פיילוט: חשודים בעבירות פליליות קלות יופנו להליך אלטרנטיבי

משרד המשפטים הודיע על פיילוט, בו חשודים בעבירות פליליות קלות יופנו להליכים כגון "צדק מאחה", גישור, פיצוי נפגעים, טיפול קבוצתי, שירות לתועלת הציבור ועוד

מהפכה באכיפה הפלילית: חשודים בעבירות פליליות קלות יופנו להליכים אלטרנטיביים, במקום המסלול הפלילי הרגיל של העמדה לדין או סגירת התיק. בין היתר מדובר במסלולים של "צדק מאחה", גישור, פיצוי נפגעי העבירה, טיפול קבוצתי, שירות לתועלת הציבור, תוכניות חינוכיות ועוד.

זאת, במסגרת תוכנית פיילוט שתפעל החל מעוד כחצי שנה, במשך שנתיים, ושעליה הודיע היום (ב') משרד המשפטים, בתום עבודת מטה בשיתוף משרד הרווחה, משרד בט"פ, משטרת ישראל, שירות המבחן, לשכת עורכי הדין, הסנגוריה הציבורית ועוד.

עם תחילת הפיילוט, יוכל התובע בתביעה המשטרתית או בפרקליטות להפנות חשוד למסלול חלופי במקום להגיש כתב אישום, ובסופו ניתן יהיה לסגור התיק נגד החשוד, בכפוף להמלצת שירות המבחן.

פרויקטים דומים קיימים בארה"ב, והם מאפשרים לתובע אלטרנטיבות נוספות מלבד הגשת כתב אישום או גניזת התיק. לטענת משרד המשפטים, מדובר באפשרות ל"פתרון מקיף, הוליסטי, שבסופו של דבר עשוי לתרום לחברה בכך שיוציא חשודים ממעגל הפשיעה".

גם כיום, בהליך הפלילי, מסתיימים תיקים מסוימים ללא הרשעה ובטיפול של שירות המבחן במשרד הרווחה. מטרת המודל החדש היא לאתר מראש תיקים, שעל-פי הניסיון המקצועי של רשויות התביעה צפויים להסתיים ללא הרשעה, ולהעבירם לשירות המבחן מבלי לעבור את ההליך הפלילי.

הנחת העבודה היא שהתרומה החברתית, והתיקון לנפגע העבירה, צפויים להיות טובים יותר מאשר בהליך פלילי.

הפיילוט יתמקד בעבירות מסוג עוון, כאשר החשודים הם תושבי ישראל מעל גיל 18, והם חשודים באירוע עברייני אחד, הם נטולי עבר פלילי והם מודים בעובדות העיקריות.

הפיילוט יפעל במספר תחנות משטרה במחוזות תל-אביב והמרכז. לאחר שנתיים של פיילוט אמור היישום להתרחב לאזורים נוספים בארץ.

שר המשפטים, יעקב נאמן, הביע תקווה כי צעד זה וצעדים נוספים שננקטים יביאו להקצאת משאבים יעילה יותר ולשיפור האפקטיביות בעבודת מערכת אכיפת החוק.

מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף, ציין כי "זהו חלק ממהלך רחב של מתן אמצעים חלופיים להליך הפלילי שמקדם משרד המשפטים".