בנק לאומי למשכנתאות ימוזג לבנק-האם

גורמים בבנק: הסיבה למיזוג - כוונת לאומי לצמוח בנתח השוק הקמעונאי ■ לאומי: לא יהיו פיטורים

בנק המשכנתאות העצמאי האחרון יעלם מהמפה. בנק לאומי, הודיע היום (א') על כוונתו למזג את בנק לאומי למשכנתאות (בלמ"ש), חברה-בת בבעלותו. "המיזוג יאפשר לקבוצת לאומי לעלות מדרגה ברמת הסינרגיה שלה, וברמת המוצר שהיא מציעה ללקוח", הסבירה גליה מאור, המנכ"לית היוצאת של הבנק.

המיזוג יבוצע בהדרגה עד סוף 2012, ויוביל אותו מנכ"ל בלמ"ש, שוקי בורשטיין. במסגרתו יוקם מערך משכנתאות נפרד, שידווח לראש החטיבה הבנקאית, המשנה למנכ"ל ברוך לדרמן. המערך יפעל על בסיס המבנה הארגוני הקיים, ויהיה אחראי לפעילות 110 נציגויות המשכנתאות וכ-500 עובדי בלמ"ש.

בלאומי הבהירו, כי הבנק מחויב להסכמי העבודה, וכי כתוצאה מהמיזוג לא צפויים פיטורים. בכוונת הבנק למצוא לעובדי בלמ"ש בתפקידי מטה, שיהפכו למיותרים בעקבות המיזוג , תפקידים אחרים בתוך הקבוצה.

הרוח השתנתה

בעשור האחרון, הטמיעו כל הבנקים את בנקי המשכנתאות העצמאיים שבבעלותם לתוך הבנק-האם. ראשון היה בנק הפועלים, שמיזג את משכן, עוד בתקופתו של אלי יונס כמנכ"ל. בהמשך, הגיעו מזרחי שהתמזג עם טפחות, והבינלאומי. לפני חודשיים, הודיע דיסקונט כי ימזג לתוכו את דיסקונט למשכנתאות.

בלאומי הסבירו במשך שנים, כי דווקא בנק משכנתאות עצמאי נותן פתרון מקצועי וטוב יותר ללקוחות, אך נראה כי הרוח בבנק השתנתה, וכעת סבורים כי המיזוג ייצור סינרגיה מהותית.

על המיזוג הוחלט במסגרת תוכנית העבודה ל-2012-2014, והוא צפוי לחסוך ללאומי כ-20 מיליון שקל בשנה. לטענת גורמים בבנק, הסיבה העיקרית למיזוג היא כוונת לאומי לצמוח בנתח שוק קמעונאי. כיום, רבים מלקוחות בלמ"ש אינם לקוחות לאומי, ולאחר המיזוג יוכל לאומי לקבל מידע על לקוחות אלו ולנסות להפוך אותם ללקוחותיו.

לבלמ"ש נתח השוק ה-3 בגודלו (כ-23%) בשוק המשכנתאות. תיק האשראי של הבנק עמד בסוף הרבעון השלישי על 55 מיליארד שקל, כאשר האשראי החדש בשלושת הרבעונים הראשונים של 2011 הסתכם ב-8.6 מיליארד שקל. הרווח הסתכם ב-156 מיליון שקל, והתשואה על ההון הגיעה ל-7.9%.