מיני-מבחן: "מכונית המנהלים" פורד מונדיאו אקו-בוסט

מנוע חדש וחזק ותיבת הילוכים מתקדמת, מעניקים לגירסת הבסיס החדשה דחיפה תחרותית

פלח המשפחתיות הגדולות, שמכונה באירופה "סגמנט D" ומוכר אצלנו בכינוי "מכוניות מנהלים", נמצא בשנים האחרונות בדעיכה מתמדת. השינוי בשיטת שווי השימוש, למשל, הקטין את הכדאיות היחסית של כלי הרכב הללו למקבלי הרכב הצמוד, הלקוחות הפרטיים מוצאים כיום תחליפים נוצצים יותר ברכבי הכביש-שטח, וחלק חוזרים לאופציות זולות יותר, כמו משפחתיות מקובלות.

כל זה לא מפריע לפלח הזה להיות אחד הצפופים והתחרותיים ביותר בשוק הרכב הישראלי, עם לא פחות מ-11 מתמודדות קיימות ועוד שתיים-שלוש, שצפויות להגיע בחודשים הקרובים. כדי ליצור בידול ונוכחות בפלח ההולך ומצטופף, מעלים היבואנים בהתמדה את רף הביצועים והאבזור, תוך שמירה על רמת מחיר דומה.

דוגמה מובהקת היא הפורד מונדיאו אקו-בוסט החדשה, שנכנסה החודש למשבצת "דגם הבסיס", שתפסה עד לא מכבר גרסת ה-2.3 ליטר של המכונית. חיצונית לא הרבה השתנה בגרסה החדשה. זו מכונית גדולה מאוד, שנראית שייכת לקטגוריה גבוהה יותר. העיצוב מתחיל להזדקן, אבל בצבעים נכונים ועם חישוקים אמיתיים במקום כיסויי הפלסטיק הזולים, שמסופקים בדגם התקני, זו עדיין מכונית שמציעה מקדם סטטוס לא מבוטל בחניה ועל הכביש.

גם בתא הנוסעים אין הרבה חדש; עמדת הפיקוד יעילה, אם כי נראית מעט דלה בהשוואה לשלל הצגים ומערכות ההיי-טק שמציעה אחותה הקטנה, הפוקוס החדשה; איכות הייצור מרשימה, עם משטחי פלסטיק איכותיים למגע ובידוד רעשים ברמה של מכונית פרימיום, והמרחב הפנימי הוא הגדול ביותר בפלח הסדאן ב-160 אלף שקל ומאפשר לשלושה נוסעים מבוגרים מאחור לפשוט לרווחה את רגליהם קדימה.

כאמור, החידוש המרכזי הוא ביחידת ההנעה. המנוע היוצא, שהיה מחוספס ולא נמרץ במיוחד, הוחלף במנוע 2 ליטר טורבו מתקדם, שמייצר כעת 200 כ"ס - כמעט 40 כ"ס יותר. הוא משודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים חדשה עם שש מהירויות, והשילוב בין השניים מקפיץ את המכונית הוותיקה בדרגה אחת לפחות על הכביש.

התאוצות אמנם אינן פרועות ומלהיבות כמו בגרסת ה"טיטניום" היקרה של המונדיאו, שלה מנוע 240 כ"ס, אולם לחיצה בריאה עדיין מעניקה למכונית דחף חלק, מתורבת ומאסיבי על פני כל המשטחים והשיפועים. גם נתונים כמו האצה מאפס ל-100 ב-7.9 שניות ו-232 קמ"ש מציבים את הגרסה הזו בצמרת הביצועים של הפלח והולמים היטב את השלדה הבוגרת. מלבד ה"בוסט" מציעה המכונית גם את ה-ECO המובטח - על תנאי, כמובן. עם 12 קילומטר לליטר בנהיגה רגועה וכ-8 בלבד תחת רגל כבדה.

בשורה התחתונה, השדרוג מעניק לגרסת הבסיס של המונדיאו, מודל 2012, את הביצועים והעידון שהיו ראויים לה. מבחינת יחס ביצועים/מרחב/עידון היא יכולה להתמודד טוב מאוד אפילו מול מכוניות שעולות כפול ממנה, וב-161 אלף שקל זו עדיין אחת המציאות הגדולות ביותר בשוק הרכב המקומי.