מיוחד: כך תשקיעו בוול סטריט בחברות פרטיות

תשואת הדיבידנד השנתית של תעשיית ה-BDC, המתמקדת בהשקעות בחברות פרטיות, גבוהה כמעט פי 4 מזו של מדד S&P 500 בוול סטריט

בשנתיים האחרונות חווה תעשיית ה-BDC (Business Development Company) פריחה מחודשת בשוק ההון האמריקני. מדובר בתעשייה הכוללת חברות ציבוריות הנסחרות בארה"ב, אך כזו המתמקדת בהשקעות בחברות פרטיות בדומה לקרנות פרייבט אקוויטי.

המחוקק האמריקני יצר את מבנה ה-BDC ב-1980 במסגרת חוק חברות ההשקעה, במטרה להרחיב את היקף ההשקעות בחברות אמריקניות פרטיות, תוך מתן תמיכה ניהולית לחברות אלו. חברות ה-BDC מחויבות להשקיע לפחות 70% מנכסיהן בחברות אמריקניות פרטיות.

לשם עידוד פעילות במבנה זה, העניק המחוקק לחברות ה-BDC מספר הטבות, והבולטות שבהן - פטור ממס ברמת החברה בגין הרווחים המחולקים לבעלי המניות, ופטור מרישום למסחר עבור 5 מיליון הדולרים הראשונים שמגויסים באקוויטי בכל שנה.

בצד ההטבות הטיל המחוקק מספר חובות ומגבלות, אך דווקא אלו הופכות את ההשקעה בהן לאטרקטיבית במיוחד עבור משקיע, המעוניין בהשקעה המספקת תזרים מזומנים גבוה ושוטף (בדרך כלל אחת לרבעון), תוך שמירה על רמת חוב נמוכה. השתיים העיקריות שבהן: שיתוף בעלי המניות ברווחים - על החברה לחלק בכל שנה לבעלי מניותיה לפחות 90% מרווחיה הראויים לחלוקה; רמת מינוף נמוכה מאוד - יכולת החברה להיות ממונפת הוגבלה, כך שגובה החוב לא יעלה בשום מקרה על גובה ההון.

שוקי ההון חווים זה תקופה ארוכה אווירת אי-ודאות, ונראה כי מצב זה יימשך עוד זמן לא מבוטל. ריבית הפד קרובה לרצפה, והיא צפויה להישאר כך לפחות עד אמצע 2013. גם ריבית בנק ישראל אינה גבוהה, ונראה כי לא תעלה בחדות כל עוד לא תהיה תזוזה משמעותית בריבית הפד. במצב שכזה משקיעים רבים נוטים לחפש השקעות בחברות בעלות מאזן דפנסיבי, המחלקות דיבידנד בשיעור גבוה באופן שוטף. כאן, אם כן, נכנסות לתמונה חברות ה-BDC.

ב-2010 סיימו בהצלחה ארבע מהן הנפקות ראשוניות לציבור, ובמהלך 2011 הגישו 18 חברות לרשות ני"ע האמריקנית בקשות לרישום למסחר כ-BDC.

תשואת הדיבידנד השנתית של תעשיית ה-BDC גבוהה כמעט פי 4 מזו של מדד S&P 500 (כ-8.7% מול כ-2.2%); ואף גבוהה משמעותית מתשואותיהם של סקטורים נוספים הנחשבים כמחלקים דיבידנד בשיעור גבוה כמו REIT ו-MLP. מניותיהן של חברות ה-BDC נסחרות ברציפות במהלך יום המסחר, ככל מניה רגילה. לפיכך יכול המשקיע הקמעונאי ליצור לעצמו חשיפה, גם בסכומים נמוכים, להשקעות הדומות באופיין לאלו שמבצעות קרנות פרייבט אקוויטי, ללא הצורך לעמוד ברף הכניסה הגבוה הנדרש להשקעה בהן.

חברת ה-BDC הגדולה בארה"ב, Ares Capital (סימול: ARCC), נסחרת כיום בשוק לפי שווי של כ-3.2 מיליארד דולר. לפי דוחותיה האחרונים, יחס החוב להון עמד על 0.62 בלבד (מינוף נמוך, כבר אמרנו). בנוסף, החברה משלמת, נכון להיום, דיבידנד רבעוני בגובה 0.36 דולר למניה - מה שמעמיד את תשואת הדיבידנד שלה במונחים שנתיים על 9%.

חברת BDC מעניינת נוספת היא Apollo Investment (סימול: AINV), הנסחרת כיום בשוק לפי שווי של כ-1.5 מיליארד דולר. יחס החוב להון, כפי שדווח בדוחות האחרונים, עמד על 0.84; והדיבידנד הרבעוני שהחברה משלמת, נכון להיום, עומד על 0.28 דולר למניה - מה שמציב את תשואת הדיבידנד שלה במונחים שנתיים על קרוב ל-15%.

500 sp מול bdc
 500 sp מול bdc

* הכותב הוא בנקאי השקעות חבר בלשכת עורכי הדין בניו יורק. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

liorosta@gmail.com