מגדל שוקי הון: "לצים חוב של כ-2 מיליארד ד' ברבעון השלישי"

האנליסט ערן יונגר מפרסם סקירה לקראת פרסום הסדר החוב בחברת צים ומציין מספר תרחישים אפשריים ■ "אין לנו ספק באשר להתאוששות בענף הספנות שככל הנראה לא תבוא לידי ביטוי ברבעונים הקרובים"

לקראת פרסום הסדר החוב בחברת הספנות צים, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, אנליסט מגדל שוקי הון ערן יונגר, סוקר את תמונת המצב של הסביבה העסקית בה פועלת צים ומציין כי נכון לסוף הרבעון השלישי, לצים חוב של כ-2 מיליארד דולר נטו.

חברת צים פועלת לפרוס את חובותיה ואמורה לפרסם תכנית עסקית מעודכנת עד סוף החודש. האנליסט ערן יונגר סבור כי קיימים מספר תרחישים אפשריים בהם קונסולידציה, מכירת אניות, שיתוף פעולה בקווים מסוימים ואף הפסקת פעילות של חלק מהקווים. עוד מציין יונגר כי החברה לישראל אינה יכולה למכור את אחזקותיה בצים לחברה זרה וזאת כתוצאה ממגבלות מניית הזהב שבידי המדינה, "לכן מתווה אפשרי נוסף הוא פיצול החברה לחברה ישראלית ולחברה זרה", מעריך.

במבט כללי על הענף כולו, במגדל שוקי הון סבורים כי בשלב זה מוקדם לדעת אם הכיוון הוא מעלה או מטה והדבר תלוי במשבר הכלכלי. במבט חיובי יותר מציין יונגר כי המצב בענף הספנות זמני בלבד "אין לנו ספק כי יחזרו הביקושים לענף, השאלה היא מתי ומי החברות שישרדו", ציין. עוד מוסיף יונגר, הערכות של חברות הספנות וחברות המתמחות בתחום צופות בשנת 2012 גידול של כ- 1.5% בתעבורת הסחורות בקו המזרח הרחוק - אירופה וגידול של כ - 4.6% בקו המזרח הרחוק - ארה"ב. מנגד, קיים צפי לעלייה בהיצע של כ- 8% עלייה אשר תביא בהכרח ללחץ נוסף על מחירי ההובלה בשנת 2012.

להערכת מגדל שוקי הון, תחום הספנות וההובלה במכולות עשוי לחוות קשיים נוספים בעתיד הקרוב כהשלכה ישירה של התפתחות המשבר הכלכלי הנוכחי. עם זאת, מדגיש יונגר, "אין לנו ספק באשר להתאוששות שככל הנראה לא תבוא לידי ביטוי ברבעונים הקרובים אך לא לאחר זמן רב, וכמו בענף הספנות, התאוששות הענף עשויה להיות חדה", מציין ערן יונגר ממגדל שוקי הון.