות הנוכחית, שהיא בעיקר הפכפכה ולא יציבה, אין לתקציב הדו-שנתי מקום, כי אין שום יכולת לחזות את המציאות שתהיה בעוד שנה וחצי קדימה. אם המטרה האמיתית של המהלך הזה היא לעקוף את הכנסת, אז לפחות ששר האוצר יצהיר על כך בגלוי.

3. קשה לקבל את האמירה של בכירי האוצר, שלפיה, אחרי כל השינויים החדים בתחזיות ובהערכות, אין קיצוצים ואין העלאת מסים. המנכ''ל כהן והממונה על התקציבים הרשקוביץ', דיברו בבירור על שמירת עקרון "המייצבים האוטומטיים", או "אי-נקיטת צעדים פרו-אקטיביים". אז אמרו.

אם כבר באמצע ינואר, הם סבורים כי הגירעון יהיה כפול מהמתוכנן (כ-3.5%), אז כל אירוע בלתי-צפוי ולא דמיוני - כמו עימות צבאי, קריסה באירופה, או מיתון עמוק בישראל - יכול לשבש הכול, ולהזניק את הגירעון ל-5%-6% מהתמ''ג.

במציאות כזו, שר האוצר יהיה חייב לעשות מעשה, וכל החלופות שעומדות בפניו רעות, או לחילופין - רעות מאוד. יהיה קשה מאוד מהבחינה הפוליטית, להעביר קיצוצים נוספים אחרי כל מה שכבר קוצץ. לא פחות קשה, יהיה לשכנע את ראש הממשלה לבצע העלאות מסים נוספות, אחרי אלו שכבר בוצעו. אליבא דשר האוצר, תהיה זו אכן "שנה מאתגרת".