אייל בקשי: "לתייג אותנו כסוג של סוחרי יום זו השמצה"

אייל בקשי, בעל השליטה ומנכ"ל ברק קפיטל, בראיון נדיר ל"גלובס": "תיוג שלנו כסוחרי יום בלבד אינו נכון בעליל" ■ נמאס לו מהביקורת כלפי אנשי הנוסטרו: "הם מסכנים את כספם הפרטי, נוטלים סיכונים, ולגיטימי שירוויחו"

"לתייג אותנו כסוג של סוחרי יום זה לא נכון בעליל ואפילו השמצה", כך טוען אייל בקשי, בעל השליטה ומנכ"ל בית ההשקעות ברק קפיטל, בראיון ראשון לתקשורת. ברק קפיטל נחשבת ליחידת עילית בין סוחרי הנוסטרו, לגורם הגדול ביותר במסחר באופציות מעו"ף ולמכונת רווחים משומנת.

בקשי עצמו הוא איש מסתורין, שלא נחשף עד היום לתקשורת. הוא בן 46, נשוי עם ארבעה ילדים, ובעל תוארMBA מאוניברסיטת ניו יורק.

לפעילות בשוק הנגזרים הוא נכנס כעוזר בחברה שסחרה באופציות על ה-NYFE ועל ה-S&P. בהמשך סחר בבורסה לקפה, סוכר וקקאו והפך לעושה שוק של חוזים עתידיים ואופציות על סחורות. כשחזר לארץ היה שותף בהקמת חברת הנוסטרו של בטוחה (היום חלק מכלל פיננסים) בתור סוחר ראשי. ב-1996 החליט לצאת לדרך עצמאית והקים את "ברק עשיית שוק", היום ברק קפיטל.

משרדי בית ההשקעות, מאכלסים מספר קומות במגדל שלום בת"א. בעוד שרוב דיירי ה"סיטי" של ת"א חנוטים בחליפות או בחולצות צווארון, חלק מסוחרי הנוסטרו של ברק קפיטל הם חריג בנוף בלבושם הבלתי רשמי. אבל לא כדאי לזלזל במי שמגיע לעבודה עם טי שירט וכפכפים - מדובר בחבורת ברוקרים צעירים בעלי יכולות יוצאות דופן, מיטב המוחות (מהנדסים, מתכנתים ומתמטיקאים) שגייס בקשי כדי שיפתחו עבורו תוכנות מחשב (אלגו-טריידינג) ואסטרטגיות השקעה ייחודיות שינצחו את השוק. הוא עצמו, אגב, כבר כמעט ולא מתעסק באופן ישיר בפעולות מסחר, אלא בעיקר מנהל סיכונים עבור בית ההשקעות.

"רוב החזקותינו הן לטווח ארוך"

"המומחיות שלנו היא איך לקנות ני"ע ולגדר אותם בצורה מסוימת ולהרוויח מעצם הישיבה על הפוזיציה שנוצרה", טוען בקשי. למי שאינו בקיא בתחום קשה לעקוב אחר הסבריו המפורטים, אבל נראה שהוא יודע מה שהוא עושה. עובדה: בשנת 2007 רכשה קבוצת דלק של יצחק תשובה 48% ממניות ברק קפיטל לפי שווי של 50 מיליון שקל.

כשפועלים בהיקפים גדולים של עשרות ואף מאות מיליוני שקלים, די לזהות מרווח קטן בכדי לגרוף רווח נאה. כך ניתן לתאר בקליפת אגוז את פעילות סוחרי היום. למרות פעילות בהיקפים עצומים, שהיו גורמים להרבה אנשים להתקף לב או לפחות ללחץ דם גבוה, בקשי אינו נותן לטירוף של העבודה להשפיע עליו והוא מקרין נינוחות. השבוע הופרה שלוותו בעקבות פרסומים אודות "סיבוב מהיר" לכאורה שעשתה ברק קפיטל בהנפקת האג"ח של חברת מכתשים אגן, וביקורת לפיה סיבוב שכזה פוגע במשקיעי האג"ח לטווח ארוך.

היקף ההנפקה של יצרנית חומרי ההדברה עמד על 1.1 מיליארד שקל וברק קפיטל של בקשי רכשה לא פחות מ-17% מתוכה, כלומר אג"ח ב-178 מיליון שקל. האם ברק קפיטל "תזרוק" את הסחורה לשוק בהזדמנות הראשונה שתראה ותגרוף רווח גדול?

"כל סוחרי הנוסטרו ועושי השוק, בארץ ובחו"ל, מרוויחים כשקונים ב'ביד' ומוכרים ב'אסק'", הוא אומר. "יש מרווח הוגן בשוק משוכלל שאמור לתת תשואה הולמת לסיכון שנלקח בעצם קניית הפוזיציה, ולתת החזר על הזמן וההשקעה. יש מחיר קנייה ומחיר מכירה וה-spread זה מה שאמור לפצות על הסיכון והזמן. זאת היעילות של השוק.

"הגופים שמשתתפים במכרז המוסדי לוקחים על עצמם סיכון בכך שהם חשופים לסחורה שהזמינו בפער הזמן בין ההתחייבות בשלב המוסדי לבין מועד השלמת העסקה, תקופה העשויה להגיע לשבוע ימים. בשנים האחרונות, לאור השווקים התנודתיים, הסיכון משמעותי יותר, ולא מעט פעמים, אחזקות אלו גורמות להפסדים".

מעבר לכך, בקשי סבור שפעילות גופי הנוסטרו הכרחית להמשך הצלחתו של שוק האשראי החוץ-בנקאי, ובעיניו יש לאחרונה התייחסות חד-צדדית ולא הוגנת לסוחרי הנוסטרו, מתוך חוסר הבנה והערכה לחשיבותם ליעילותו של שוק ההון בישראל.

"עושי שוק וסוחרי הנוסטרו הם אבן היסוד של כל שוק ההון ויש להם תרומה מכרעת לנזילות וליעילות של השוק", הוא אומר. "הם מסכנים את כספם הפרטי להבדיל מכספים של עמיתים, נוטלים סיכונים, משקיעים את כל זמנם ומרצם במסחר מול המסך. פעילות זו תורמת לכלל ציבור המשקיעים ולחברות המעוניינות לגייס כספים".

על הטענה שחלק גדול מפעילותו היא מסחר יומי משיב בקשי כי "כיום המסחר במעו"ף הוא חלק קטן מהפעילות של ברק קפיטל והוא מתבצע ברובו בפוזיציות מפקיעה לפקיעה, להבדיל ממסחר יומי".

- אתם לא סוחרי יום?

"המומחיות שלנו היא רכישת ניירות ערך וגידורם באופן מקצועי. ההחזקות שלנו מורכבות בעיקר מהחזקות לטווח ארוך (חודשים ועד שנים), וזאת לאור תנאי השוק כיום, המחייבים את הסוחרים בכל עסקה שהם עושים לקחת סיכון. כך שהרווח המהיר כמעט אינו קיים, ונשלט כולו על ידי מסחר ממוחשב. לכן תיוג ברק קפיטל כסוחרי יום בלבד אינו נכון בעליל".

"בחו"ל מחזרים אחרינו"

- ומה תשיב לביקורת על הסיבוב הפיננסי של סוחרי הנוסטרו?

"זה כמו שגופי הניהול השונים גובים דמי ניהול ועמלות שונות על ההשקעות שהם מנהלים. גם כשאתה עושה שיפוץ בבית אתה הרי משלם לבעל המקצוע, אז גם לסוחר מגיע תשלום עבור הזמן והסיכון. במיוחד בעת הזאת שאנו יודעים שהשווקים מאוד תנודתיים ולא צפויים. לראייה, בדוחות הכספיים של גופי השקעה ציבוריים נרשמו בזמן האחרון לא מעט הפסדים בנוסטרו. יש צורך קיומי של כל נותן שירות להרוויח וגם עושה השוק שנותן נזילות ותרומה גדולה לשוק מגיע לו להרוויח".

"לגופי הנוסטרו תפקיד מכריע בכל תהליך גיוס הכספים, והתפקיד הזה טומן בחובו סיכונים, העלולים להסתיים בהפסד. לכן המונח 'סיבוב' כלל אינו נכון ואינו ראוי.

"אין הרי פסול בקבלת תמורה בגין הסיכון והעבודה המושקעת. גם כשאנו מבקשים להמיר שקלים לדולרים קיים מחיר אחד לקנייה ומחיר אחר למכירה. כך גם לגיטימי שכל הגופים הלוקחים חלק בשלב המוסדי יהיו זכאים לקבל עמלת התחייבות מוקדמת בגין השתתפותם במכרז. אחרת, לא תהיה להם מוטיבציה כלשהי להתחייב לרכוש סחורה כשבוע לפני קבלתה".

- אבל אולי צריך לשנות משהו בדרך החיתום, כדי למנוע רווחים קצרי מועד?

"זה לגיטימי שהגופים שמשתתפים במכרז המוסדי יקבלו את עמלת ההתחייבויות המוקדמת, שבאה לפצות אותם על הסיכון שהם לוקחים בין זמן ההתחייבות שלהם בשלב המוסדי לבין השלמת העסקה, מה שיכול לקחת מספר ימים. התמורה שמקבל המשקיע המוסדי - ובמיוחד בעת הזאת - היא ראויה ביחס לתרומה שניתנת לשוק".

כדי להמחיש ביתר שאת את טענתו לגבי היחס הלא הוגן שלא זוכים לדעתו עושי השוק בארץ הוא מזכיר את השת"פ שמקיימת ברק קפיטל עם בורסות רבות בארה"ב ואירופה. "שם אנו נתקלים בהתייחסות אחרת לכל נושא עשיית השוק. יש שם אהדה כי מבינים את הנחיצות שלנו, מחזרים אחרינו, מבינים כמה אנו תורמים לנזילות, כמה חשוב שגופים כמונו יהיו חלק מבורסות בעולם - היחס הוא אחר לגמרי.

"בארץ, לעומת זאת, יש סטיגמה כאילו עושי שוק עושים משהו לא בסדר, ואני לא מבין אותה. הייתי חושב שזה נורמלי אם לא הייתי רואה מה קורה בעולם, אך שם הם זוכים להמון אהדה ופרגון".

- האם אתה חושש מהגברת הרגולציה על סוחרי נוסטרו?

"אנו בעד רגולציה, זה תנאי קיומי לכל שוק, אבל היא חייבת להיעשות בהסתכלות רוחבית ואחראית: מצד אחד לדאוג שהכול יתנהל בהוגנות ובשקיפות ומצד שני לדאוג שהפעילות לא תיפגע בצורה משמעותית בגלל הרגולציה.

"כדאי להיזהר לפני שנוקטים בצעדים דראסטיים ומטילים מגבלות על גופי הנוסטרו, במיוחד בעת הזאת כשהשווקים מאוד סוערים ושוק האשראי העולמי בכלל והחוץ בנקאי בישראל בפרט, נמצאים במשבר עמוק. צריך לשקול טוב ולנהוג באחריות כי הנזק עלול להיות רב מהתועלת. בניית שוק כמו זה שיש בישראל היא תהליך של עבודה קשה לאורך שנים, ולהרוס אותו אפשר במחי יד".

ברק קפיטל: מכונה משומנת של רווחים

הדוחות של קבוצת דלק, המחזיקה ב-48% ממניות ברק קפיטל, חושפים כי בית ההשקעות של אייל בקשי הוא מכונה משומנת של רווחים. בשנת 2009 רשם בית ההשקעות רווח נקי של 57 מיליון שקל, ובשנת 2010 הוא הרוויח 54 מיליון שקל. נכון לסוף השנה הזאת העסיק בית ההשקעות 150 עובדים, חלק מהם בחברת תעודות הסל אינדקס, שנמכרה בפברואר 2011 לדש איפקס לפי שווי חברה של 80 מיליון שקל. הרווח שהפיקה ברק קפיטל מהמכירה, ושיכנס לדוחות השנה החולפת, עמד על 34 מיליון שקל.

זרועות הפעילות עיקריות של בית ההשקעות כיום הן מסחר בנוסטרו (ההון העצמי של בית ההשקעות) ופעילות חיתום, בניהולו של צביקה מנס. בנוסף, הקימה ברק קפיטל בשנה האחרונה אקדמיה ללימודי מסחר בשוק ההון, המנוהלת על ידי יניב דניאלי וגיא ברנט. "ההכשרה שלנו ייחודית למי שמעוניין להיכנס לתחום של מסחר בפרט ולשוק ההון בכלל", אומר על כך בקשי.

פעילות החיתום של ברק קפיטל הוקמה בשנת 2007 וצמחה מאוד בשנתיים האחרונות בשיתוף עם מוסדיים אחרים וחברות בשוק ההון. מנס מבהיר שפעילות החיתום בברק קפיטל מתנהלת באופן עצמאי תחת ישות נפרדת מפעילות הנוסטרו. "אם אתה מנטרל את גופי הנוסטרו ההנפקות לא היו נסגרות והחברות לא היו מצליחות לגייס את הכסף", הוא אומר. "חשוב להבין ששיטת ההנפקות המקובלת היום היא מכרז אחיד ולא מפלה כפי שקיים בחו"ל. במכרז כזה כל גורם רשאי להזמין במחירים ובהיקפים שהוא רואה לנכון, זו שיטה שהיא הוגנת שעובדת בצורה נכונה, ולראיה, למרות המשבר שפוקד את השווקים, שוק ההנפקות לא דמם".

פעילות החיתום והאקדמיה שכאמור נוסדה לאחרונה הם תחומי פעילות מעניינים, אך ההילה והמסתורין סביב בית ההשקעות והעומד בראשו קשורים קודם כל לפעילות הנוסטרו - מקור לרווחי עתק. מדובר במסחר במט"ח, באג"ח, ובמניות ונגזרים, כאשר החלק הארי, לדברי בקשי, הוא כניסה לפוזיציות, בעיקר באג"ח ממשלתיות וקונצרניות ובמניות, וגידורן בצורה מקצועית. "אנו מחזיקים בפוזיציות לתקופות ארוכות, אפילו שנים", הוא מסביר. בישראל יש כמה מאות סוחרי נוסטרו ובברק קפיטל מועסקים על פי הערכות בין 80 ל-90 סוחרים.

כל סוחר פועל באופן עצמאי, תחת פיקוח, ובכפוף למדיניות בית ההשקעות. הוא מקבל הון עצמי של כמה מיליוני שקלים ובאמצעות מינוף גבוה יכול לפתוח פוזיציה גדולה בהרבה. הרווחים מהפעילות מתחלקים בין הסוחר לברק קפיטל, כשעל פי ההערכות נבחרת מצומצמת של סוחרים לוקחת הביתה כמה מאות אלפי שקלים ואפילו מיליונים בשנה.