דליה דורנר: "מי זאת לע"מ שתוציא תעודות לעיתונאים?"

נשיאת מועצת העיתונות: "איפה זה נשמע דבר כזה, שהממשלה תמנה ועדה שתבחן מי הוא עיתונאי ותעניק תעודות אחר-כך? הרי זה ניגוד חופש העיתונות"

"הכנסת הנוכחית מעוררת בעיות. יש יותר מדי פוליטיקאים שמציעים הצעות חוקות שפוגעות במשטר החוקתי שלנו. אין לפוליטיקאים ריספקט להגנה על חופש הביטוי. בלי זה הרי אין דמוקרטיה. ברגע שמשהו עולה להם בראש אז הם מוציאים הצעת חוק, וברוב חוצפתם כותבים שהם בעד חופש הביטוי".

במלים חריפות אלה תקפה נשיאת מועצת העיתונות ושופטת העליון בדימוס, דליה דורנר, את חברי הכנסת. "חופש הביטוי לא נוצר בשביל ביטויים יפים שכולם יאמרו עליהם יופי אלא בשביל ביטויים מרגיזים", הוסיפה.

דורנר התייחסה במסיבת עיתונאים שנערכה ביום חמישי למצבה של מועצת העיתונות ושל העיתונאים בישראל בתקופה האחרונה.

בתחילת דבריה הביעה דורנר את אכזבתה מכך שלא כל גופי התקשורת בישראל, ובהם גם גופים מרכזיים כגון חברת החדשות של ערוץ 10 ו"ידיעות אחרונות", חברים במועצת העיתונות. לטענתה ולטענת מזכ"ל מועצת העיתונות, אריק בכר, אי-חברותם של גופי התקשורת השונים במועצה תוביל לכך שהמחוקקים יכפו על העיתונים בעתיד הקרוב חוקים שיגבילו אותם ויצרו את צעדיהם.

"אני רוצה לומר כמה מילות אזהרה", אמרה דורנר, "אני בפירוש מודאגת מהמצב. אחת החרדות שלי זה שינסו להפוך את מועצת העיתונות לגוף ממשלתי. במקרה כזה נשיא המועצה ייחבר על-ידי ראש הממשלה, והוא עוד יהיה הדובר לשעבר שלו או משהו כזה.

"שלא יהיה ספק: כבר פנו אליי בעבר חברי כנסת. 'אין לך כסף', הם שאלו, 'אנחנו נעשה רגולציה בעניין'. ואני אמרתי להם 'לא, לא, לא, תודה רבה, אני לא רוצה את הכסף שלכם'".

"שיהיה ברור", אמרה דורנר, "אם הייתי פונה בצורה פורמלית למשרד ראש הממשלה ומבקשת רגולציה בעניין, והייתי אומרת שאנחנו כגוף חושבים שצריך לתת לנו שיניים ורצוי שנמסד את זה בחוק - אם הייתי אומרת כזה דבר, 50 פוליטיקאים היו קופצים על זה - אבל זה הדבר האחרון שאני רוצה. אני פוחדת מזה פחד מוות. בדיוק בגלל זה אני רוצה שבמועצה יהיו חברים כמה שיותר גופים עיתונאים".

"מי זה לע"מ?" הזדעקה דורנר בתגובה לשאלה מדוע המועצה לא פנתה ללשכת העיתונות הממשלתית בעניין הקריטריונים לקבלת תעודת עיתונאי. "אני נגד זה שהמדינה תוציא תעודות עיתונאי לעיתונאים. מי זאת בדיוק לשכת העיתונות הממשלתית שתוציא תעודות לעיתונאים? איפה זה נשמע דבר כזה, שהממשלה תמנה ועדה שתבחן מי הוא עיתונאי ותעניק תעודות אחר-כך? הרי זה ניגוד חופש העיתונות. אפילו באוקריאנה אין סידור כזה".