האירועים המרכזיים באירופה: פסגת המנהיגים והמו"מ היווני

באיטליה:ביום חמישי הקרוב הנפקת אג"ח חדשה ■ ב-31 לינואר: פסגת מנהיגי אירופה - שם יכריזו המנהיגים על הצעדים החדשים שאמורים להביא לפתרון המשבר

בעוד משקיעים רבים נושאים עיניהם לאירופה ולצעדים החדשים שמתכננים מנהיגי גוש האירו כדי להביא לפתרון המשבר, האירועים המרכזיים בשבועות הקרובים יאותתו למשקיעים לאן מועדות פני השווקים והאם אירועים אלו יסמנו את סופו של המשבר.
ביום חמישי הקרוב איטליה צפויה לעמוד למבחן זאת לאחר שהיא מתכננת לגייס הון נוסף באמצעות הנפקת אג"ח. אנליסטים טוענים כי אומנם ההנפקות הקודמות עברו בהצלחה יחסית, אך יחד עם זאת הם מציינים כי זוהי ההנפקה הראשונה של המדינה לאחר הורדת הדירוג שספגה לפני כשבוע. כמו כן, בתקופה האחרונה סוחרי אג"ח רבים החלו לתת את משקלם לאג"ח של מדינות אירופה ועובדה זו עלולה לסמן את ההנפקה הקרובה כתחילתו של סנטימנט חיובי או שלישי (בהתאם לתגובות של הסוחרים).
האירוע המרכזי יחל כבר בתחילת שבוע הבא, במהלכו ייפגשו מנהיגי האיחוד האירופי כדי לדון בנושאים שיהיו במוקד העניינים בפסגה שמתוכננת ל-30 לינואר. בפסגה זו ייפגשו שרי האוצר של כל 27 מדינות האיחוד כדי לדון במצב הכלכלי של היבשת, כאשר במוקד העניינים יעמוד המתח שבין מדינות האיחוד לבין המדינות האירופיות שמחוץ לאיחוד. בתוך כך, הם ינסו לשכנע את ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון להזרים לקרן המטבע העולמית כ-50 מיליארד אירו כדי להעצים את כוחה של הקרן בטיפול משבר החוב, זאת לאחר שבשבוע החולף הוא סרב לצעד שכזה.
במהלך הפסגה המנהיגים ידונו גם ברמת האבטלה הגבוהה שהתפשטה בכל היבשת, אך את תשומת הלב תגנוב גרמניה, הכלכלה החזקה ביבשת, שאמורה להכריז על הקמת קרן סיוע חדשה שתעודד את הצמיחה באירלנד, פורטוגל ויוון. במהלך הפיסגה מנהיגי הכלכלות החזקות, קמרניה וצרפת יכיריזו על הצעדים החדשים שהם מתכננים כדי לטפל במשבר החוב, ובמרכזן האמנה הפיסקאלית שתופסת תאוצה.
ה-31 לינואר הוא תאריך חשוב במשבר היווני, שיקרין על הכלכלה האירופית כולה. בתאריך זה אמור להסתיים המו"מ בין הממשלה היוונית לבין נושיה בנוגע להיקף התספורת שהם יידרשו אליה כדי לתרום לסיומו של המשבר. לאחר שבסוף השבוע האחרון המו"מ שוב עלה על שירטון, משום שנציגי הנושים עזבו את אתונה בכעס לאחר שהממשלה דרשה מהם תספורת בהיקף של יותר מ-50%, חשות המשקיעים התגברו והם מטילים ספק ביכולתה של יוון להגיע להסכמה.
בתחילת פברואר צפויים הנפקות אג"ח נוספות של גרמניה ופורטוגל כמו גם הכרזת הריבית של הבנק המרכזי האירופי. בנוסף, הפרלמנט האיטלקי אמור לאשר סבב נוסף של תוכניות פיסקאליות חדשות. לפיכך, האירועים המרכזיים באירופה בשבועות הקרובים יאותתו לאן מועדות פני השוק? האם לכיוון העמקת המשבר או אולי לסיומו המיוחל?