סופי: לא יוארך "הצו המוסכם" בין רשתות השיווק לספקים

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, החליט שלא להאריך את "הצו המוסכם" בין הרשתות לספקים בכל הנוגע לסדרנות

הפעם זה סופי: הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, החליט שלא להאריך את "הצו המוסכם" בין הרשתות לספקים בכל הנוגע לסדרנות. ההחלטה כעת היא סופית וזאת מאחר ואיגוד המזון בהתאחדות התעשיינים משך את בקשתו להיפגש את הממונה בנושא. גילה, נזכיר, הודיע כבר לפני ימים אחדים שאין בדעתו להאריך את הצו מעבר לחודש פברואר הקרוב, אך הסכים להמתין עם ההחלטה הסופית עד לשמיעת הספקים.

הצו המוסכם שנחתם בשנת 2005 הסדיר את היחסים בין הספקים הגדולים לרשתות השיווק, במטרה לשמור על התחרות בשוק. הצו נולד בעקבות בדיקה שערך הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, שנועדה לבחון את כוחם והשפעתם של הספקים הדומיננטיים על המדף.

רשתות השיווק קובעות את הפלנוגרמה - צורת סידור המדפים - ואולם הסדרנים המועסקים על-ידי החברות הגדולות, דואגים לשמור על האינטרסים של אותן חברות במדפים. הספקים רואים בסדרנות מוקד כוח ובצדק, בשל ביצוע החלטת קנייה לרוב במדף עצמו. מסיבה זו למשל, תקפו הספקים את החלטתה של רשת שופרסל לעבור לסדרנות עצמית.

הצו המוסכם שעליו חתמו 13 חברות ביניהן תנובה, שטראוס, קוקה-קולה ישראל, אסם, יוניליוור, חוגלה קימברלי וסנו, השית על הספקים מגבלות שונות וקבע כללי התנהגות ברורים. כך למשל, נקבעו מגבלות על הקצאת שטח מדף ועל הנחות הכרוכות בהגדרת יעד מכירות הנגזר מהמכירות בפועל של אותו ספק לרשת בשנה קודמת. במקרה זה, נאסר על הספקים להעניק הנחה רטרואקטיבית על כלל המוצרים הנמכרים לרשת שיווק אם היא עמדה ביעד המכירות הכמותי.

מאידך, הצו כלל גם התחייבות מצד הממונה שלא להפעיל אמצעי אכיפה נגד הסדרי הסדרנות בתנאי שלא יבצעו פעולות שיפגעו בהוראת הצו, כמו למשל תגמול סדרן לפי מכירות וכדומה.

משמעות החלטת הממונה היא שבמידה והספקים הגדולים ימשיכו לסדר את המדפים בעצמם, כפי שיעשו לפי הערכות, הם יהיו חשופים לצעדים שינקוט נגדם הממונה בכל פעם שסידור המדפים יהיה כרוך בפגיעה בתחרות או בדחיקת הספקים הקטנים, דבר שיהיה בבחינת הסדר כובל.

עצם סידור המדפים אינו מהווה הסדר כובל, כך גם לפי חוות דעת משפטית של איגוד המזון, ולכן נראה כי כל אותם ספקים ימשיכו לסדר את המדפים בעצמם.