סקר של הארווארד: כלכלת ארה"ב הפכה פחות תחרותית

כ-71% מהנשאלים השיבו כי הם צפוים שארה"ב תהיה בעתיד פחות תחרותית ותתקשה להתחרות במדינות אחרות ■ הסיבות: השכר והבונוסים היחסית נמוכים יותר בארה"ב

סקר שערך הביה"ס למנהל עסקים של אוניברסיטת הארוורד מראה כי כלכלת ארה"ב הפכה לפחות תחרותית בשנה האחרונה, זאת בהשוואה למדינות דמוקרטיות אחרות עם מבנה כלכלי זהה. תוצאות הסקר העלו שמבחינת התחרותיות ארה"ב נמצאת אחרי המדינות המתפתחות אך מיישרת קו עם מדינות המערב.

כ-71% מהנשאלים השיבו כי הם צפוים שארה"ב תהיה בעתיד פחות תחרותית ותתקשה להתחרות במדינות אחרות שכן החברות האמריקניות ייתקשו לשלם משכורות ובונוסים גבוהים יותר, בניגוש לחברות מתחרות בעולם ששם דווקא תשלומי השכר והבונוסים נמצאים בעלייה.

ממצאים אלה באים בתקופה שבה שוק העבודה ואחוזי האבטלה הם אבני בוחן לכלכלה האמריקנית ומעוררים דאגה רבה בממשל, כך שלמרות השיפור המסויים בנתוני האבטלה האחרונים, עדיין, כ-23.7 מיליון אמריקנים מחוסרי עבודה וזהו גם הנושא המרכזי של הבחירות הקרובות.

לפי הנתונים שמספק הסקר, החברות האמריקניות שסבלו מהפסדים כבדים במהלך המשבר של 2008 , נאלצו לקצץ במשרות ובשכר וגם לאחר שהשווקים חזרו לעלות ב-2009, החברות עדיין לא שכרו עובדים חדשים ולא העלו את השכר במידה רבה. יתרה מזאת, ישנם חברות ענק שעדיין מבצעות קיצוצים כואבים. כך למשל, ענקית המזון האמריקנית קראפט, הודיעה כי בכוונה לפטר עובדים בשנה הקרובה, כך גם ענקית התרופות נוברטיס.

הנשאלים, שרובם המכריע הורכב מבוגרי ביה"ס היוקרתי, ואחרים הינם בכירים ומנהלים של חברות אמריקניות, הביעו דאגה רבה לנוכח התחרות הגוברת מצידם של המדינות המתפתחות, כמו סין, ברזיל והודו, כאשר 66% מהנשאלים טענו כי מבחינת התחרות הכלכלית ארה"ב מפגרת אחר אותם מדינות.

בנוסף, כ-70% מהנשאלים, השיבו כי הם מתכוונים להעביר את הפעילות המרכזית של החברות שלהן למדינות אחרות, כאשר הסיבה המרכזית למעבר היא עלויות הייצור הנמוכות יותר שמציעים השווקים המתעוררים. כמו כן, גם רבים מהמנהלים שהשתתפו בסקר טענו כי ישנם חברות ענק גדולות שהציעו להם תנאים ושכר טובים יותר מאשר החברות האמריקניות שבהן הם מועסקים.