אוויר לנשימה: האם אפשר כבר להכריז על הצלת ערוץ 10?

היועמ"ש אישר היום לרשות השנייה להאריך את זיכיון ערוץ 10 בשנה ■ בעל המניות רון לאודר הזרים כסף כאות לאמונו בערוץ ■ במקביל, 2 תיקוני חקיקה שיעלו השבוע להצבעה עשויים לשנות את מפת הטלוויזיה ולהתחיל רשמית את עידן הרישיונות

הבשיל האקלים הרגולטורי שיאפשר לערוץ 10 לדחות את חובותיו למדינה עד לסוף שנת 2012. הדבר ימנע את סגירתו של הערוץ בחודשים הקרובים, אולם לא מדובר בהצלת הערוץ - משימה זאת עדיין מוטלת על בעלי המניות של 10, עכשיו כשהמדינה תרמה את חלקה.

היום (א') אישר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, באופן סופי לרשות השנייה להאריך את זיכיון ערוץ 10 בשנה, עד לסוף 2012. כרגע הערוץ נמצא במצב ביניים שבין הזיכיון שהסתיים בסוף 2011 לבין הרישיון שיחל בפועל בשנת 2013.

הארכה של הזיכיון תאפשר לערוץ 10 לשלם את חובותיו למדינה, שעומדים על 43.5 מיליון שקל, רק בסופו. זו הייתה הבקשה של הערוץ מלכתחילה - לדחות את החוב עד סוף 2012, לא לבטל את התשלום.

הדיון שהתקיים עד כה עסק בשאלה אם הרשות השנייה יכולה לאשר הארכת זיכיון שכזו, שהייתה יכולה למנוע את הדיונים המביכים וההצבעות המכוונות מלשכת ראש הממשלה בוועדת הכלכלה של הכנסת.

בסוף השבוע ניסח המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, חוות-דעת לפיה למרות שהערוץ לא שילם את יתרת חובותיו למדינה, כביכול הנקודה שהייתה צריכה לעכב הארכת זיכיון - הרשות השנייה יכולה לדון בבקשה ואף להתעלם מנקודה זו.

עכשיו הכוח עובר אל מועצת הרשות השנייה, שאמורה ככל הנראה להתכנס מחר (ב') ולדון בבקשה של ערוץ 10 להאריך את הזיכיון. על-פי ליכט, המועצה תוכל להתייחס רק לנושאים הקשורים לבעלי המניות בבואם לדון בהארכת הזיכיון, ובהם נושא הבעלויות הצולבות, עבירות קלון, אזרחות ותושבות ישראלית וכי'.

הנושא לא התגלגל אל לשכת היועץ המשפטי לממשלה לחינם. עד כה חיפשו דרך עוקפת ראש הממשלה, על מנת לאפשר את הצלת הערוץ. אחרי שבדקו אצל כל יועץ משפטי בסביבה, ליכט שלשל את החבל מחלונו.

החודשים האחרונים

משבר כלכלי חמור תקף את הטלוויזיה המסחרית לאחר גל המחאה החברתית ששטף את הארץ בקיץ 2011. המפרסמים הגדולים נבהלו ועיכבו קמפיינים, והחבטה הורגשה אצל 3 הזכייניות, שכבר האמינו שהשנה תסתיים כשנה המוצלחת בשנים האחרונות. אלה שככל שהמכה הכאיבה לקשת ולרשת - את ערוץ 10 היא כמעט מוטטה. הערוץ חווה גם שורה של כישלונות בלוח המשדרים ולא הצליח למנף את עצמו לעמדת מתחרה ראוי לערוץ 2.

אז ביקש הערוץ, שכיסיו התרוקנו, בחודש אוקטובר 2011 את עזרת המחוקק, ושם פגש בראש הממשלה בנימין נתניהו, שזכר לערוץ את הימים בהם עזר לו פעם אחר פעם בעבר, אך יותר מכל זכר את תחקיר "ביבי טורס" של רביב דרוקר.

לכולם היה ברור כי הפעם הישועה לא תגיע מהממשלה, להפך. פעם אחר פעם הנושא עלה להצבעה, ומשמעת קואליציונית דחתה את הצעת החוק או הורידה אותה מסדר היום. בפעם האחרונה, בשבוע שעבר בוועדת השרים לחקיקה, הנושא הורד מהשולחן ונדחה בשבועיים.

השבוע האחרון

הבשורה הגדולה ביותר שהערוץ יכול היה לנפק הייתה שרון לאודר, בעל המניות הנוכח ביותר של הערוץ, הזרים כ-5 מיליון שקל לערוץ לצורך קיומו הנוכחי. זה לא הרבה כסף, אבל הדבר בהחלט בא להעיד על מחויבות. במסגרת זו, ביום חמישי האחרון החזיר הערוץ את חובו לוועדה למדרוג, כמו גם לספקים אחרים.

המצב, עם זאת, לא טוב. החוב למדינה אינו החוב היחיד של הערוץ, והוא צריך להמשיך ולשלם עוד עשרות מיליוני שקלים לספקים ולקרן אוריגו עד השנה הבאה, אז יכנס לעידן של רישיונות. האווירה השתנתה אמנם, אבל המציאות נותרה כפי שהיא - רק משקיע חדש יוכל להציל את ערוץ 10 ואף יותר מזה - לקיים אותו.

בערוץ טוענים כי יש לפחות שני משקיעים רציניים שמעוניינים, וההערכה היא כי במסגרת עסקה חדשה בערוץ ישתנה מבנה הבעלויות, באופן כזה שיוסי מימן יחדל מלהיות בעל השליטה.

השבוע הבא

זה עשוי להיות שבוע היסטורי. ל"גלובס" נודע כי בוועדת הכלכלה של הכנסת יעלו ביום רביעי הקרוב שני תיקוני חקיקה משמעותיים - האחד הוא דחייה בדיעבד של המועד לבקשת רישיון, והשני הוא האפשרות להמשיך ולהחזיק במשותף בחברת החדשות של ערוץ 2, במקרה שאחת מהזכייניות תצא לרישיון.

מדובר בחוקים שייטיבו בעיקר עם קשת, שהסיכויים שתעבור לשידור של 7 ימים יגדלו אז דרמטית. שחרור של קשת אל עולם של רישיונות אמור לטפל בבעיה האמיתית - שוק משברי שפועל בצורה בלתי הגיונית - ולא דחיית חוב כזה או אחר של ערוץ כזה או אחר. ועם זאת, המהלך גם יטיב עם ערוץ 10, שיוכל לדחות את התשלומים הנדרשים לרישיון ב-3 חודשים נוספים.

החודשים הבאים

לא יהיה קל בכלל. ההערכות בשוק מספקות לערוץ חודשיים למצוא משקיע, אחרת ישקע שוב במצב תזרימי בעייתי. אם עד לחודש מארס יימצא אותו משקיע - בערוץ יאווררו את המדפים, וכבר במאי יעלו לוח שידורים מאתגר יותר עם עונות מצולמות של "הישרדות" ו"היפה והחנון".

ובכל זאת, החגורות עדיין לא ישוחררו, והלחץ ימשיך להיות מורגש. לפחות עד 2013, לא יהיה שפע כלכלי בערוץ 10.

השנים הבאות

"קיימת חשיבות רבה לקיומו של ערוץ מסחרי נוסף", כותב המשנה ליועמ"ש, עו"ד אבי ליכט. "השפעתו של ערוץ כזה על קידום חופש הביטוי והרחבת שוק הדעות חשובה וראויה להגנה. כך גם השפעתו על תחום התרבות ותחום הפרסום.

"אלא שמול ערכים אלה קיימים ערכים חשובים אחרים של קיום הוראות הדין וקיום חובות שלקח על עצמו בעל הזיכיון. קיים גם קושי עקרוני בכך שערוץ, שאמור להיות עצמאי ובלתי תלוי, פונה ונזקק לעזרתן של הכנסת והממשלה כדי לחלצו ממצוקותיו. נדמה כי סוגיות אלה דורשות בחינה וליבון, שאינם בהכרח משפטיים, וטוב שייעשו".

המשימה כעת, אומר ליכט במילים אחרות, היא להציל את השוק כולו באמצעות מהפכה אמיתית - ולא רק את ערוץ 10.