מהנעשה בבתי המלון: מס על המקלחון בחדרים

תקציר: בפסק דין מקיף של ועדת ערר בעניין מלונות צרפת ירושלים נקבעו קריטריונים להבחנה בין שווי המקרקעין לבין שווי המיטלטלין ברכישת בית מלון כדי ששווי המיטלטלין לא יחויב במס רכישה. ההחלטה צפויה להשפיע על פיצול התמורה בעסקאות מקרקעין

חברת מלונות צרפת ירושלים התקשרה בהסכם לרכישת בית מלון שהיה בתהליכי בנייה בתמורה ל-28 מיליון דולר ובמקביל התקשרה בהסכם קבלנות עם חברת בת של המוכרת להשלמת הבנייה ולאבזור בית המלון תמורת 16 מיליון דולר. מלונות צרפת ביקשה לפצל בין שני ההסכמים, כך שתחויב במס רכישה רק בגין שווי המקרקעין לפי ההסכם הראשון שכן, לטענתה, ההסכם השני מתייחס למיטלטלין שאינם חייבים במס רכישה.

שאלת פיצול ההסכמים נדונה בבית המשפט העליון אשר קבע, כי מדובר בעסקה אחת כוללת בשווי 44 מיליון דולר והחזיר את התיק לוועדת הערר כדי לקבוע בגין איזה חלק מהעסקה יש לגבות מס רכישה.

ועדת הערר לא קיבלה את עמדת חברת מלונות צרפת, כי יש לקבוע את שווי מרכיב המיטלטלין בבתי מלון לפי שיעור שרירותי בגובה 60% וקבעה כי יש לבחון כל מקרה לגופו. כמו כן הועדה לא קיבלה את העמדה כי ההפרש בין שווי המקרקעין לבין שווי התמורה כולה הוא בגין שווי המיטלטלין.

ועדת הערר קבעה שלושה קריטריונים להבחנה בין מיטלטלין, שאינם חייבים במס רכישה, לבין מקרקעין, החייבים במס רכישה: האחד, האם ניתן להסיר את הפריט הנבחן באמצעות פתיחת ברגים והאם הוא ישמור על אופיו העצמאי כמיטלטלין; שנית, מה ערכו הכלכלי של הפריט לאחר הפירוק והאם ניתן לעשות בו שימוש חוזר; שלישית, האם הכוונה המקורית הייתה שאותו פריט יהווה חלק אינטגרלי מהמקרקעין. הנטל לעמידה במבחנים האמורים מוטל על הטוען, כי הפריט הינו מיטלטלין.

ועדת הערר יישמה את אמות המידה הנ"ל על הפריטים השנויים במחלוקת וקבעה כך: מעליות בית המלון - תאי המעלית, לוחות הפיקוד והבקרה, מערכות הכבלים והחוטים החשמליים והדלתות החיצוניות בכל קומה מהווים חלק בלתי נפרד ממבנה בית המלון שכן הם מותאמים לו באופן מיוחד והאפשרות הטכנית לפירוקם הפיסי לא הופכת אותם למיטלטלין. העוררת לא הרימה את נטל ההוכחה בקשר למנוע המעלית, האם ניתן לעשות בו שימוש חוזר לאחר פירוקו ומה שוויו הכלכלי.

מערכת החשמל והתאורה - חיווט חשמל ושקעים מהווים חלק אינטגרלי ממבנה המלון ואינם בגדר מיטלטלין. גופי תאורה, מנורות ונברשות, דינם כדין שאר הרהיטים בבית המלון והם ייחשבו מיטלטלין. כך גם לעניין שנאים, מתגים ומפסקים, שניתן לעשות בהם שימוש חוזר, ובלבד ששווים הרלוונטי יהיה כפי מצבם לאחר הפירוק.

מערכות מיזוג אוויר - הוועדה קבעה, כי יש להבחין בין מכשיר ביתי למיזוג אוויר לבין מערכת מיזוג מרכזית.

מזגן ביתי ורדיאטורים עשויים להיחשב כמיטלטלין וכך גם לעניין מנועים של מערכת המיזוג, אך הצנרת, התעלות והמפוחים לא ייחשבו מיטלטלין שכן הם מותאמים לבית המלון שבו נבנו וספק אם ניתן לעשות בהם שימוש חוזר במבנה אחר.

הכותבים הם מומחים לדיני מקרקעין