שלום, הלכתי לגן

כך קורה שהאישה צועדת במעגל: בגלל שהיא מרוויחה פחות, היא תיאלץ להרוויח עוד פחות

בין כל הדיבורים על חוק חינוך חינם מגיל שלוש, נשכחה אחת הסוגיות הקריטיות להורים עובדים: שעת האיסוף מהגן. גם אם החינוך יהיה חינם מגיל אפס, חוסר ההתאמה בין שעות העבודה המקובלות בשוק לשעות פעילות הגנים זועק לשמיים.

יום עבודה רשמי במשרה מלאה מסתיים בשעה 16:00-17:00, ובשני המקרים אי אפשר להספיק להגיע לגן אלא אם התמזל מזלכם והוא ממוקם מעבר לכביש. הגנים הציבוריים והפרטיים מסיימים את הפעילות ב-16:30 ברוב המכריע של המקרים, וחלק קטן מהגנים פועלים עד 17:00.

אם אתם עובדים בת"א, אבל כמו רוב הישראלים לא יכולים להרשות לעצמכם לרכוש בעיר דירה, תאלצו לצאת מהעבודה ב-15:00 (לתשומת לב כל מי שמטיף: "לכו לפריפריה"). הזוג הממוצע ינסה לחלק "משמרות" בין האישה לגבר, אבל לרוב האישה היא זו שתיאלץ לאסוף יותר מהגן. כי אצל הזוג הממוצע, הגבר מרוויח יותר - ולכן לכאורה יש לו יותר מה להפסיד.

וכך קורה שהאישה נמצאת במעגל שלא ניתן לצאת ממנו: בגלל שהיא מרוויחה פחות, היא תיאלץ להרוויח עוד פחות מזה. גם הקידום מתעכב, ולבקש תוספת שכר לא בא בחשבון. תוספת יקבל מי שיגיע לפינת הקפה ב-18:00 וידבר על ההדחה בבית האח הגדול. בדרך כלל זו רווקה, או גבר.

לצאת מוקדם זו פריבילגיה של עובדים ותיקים. המעסיק שלהם מכיר בחשיבותם לארגון ובידע שצברו, ולכן הוא מוכן לבלוע את הצפרדע עד שהילדים יגדלו. זה לא המקרה, כמובן, אם את אם טרייה שמחפשת עבודה חדשה. בחלק מראיונות העבודה ישאלו באלגנטיות אם יש לך ילדים קטנים, ובאותה אלגנטיות לא יקבלו אותך לעבודה. מסיבות אחרות לגמרי, כמובן.

בחלק אחר לא ישאלו על ילדים, אבל יבהירו שדרישות התפקיד כוללות עבודה עד השעה 18:00. בשלב הזה את מתנדנדת בחוסר נוחות על הכיסא, ומציעה שפעמיים בשבוע בעלך יאסוף מהגן ואת תישארי עד 19:00, אולי אפילו 20:00. אבל בשביל להצליח בראיון הזה את חייבת להיות כמה רמות מעל 20 המועמדים האחרים.

אז מה אפשר לעשות? אם יוצאים מנקודת הנחה שאי אפשר לצפות מהמעסיק להעסיק עובדים ובעיקר עובדות שיגידו לו שלום כל יום ב-15:00, רצוי להתחיל מהגנים. אין סיבה שהגנים הציבוריים לא יעבדו עד 17:30 במתכונת מצומצמת, ואפשר לעשות זאת על ידי תוספת צנועה יחסית בהוצאות השכר.

הגננות והסייעות בגנים ממילא זוכות ליום חופש פעם בשבוע, וחלקן מועסקות בחלקיות משרה ובאופן גמיש, כך שניתן לשבץ בכל יום לפחות מישהי אחת עד שעה מאוחרת יותר. על הגנים הפרטיים לא ניתן לכפות שעות הפעלה באמצעות הרגולטור, אבל בהחלט אפשר לעשות זאת באמצעות כוחות השוק. אם קבוצות של הורים יתאגדו וידרשו מהגנים להפעיל את הגן במתכונת חלקית עד שעה מאוחרת יותר, לא תהיה לגנים ברירה. המחאה של הקיץ האחרון הוכיחה שזה אפשרי, ומחאת הגנים חשובה בהרבה ממחאת הקוטג'.